روایت وحشتناک جوان فلسطینی که سپر انسانی بود +عکس

مشرق نیوز دوشنبه 30 مهر 1403 - 13:01
ارتش رژیم صهیونیستی برای کاهش تلفات خود،  برای ورود به مناطق درگیری و ساختمان‌های غزه از غیرنظامیان فلسطینی به‌ عنوان سپر انسانی بارها استفاده کرده است.

سرویس جهان مشرق - جوان ۲۲ ساله فلسطینی که خواسته با حرف «م» یاد شود گفت، ماه گذشته از سوی نیروهای اشغالگر در شرق رفح بازداشت شدم، یک نظامی صهیونیست آمد، من و یک زندانی دیگر را به طبقه همکف خانه ای در غزه برد. به ما گفت که از ما برای عکاسی از خانه‌ها، خیابان‌ها، جاده‌ها و تونل‌ها استفاده خواهد کرد. او با حمله با قنداق اسلحه و ضرب و شتم من را مجبور کرد که لباس ارتش اسرائیل را بپوشم و وارد خانه های فلسطینیان شوم و عکس بگیرم.

روایت وحشتناک جوان فلسطینی که سپر انسانی بود +عکس

«م» افزود: روز بعد، نظامیان صهیونیست ما را پای پیاده به منطقه ای که حدوداً پنج دقیقه فاصله داشت، بردند، یکی از آنها کلاهی را روی سرم گذاشت که مجهز به دوربین بود و به ما دستور دادند که وارد خانه‌ای شویم و به طبقه‌ای بالا برویم و فیلم بگیریم، آنها دستور دادند تا به سمت راست و چپ حرکت کنیم و عکاسی کنیم، پس از فیلمبرداری وارد خانه شدند و محتویات آن را از بین می برند.

عکاسی از یک تانک منهدم شده

«م» گفت: به مدت ۴۲ روز در بازداشت بودم و حدود ۱۵ بار به عنوان سپر انسانی مورد استفاده قرار گرفتم. او هنوز به یاد دارد که صبح روز سه شنبه ۱۵ مرداد امسال چه اتفاقی افتاد. یکی از نظامیان صهیونیست آمد و از او خواست، با او بیرون برود.

او افزود: این بار تنها بودم، به همین علت احساس ترس کردم چون معمولاً دو سه نفر را با هم می بردند، بنابراین حاضر به بیرون رفتن نشدم، اما آن صهیونیست با ضربات شدید قنداق اسلحه به پشتم، مجبورم کرد. ام من را سوار تانک و پس از حدود ۱۰ دقیقه رانندگی، از تانک بیرون آمدم. از من خواستند تا به سمت یک تانک منهدم شده بروم از آن عکس بگیرم، اما از ترس نپذیرفتم.

وی افزود: او زیر ضربات و تهدید به تیراندازی، کلاه ایمنی که دوربین روی آن بود روی سرم گذاشت و به سمت تانک حرکت کردم و بقیه نظامیان حدود ۱۰ متر قبل از رسیدن به تانک مورد نظر پشت سرم بودند. ناگهان از سمت راست در قفسه سینه‌ام احساس سوزش کردم و دیدم خونریزی دارم، افتادم و بیهوش شدم.

«م» روز بعد از خواب بیدار شد و خود را در بیمارستان دید. او گفت، وقتی من مرخص شدم، از گزارش‌های پزشکی متوجه شدم که در بیمارستان سوروکا هستم و گلوله ای که به کمرم خورده بود، از قفسه سینه ام خارج شد. پس از ۳ روز، نیروهای اشغالگر من را آزاد کردند.

روایت وحشتناک جوان فلسطینی که سپر انسانی بود +عکس

ویدیوهای لو رفته

کلیپ های ویدیویی فاش شده، استفاده نیروهای اشغالگر از اسرای غیرنظامی فلسطینی به عنوان سپر انسانی در مناطق جنگی خطرناک مستند کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر اروپا - مدیترانه‌ گزارش داد، این کلیپ‌ها نمونه‌ای از سیاست هدفمند ارتش اسرائیل است که ده‌ها مورد استفاده از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی و با اعطای مصونیت به نیروهای اسرائیلی را مستند کرده و این یک جنایت جنگی است.

