ادعای امارات واتحادیه اروپا در مورد جزایر سه گانه ایران سیاسی و کاملا بی‌اساس است

رکنا دوشنبه 30 مهر 1403 - 13:12
رکنا سیاسی: نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم، ضمن بی‌اساس خواندن ادعای کشورهای عربی و اتحادیه اروپا در خصوص مالکیت جزایر سه‌گانه ایرانی، اظهار کرد: مالکیت کشورمان بر جزایر سه‌گانه به استناد مدارک مستدل و مستند در کتابخانه‌های بغداد و دیگر کشورهای عربی، صدق محض است.
ادعای امارات واتحادیه اروپا در مورد جزایر سه گانه ایران سیاسی و کاملا بی‌اساس است

شهریار حیدری  به خبرنگار پارلمانی" رکنا " گفت: نه تنها جزایر سه گانه متعلق به ایران است بلکه مالکیت ایران بسیاری از جزایر خلیج فارس نیز قابل اثبات است.

وی افزود : موضوع پایان نامه من درباره " دلایل مالکیت ایران بر جزایر خلیج فارس به استناد مدارک تاریخی" است، لذا تمام اظهاراتم در این راستا کاملا علمی و بر اساس مستندات تاریخی موجود است. مدارکی که من پیدا کردم مربوط به نقشه‌های حدود 700 تا 800 سال قبل است که هم اکنون در کتابخانه بغداد و دیگر کشورهای عربی وجود دارد.

این نماینده ادوار مجلس کشورمان با اشاره به پیشینه‌ی طرح این ادعاها اشاره کرد و گفت: از حدود 90 سال پیش به این طرف، پرتغالی‌ها، انگلیسی‌ها، فرانسوی‌ها و روس‌ها، مطالعاتی با هدف ماندگاری خودشان برای برخورداری از منابع نفت و گاز این منطقه داشتند. انگلیسی ها سیاست ایجاد تفرقه و تنش را از طریق ایجاد شکاف های قومی و مذهبی دنبال کردند. به همین دلیل بود که فرقه بهائیت را به وجود آوردند و در ادامه وقتی دیدند که این بازی توافق چندانی برایشان نداشت، بحث های عرب و عجم را به راه انداختند و موجب اختلاف در منطقه شدند.

حیدری ادامه داد: پیش از انقلاب ما و با بالا گرفتن این اختلافات، شورای خلیج فارس با هدف توازن قدرت و قوا تشکیل شد ولی غافل از آن بودند که این شورا هم با همان هدف تنش‌زایی در منطقه به منظور بهره‌برداری از منابع نفت و گاز ایجاد شده بود.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم تأکید کرد: من به استناد مدارک محافل دانشگاهی در امارات متحده عربی، بغداد، قاهره، اردن، عمان و ...می‌گویم که مالکیت کل جزایر خلیج فارس از آن ایران است و این سه جزیره(تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی) که اساساً جز لاینفک جغرافیای ایران هستند.

وی در این راستا به شاهد مثالی اشاره کرد و گفت: در زمان اسکندر، دریاسالاری به جزیره قشم آمد و از مردم درباره قبری سوال کرد که نام صاحب آن مزار" میرمُحنّا" بود و مردم گفتند که "میرمُحنّا" ایرانی و صاحب تمام جزایر خلیج فارس است. این ادعا در کتاب‌های تاریخی اعراب ذکر شده است.

ادعای اتحادیه اروپا، اقدامی سیاسی در راستای تضعیف ایران است حیدری به بیانیه اخیر اتحادیه اروپا در همراهی با ادعای واهی امارات اشاره کرد و گفت: این کشورها (اروپا و آمریکا) همواره دنبال این هستند که از هر فرصتی برای تحت فشار قرار دادن ایران استفاده کنند. گاهی با تحریم این کار را می‌کنند، گاهی با منزوی کردن کشورمان و این بار هم با  هدف قرار دادن جغرافیای ایران.

وی افزود: چنانچه این ادعا در هر دادگاه بین‌المللی مطرح شود، ایران با اسناد بسیار محکم و خدشه ناپذیر مبتنی بر کتاب‌های تاریخی خود اعراب، توان اثبات حقانیت خود را دارد. یعنی در واقع نه تنها مالکیت ما بر جزایر سه‌گانه محرز است بلکه بر اساس مستندات تاریخ، مالکیت ما بر برخی جزایری که هم اکنون در اختیار کشورهای عربی است نیز ثابت می‌شود. اگر ما برای بازپس گیری این جزایر بر اساس مدارک موجود اقدامی نمی‌کنیم برای پرهیز از تنش آفرینی در منطقه است.

حیدری تأکید کرد: بر اساس مدارک تاریخی مستدل و مستند، جغرافیای سیاسی، حقوق بین‌الملل و تقسیم دریاها (کنوانسیون 1982)، مالکیت ایران بر جزایر سه گانه و دیگر جزایر قابل اثبات است لذا بهتر است کشورهای عربی داخل ماجراجویی کشورهای اروپایی و آمریکا نشوند زیرا این ادعا (حذف جزایرسه‌گانه از جغرافیای ایران) سیاسی و بی اساس است.

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.