خلق ۲,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان زیان در فرزند خوانده سایپا/دنده معکوس «پارس خودرو» در تولید

تابناک دوشنبه 30 مهر 1403 - 14:02

«پارس خودرو» به‌جای افزایش تولید، ۲,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان زیان خلق کرد

صورت‌های مالی شش ماهه فرزندخوانده سایپا از عملکرد ضعیف مدیریت پارس خودرو بر خلاف شعار سال، یعنی جهش تولید با مشارکت مردم خبر می‌دهد.

به گزارش سرویس اقتصادی «تابناک»، پارس خودرو سومین خودروساز تقریباً دولتی است که چهار عضو از پنج عضو هیئت‌مدیره‌اش، از شرکت سایپا و زیرمجموعه‌های آن انتخاب شده است و کارخانه سایپا نیز ۴۲ درصد از سهام پارس خودرو را در اختیار دارد.

بررسی عملکرد پارس خودرو به استناد اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال نشان می‌دهد این شرکت فرابورسی با نماد خپارس در بازار سهام، از ابتدای سال تا پایان شهریورماه؛ عملکرد ضعیفی در سوددهی و تولید داشته است. 

رکورد جدید پارس خودرو در ثبت زیان انباشته 

به‌گونه‌ای که در دوره شش‌ماهه منتهی به پایان تابستان ۱۴۰۳، پارس خودرو بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان زیان خالص به ثبت رسانده است که در مجموع منجر به زیان انباشته ۲۷ هزار و ۵۶۸ میلیارد تومانی تا پایان نیمه نخست سال شده است، رقمی نسبت به قبل، افزایش داشته است.

«پارس خودرو» به‌جای افزایش تولید، ۲,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان زیان خلق کرد

«پارس خودرو» به‌جای افزایش تولید، ۲,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان زیان خلق کرد

زیان ۱۰ میلیونی در هر دقیقه فعالیت

زیان ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی پارس خودرو در شش ماه فعالیت، بیان گر بازدهی منفی و ثبت زیان بیش از ۶۲۷ میلیون تومانی در هر ۶۰ دقیقه (معادل ۱۰ میلیون و ۴۵۴ هزار تومان در هر دقیقه) فعالیت این کارخانه در مدت مذکور است. 

این در حالی است که پارس خودرو در کنار زیان دهی بیش از ۱۵ میلیاردتومانی در هر روز فعالیت، با افت تولید نیز مواجه بوده است. چراکه اطلاعات منتشر شده در کدال نشان می‌دهد این شرکت از ابتدای سال تا پایان تابستان با افت تولید ۹ هزار و ۹۸ خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال قبل روبرو بوده و نتوانسته است در جهت تحقق شعار سال گام بردارد. روندی که باعث شده تا عبدالله سلطانی، مدیرعامل پارس خودرو که پیش از ورود به این کارخانه، در حوزه بیمه فعالیت داشت، کارنامه قابل‌قبولی در پارس خودرو نداشته باشد و شرکت را در وضعیت زیان دهی قرار دهد.

دریافت ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات مالی

در کنار افزایش زیان در صورت‌های مالی پارس خودرو، میزان بدهی‌های این شرکت نیز قابل‌تأمل است. به‌گونه‌ای که تا پایان شهریورماه سال جاری، شرکت پارس خودرو بیش از ۴ هزار و ۱۰۶ میلیارد تومان بدهی غیرجاری داشته و از سوی دیگر ۳ هزار و ۳۶ میلیارد تومان نیز تسهیلات مالی دریافت کرده است.

«پارس خودرو» به‌جای افزایش تولید، ۲,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان زیان خلق کرد

 

منبع خبر "تابناک" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.