کشف فسیل ۱۱۰ ساله ببر تاسمانی/ عکس

خبرآنلاین دوشنبه 30 مهر 1403 - 08:49
محققان با کشف فسیلی از ببر تاسمانی در موزه ملبورن استرالیا، امیدوارند بتوانند این حیوان منقرض‌شده را دوباره متولد کنند.

نادیا زکالوند: محققان استرالیایی در موزه ملبورن، وقتی چشم‌شان به فسیل ۱۱۰ ساله ببر تاسمانی که میان آثار قدیمی و باستانی پشت کمدی بدون توجه باقی مانده بود، خورد نمی‌توانستند این خوش‌شانسی را باور کنند.

کشف فسیل ۱۱۰ ساله ببر تاسمانی/ عکس

ببر یا گرگ تاسمانی، ظاهری شبیه سگ و روی بدنش خطوطی چون ببر داشت و حیوانی کیسه‌دار بومی استرالیا و پاپوآ گینه نو بود. این حیوان از حدود ۳۰۰۰ هزار سال پیش فقط در جزیره تاسمانی -جنوب شرق استرالیا- وجود داشت و بعد از اینکه ۵۰ سال اثری از این حیوان دیده نشد، سرانجام سال ۱۹۸۶ میلادی انقراض آن اعلام شد. دهه‌هاست دانشمندان در تلاش‌اند این حیوان را دوباره متولد کنند.

کشف فسیل ۱۱۰ ساله ببر تاسمانی/ عکس

شرکت علوم زیستی کولوسال (Colossal) که متعلق به «بن لام»، کارآفرین فناوری و نرم‌افزار، است، با کمک پزوهشگران ۱۳ آزمایشگاه سراسر جهان در تلاش است گونه‌های حیوانی منقرض‌شده مانند ماموت‌های پشمالو و پرنده «دودو» و البته ببر تاسمانی را به زندگی برگرداند.

کشف فسیل ۱۱۰ ساله ببر تاسمانی/ عکس

اکنون پیدا شدن سر یکی از ببرهای تاسمانی که درون سطلی پر از اتانول بیش از ۱۱۰ سال در موزه ملبورن نگهداری می‌شد، به پژوهشگران در احیای این حیوان کمک خواهد کرد. این سر حاوی مولکول‌های RNA است و برای بازسازی ژنوم این کیسه‌دار اهمیت بسیاری دارد. دانشمندان فکر می‌کردند که این مولکول‌ها برای همیشه از بین رفته‌اند.

دانشمندان ملبورن پیدا کردن این فسیل از تاسمانی را همچون معجزه‌ای می‌دانند. آنها با استفاده از مولکول‌های RNA، اطلاعات مربوط به چشم، بینی، زبان و سایر مواد مربوط به صورت ببر تاسمانی و حتی حس چشایی و بینایی این حیوان را به دست آورده‌اند.

کشف فسیل ۱۱۰ ساله ببر تاسمانی/ عکس

این دانشمندان امیدوارند بالاخره بتوانند این حیوان کیسه‌دار را به زندگی بازگردانند.

منبع:

ladbible

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.