لاوروف: اظهارات آمریکا مبنی بر آمادگی برای مذاکرات هسته‌ای فریبکاری است

خبرگزاری ایسنا دوشنبه 30 مهر 1403 - 08:35
وزیر امور خارجه روسیه گفت، اظهارات بایدن در مورد آمادگی واشنگتن برای مذاکره با روسیه در مورد کاهش تسلیحات هسته‌ای بدون پیش شرط، تماما دروغ و فریبکاری است.

به گزارش ایسنا، گفته‌های «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه پس از آن مطرح شد که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر گفته بود که جهان باید برای از بین بردن کامل زرادخانه هسته‌ای تلاش کند و همچنین آمادگی آمریکا برای مذاکره با روسیه، چین و کره‌شمالی در این راستا را تایید کرد، اما در مورد هزینه‌های قابل توجه واشنگتن در زمینه توسعه و تقویت سه‌گانه هسته‌ای این کشور سکوت کرد.

لاوروف در مصاحبه‌ای با وبسایت خبری «آرگومنتی آی فکتی» (AiF) در واکنش به این اظهارات بایدن گفت: «اینها همه از یک منشا مخرب ناشی می‌شود. فراخوان صحبت در مورد ثبات استراتژیک و در مورد کنترل تسلیحات هسته‌ای بدون پیش شرط دروغ است. واژه بدون پیش شرط به چه معناست؟ یعنی آمریکایی‌ها این حق را برای خود محفوظ می‌دارند که در اسنادشان ما را دشمن اعلام کنند و رسما اعلام کنند که هدفشان تحمیل شکست استراتژیک به روسیه در میدان جنگ است. با قضاوت بر اساس سخنان بایدن، ما باید این را بپذیریم، نه اینکه از آنها بخواهیم این سیاست را کنار بگذارند، بلکه با آنها بنشینیم و درباره کاهش تسلیحات مذاکره کنیم.»

وی افزود، اکنون آمریکایی‌ها همین مساله را به کره‌شمالی پیشنهاد می‌کنند.

وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت: «مذاکرات در مورد کنترل تسلیحات بر اساس احترام متقابل انجام می‌شود و هر 2 طرف آن را به رسمیت می‌شناسند که نباید جنگی وجود داشته باشد. وقتی به شما می‌گویند بیایید بدون هیچ قید و شرطی مذاکرات را شروع کنیم، اما هدف من این است که شما را در میدان جنگ نابود کنم، آیا این هوشمندانه است؟ من اینطور فکر نمی‌کنم.»

لاوروف خاطرنشان کرد، خیلی پیشتر از جنگ اوکراین، روسیه به واشنگتن پیشنهاد داده بود تا چنین مذکراتی را داشته باشند. وی همچنین زمانی را یادآور شد که ۵ قدرت هسته‌ای مذاکراتی استراتژیک داشتند و آمریکا هم گفت می‌خواهد چین درباره محدودسازی تسلیحاتش وارد این مذاکرات شود.

این دیپلمات ارشد روس ادامه داد: «چین، به دلایل واضح از انجام این کار خودداری کرد، زیرا پتانسیل این کشور هنوز با آمریکا یا ما قابل مقایسه نیست. علاوه بر این، ما بخشی از هیچ ائتلاف نظامی با چین نیستیم و به تعهداتی که اعضای ناتو متعهد هستند، متعهد نیستیم. ناتو یک ائتلاف با حضور ۳ قدرت هسته‌ای یعنی فرانسه، انگلیس و آمریکاست. بنابراین، پیشنهاد دادیم تا با در نظر گرفتن پتانسیل ترکیبی این سه کشور که در نهایت از نظر ژئوپلیتیکی و عملی قلمرو فدراسیون روسیه را هدف قرار می‌دهد، گفت‌وگویی انجام دهیم. ایالات متحده اما نپذیرفت. آنها می‌گویند انگلیس و فرانسه تصمیم خود را می‌گیرند و آمریکایی‌ها نمی‌خواهند در امور آنها دخالت کنند. این مساله خنده‌دار به نظر می‌رسد.»

لاوروف گفت: «هدف آنها ترویج، تبلیغ خود، دستکاری افکار عمومی، ایده محدودیت تسلیحاتی بین روسیه و ایالات متحده، بدون دست زدن به ذخایر هسته‌ای پاریس و لندن و مسائل مربوط به سلاح‌های غیر هسته‌ای است که به طور جدایی‌ناپذیری با آنها مرتبط است و همچنین ثبات استراتژیک که در آن ناتو به طور قابل توجهی از ما پیشی گرفته است. همه اینها مولفه‌های ثبات استراتژیک هستند که همه ما دوست داریم آنها را ببینیم. اما باید در این مورد با در نظر گرفتن همه عوامل از جمله عواملی که به آنها اشاره کردم صحبت کنیم، نه اینکه یک شعار زیبا را که پشت آن میل به کسب امتیازات یک‌جانبه نهفته است، به شکلی حیله‌گرانه مطرح کنیم.»