در گزارش دیده‌بان حقوق بشر اروپا - مدیترانه‌ آمده است، صحنه های وحشتناک از شبکه الجزیره منتشر شده که از اقدامات ارتش اسرائیل به بیرون درز کرده و نشان می دهد که از غیرنظامیان از جمله اسیران زخمی به عنوان سپر انسانی استفاده و آنها مجبور را به ورود به مناطق جنگی خطرناک می کند. نصب دوربین روی بدن آنها و بستن آنها با طناب، رفتارهای وحشیانه و غیرانسانی ارتش اسرائیل است که بیانگر نقض فاحش قوانین بین المللی بشردوستانه است.

از آغاز عملیات زمینی ارتش اشغالگر در پایان زمستان ۲۰۲۳، ده‌ها مورد استفاده از سپر انسانی ثبت شده که در آن ارتش اشغالگر از غیرنظامیان فلسطینی به عنوان سپر انسانی استفاده کرده و برخی از آنها را برای انجام اقدامات نظامی مجبور کرده است. تهدید مستقیم جان آنها، از جمله ورود به ساختمان ها، تونل ها یا جستجو برای مواد منفجره و مسیرهای خطرناک، علاوه بر بازداشت افراد از خانه‌ها در مناطق درگیری، جان آنها را به خطر می اندازد و این بر خلاف قوانین بین المللی حقوق بشردوستانه است.

استفاده از خانواده به عنوان سپر انسانی

دیده‌بان حقوق بشر اروپا - مدیترانه‌ شواهدی را در مورد استفاده ارتش صهیونیست از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی بررسی کرده است. در شامگاه هفتم تیر، یک جنایت پیچیده علیه یک خانواده فلسطینی متشکل از یک مادر و چهار فرزندش را مستند کرده است. سه دختر و یک نوه که یک سال و نیم بیشتر ندارند، در حمله به خانه آنها با گلوله و بمب به داخل خانه آنها در محله الشجاعیه در شرق شهر غزه، آنها را بیرون می آورند، سپس آنها را در حالی که در نزدیک تانک های اسرائیلی بیش از سه ساعت در یک منطقه جنگی خطرناک مجروح شده بودند، بازداشت و از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند. سپس مادر صفیه حسن موسی الجمال ۶۵ ساله را در مقابل چشمان پسرش می کشند.

ارتش اشغالگر در یکم فروردین امسال پس از حمله به خانه یحیی خلیل دیب الکیالی پزشک ۵۹ ساله فلسطینی، تعدادی از اعضای خانواده اش به عنوان سپر انسانی استفاده و آنها را مجبور کرد در زمان تیراندازی و درگیری با نیروهای فلسطینی در بالکن خانه بایستند.

فجایع مجتمع پزشکی الشفا

طی حمله اشغالگران به مجتمع پزشکی شفا در مارس، از غیرنظامیان بیمار و آواره به عنوان سپر انسانی استفاده شد. نظامیان صهیونیست برای عملیات نظامی در داخل بیمارستان و محافظت از نیروها و خودروهای نظامی خود، فلسطینیان را وادار کردند تا وارد اتاق‌های بیمارستان و منازل و ساختمان‌های مسکونی در مجاورت مجتمع پزشکی شوند، تا از ساکنان خود بخواهند که آنجا را تخلیه کنند.

روایت وحشتناک جوان فلسطینی که سپر انسانی بود +عکس

اذعان صهیونیست‌ها

از سوی دیگر تحقیقات انجام شده توسط روزنامه صهیونیستی هاآرتص نشان می دهد، ارتش رژیم اشغالگر از فلسطینیان به عنوان سپر انسانی برای جستجو در تونل ها و ساختمان ها در نوار غزه استفاده می کند.

در گزارش این روزنامه اذعان شده، ‌ این اتفاق با آگاهی افسران ارشد ارتش اشغالگر از جمله رئیس ستاد هرتزی هالوی رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی انجام شده است.

بر اساس تحقیقات این روزنامه صهیونیست، نظامیان صهیونیست تاکید داشتند که جان آنها از جان فلسطینیان مهمتر است از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند.

این بررسی نشان داد، در برخی موارد نظامیان اسرائیلی از کودکان و افراد مسن هم به عنوان سپر انسانی در غزه استفاده می کردند.

منبع خبر "مشرق نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.