ساختمان‌ها و خیابان‌های خالی ویران‌شده ضاحیه جنوبی بیروت در پی حملات صهیونیست‌ها

خبرگزاری ایسنا دوشنبه 30 مهر 1403 - 09:57
یک ماه پیش ضاحیه جنوبی بیروت مملو از ساکنان و ساختمان‌ها و خیابان‌ها و بازارهای آن شلوغ بود اما حملات گسترده رژیم صهیونیستی آن را به یک منطقه ویران شده تبدیل کرد که ساکنان آن مجبور به ترک منازلشان شدند.

به گزارش ایسنا، حملات شدید رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت از ۲۳ سپتامبر، برخی ساختمان‌ها را با خاک یکسان کرده، ساختمان‌های دیگر را ویران کرده و نماهای آپارتمان‌ها، مغازه‌ها و موسسات تجاری را شکسته است. برخی از محله‌هایی که هدف حملات پی در پی قرار گرفته بودند به انبوهی از آوار تبدیل شدند.

مردان جوانی در این منطقه با موتورسیکلت‌های خود حرکت رهگذران و خودروها را زیر نظر دارند تا اطمینان یابند ساکنان این مناطق با عجله به منازلشان بروند و مایحتاج خود را بردارند و زیاد در این مناطق نمانند چراکه ممکن است هدف حملات قرار گیرند.

محمد ۳۲ ساله که ۲۵ سال از زندگی‌اش را در ضاحیه جنوبی بیروت گذرانده است برای برداشتن لباس‌هایش مجددا به این منطقه بازگشت چرا که در سایه افزایش قیمت‌ها قادر به خرید لباس‌های جدید نیست.

وی به خبرگزاری فرانسه گفت: برخی از جوانان از من خواستند که زیاد نمانم چرا که پهپادها در حال پرواز هستند و هر لحظه ممکن است حملاتی را انجام دهند.

محمد بعد از حملاتی که در ۲۷ سپتامبر منجر به شهادت «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان شد از منزلش فرار کرد و به نزد برخی نزدیکانش در بیروت رفت.

وی گفت: ما فرار کردیم بدون اینکه حتی کفش‌هایمان را بپوشیم و گمان کردیم که هرگز یک بار دیگر منزلمان را نخواهیم دید.

«منی فواز» استاد مطالعات و سیاست‌های شهری به خبرگزاری فرانسه گفت: حدود ۳۲۰ ساختمان در بیروت و ضاحیه آن ویران شده است.

حملات رژیم صهیونیستی در ۲۷ سپتامبر که به شهادت سید حسن نصرالله منجر شد، برخی ساختمان‌ها را به طور کامل در منطقه «حاره حریک» تخریب کرد. ساکنان ساختمان‌های مجاور نیز نمی‌توانند به آنجا بازگردند. برخی محله‌ها نیز به طور کامل تخریب شده‌اند.

به گفته فواز، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی عمدا تمام خدمات و مراکزی را که زیرساخت حزب الله هم نیست و حتی در یک دامنه جغرافیایی وسیع‌تر از وضعیت جنگ ۲۰۰۶ هدف قرار می‌دهند.

در جنگ ۲۰۰۶ منطقه حاره حریک در معرض بمباران‌ها و خسارت‌ها قرار گرفت اما منطقه برج البراجنه از این خسارت‌ها در امان ماند. با این حال طی حملات یک ماه اخیر رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت این بار منطقه برج البراجنه در معرض حملات قرار گرفت.

به دنبال حملات رژیم صهیونیستی بیشتر ساکنان ضاحیه جنوبی بیروت که تعدادشان بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر است به مناطق دیگری مهاجرت کردند.

بیشتر آوارگان در پناهگاه‌های موقت یا آپارتمان‌های اجاره‌ای یا نزد دوستان و آشنایانشان هستند.

حسن ۳۷ ساله که در محله المریجه در ضاحیه جنوبی بیروت بزرگ شده و به خاطر حملات رژیم صهیونیستی به این منطقه، مجبور به ترک منزلش شده است، می‌گوید از ویرانی و تخریب گسترده‌ای که مدارس، فروشگاه‌ها و ساختمان‌های این منطقه در معرض آن قرار گرفته‌اند، بسیار ناراحت است.

وی گفت: ما می‌ترسیم بعد از جنگ به مناطق خود بازگردیم و ببینیم مثل سال ۲۰۰۶ تعداد زیادی از دوستانمان را از دست داده‌ایم.

ارتش رژیم صهیونیستی پیشتر حملات گسترده‌ای را به محله المریجه در ضاحیه جنوبی بیروت انجام داده و مدعی شده بود که مقر «هاشم صفی الدین» رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان را هدف قرار داده است.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.