تغییر زنجیره ارزش‌های کشاورزی طی سال‌های اخیر

خبرگزاری ایسنا دوشنبه 30 مهر 1403 - 08:48
دبیر کمیسیون اخلاق کشاورزی و غذای وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تغییر مفاهیم کشاورزی طی سال‌های اخیر اظهار کرد: امروزه کشاورزی تبدیل به یک صنعت شده و زنجیره ارزش آن تغییر کرده است.

به گزارش ایسنا، اسکندر زند - دبیر کمیسیون اخلاق کشاورزی و غذای وزارت جهاد کشاورزی -  در همایش ملی اخلاق در کشاورزی و غذا اظهار کرد: چه اتفاقی افتاده که ما درباره اخلاق در کشاورزی فراخوان داده‌ایم؟ کشاورزی به عنوان مهم‌ترین اصل دستخوش تغییراتی شده و تبدیل به یک بیزینس، شغل و صنعت شده و معنای آن و همچنین زنجیره ارزش آن تغییر یافته است.

وی افزود: واژه کشاورزی یعنی کشت و پرورش گیاه و دام در مزرعه که به مرور تغییر یافته و مصنوعی‌تر شده به جای مزرعه در گلخانه، دامداری، مرغداری صنعتی و... و. به‌صورت زیبا و هنرمندانه و... و. انجام می‌شود و این در حالیست که در گذشته تنها کاشت و پرورش گیاه و دام در مزرعه مطرح بود.

به گفته زند نظام تولید نیز در حال تغییر است. در اوایل شورای انقلاب کشاورزی به عنوان بهره‌برداری از آب و زمین به منظور تولید محصولات حیوانی و گیاهی مطرح بود چراکه هیچ مشکلی در زمینه کود و... مطرح نبود اما امروزه کشاورزی به معنای تولید محصولات گیاهی یا حانوری از طریق زراعت، باغداری، مرتع داری و... و. با توجه به علم، اقتصاد و... و. است.

وی ادامه داد: حدود ۲۰ سال گذشته نشستی در دنیا برگزار شد که تصمیم گرفته شد تا از انسان محوری فاصله گرفته شود و بتوانیم به بوم محوری و زیست‌مند محوری احترام بگذاریم. انسان بخشی از طبیعت است. جانشین خدا بودن یعنی نظر به همه داشتن. انسان یک موجود سیری ناپذیری است که اگر خود را کنترل نکند آسیب‌های بسیاری را به همراه دارد.

دبیر کمیسیون اخلاق کشاورزی و غذای وزارت جهاد کشاورزی درباره اخلاق کشاورزی تصریح کرد: اول باید راه درست را انتخاب کنیم و بعد هم فناوری‌های درست را به کار گیریم.

وی در پایان افزود: در این همایش حدود ۲۷۰ مقاله وارد شده و ۱۷۰ مقاله پذیرفته شده است. خلاصه مقالات به صورت انگلیسی و عربی منتشر خواهد شد.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.