نشانه‌ای از بازگشت به مذاکرات برابر نیست

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه گفت: «مسکو کارزار انتخاباتی در آمریکا را زیر نظر دارد و هیچ نشانه‌ای از بازگشت مسکو و واشنگتن به مذاکرات برابر پس از انتخابات نمی‌بیند. ما حاضریم با هر دولتی که در نهایت مردم آمریکا انتخاب کنند، کار کنیم، اما به شرطی که چنین گفت‌وگویی به صورت متقابل محترمانه و برابر باشد و مبتنی بر گوش دادن و گوش سپردن به نظرات یکدیگر. ما کمپین انتخاباتی در آمریکا را زیر نظر داریم و در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از بازگشت به چنین گفت‌وگویی نمی‌بینیم.»

وی افزود: «دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق و کاندیدای جمهوری‌خواهان و معاونش درباره ضرورت بازگشت به مذاکرات به منظور حل مشکلات در کوتاه‌ترین زمان ممکن صحبت می‌کنند.»

وی خاطرنشان کرد: «ما تنها زمانی متوجه خواهیم شد که در مورد چه چیزی صحبت خواهیم کرد، که دولت جدید آمریکا رسما وظایف خود را بر عهده بگیرد و موضع خود را تدوین کند. باز هم تکرار می‌کنم که ما هرگز گفت‌وگو را رها نکردیم و این ما نبودیم که آن را قطع کردیم. مهم است که سفارت روسیه در ایالات متحده به فعالیت خود ادامه دهد. آمریکایی‌ها برای عملکرد نمایندگی دیپلماتیک ما در واشنگتن مشکلاتی ایجاد می‌کنند و ما مجبور هستیم متقابلا پاسخ دهیم. گفت‌وگو، جوهره دیپلماسی است. ما برای آن در شرایطی آماده هستیم که با هدف دیپلماسی مطابقت داشته باشد.»

لاوروف در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه کسی برای روسیه بد است، دونالد ترامپ یا رقیب دموکراتش کامالا هریس گفت، مسکو منتظر خواسته مردم آمریکاست.

مسکو باید برای ارتباطات آماده باشد

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه این مصاحبه با وب‌سایت خبری AiF گفت: «مسکو باید برای ادامه تلاش‌ها که برای مهار توسعه روسیه تحت هر مدیریتی پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده روی می‌دهد، آماده شود.»

وی افزود: «با بازگشت به این سوال که کدام یک از کاندیداها یا احزاب ایالات متحده برای ما ارجحیت دارد، فقط می‌توانم بگویم که ما باید برای این واقعیت آماده شویم که حمله به منافع روسیه، اقدامات برای مهار توسعه کشور در هر دولتی در کاخ سفید ادامه خواهد یافت.»

وی گفت: «آمریکایی‌ها هر موضوع جهانی و شرکای بین‌المللی خود را در درجه اول از طریق دریچه موضع اعتقادی خود ارزیابی می‌کنند که هیچکس روی زمین نباید از نظر قدرت از ایالات متحده پیشی بگیرد. واضح است که این یک مدینه فاضله است. اگر به روند سهم تولید ناخالص داخلی کشورهای مختلف نگاه کنید، سهم ایالات متحده به طور پیوسته در حال کاهش است، در حالی که سهم چین، هند و کشورهای عضو بریکس به طور پیوسته در حال رشد است. در حال حاضر حدود ۵ درصد از مجموع تولید ناخالص داخلی کشورهای گروه ۷ فراتر رفته است.»

لاوروف در ادامه مصاحبه خود گفت: «ایالات متحده نمی‌خواهد افسار قدرتی را که پس از جنگ جهانی دوم از طریق موسسات مالی در اختیار داشت، از طریق نقشی که به دلار در سیستم پولی بین‌المللی اختصاص داده بود، واگذار کند. موقعیت غالب دلار بیشتر از طریق ابزارهای مصنوعی حفظ می‌شود.»

وزیر خارجه روسیه افزود: «اگر بر اساس آمار، حجم تولید ناخالص داخلی و سایر شاخص‌هایی که سهم آرای کشورهای عضو صندوق بین‌المللی پول را تعیین می‌کنند قضاوت کنیم، ایالات متحده مدت‌ها پیش حق وتوی تصمیمات اعمال شده توسط هیات مدیره صندوق را که بریکس از آن حمایت می‌کند، از دست داده است. اینها همگی بازتابی از کلاس حکمرانی آمریکا در بازداشتن همه کسانی است که به دنبال تضعیف سلطه این کشور هستند. این هدف، توهمی بیش نیست. روند تاریخی به طور عینی در جهت دیگری در حال حرکت است و این مساله باید در نظر گرفته شود.»

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.