ترفند مافیای دخانیات برای افزایش سیگار الکترونیک/انتقاد از نمایش دخانیات در سیما و شبکه نمایش خانگی

خبرگزاری ایسنا دوشنبه 30 مهر 1403 - 14:50
دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با اشاره به عوارض سیگار الکترونیک و همچنین ترفند صنایع دخانی برای افزایش مصرف بویژه در جوانان، نوجوانان و زنان و دختران، گفت: متاسفانه سیگار الکترونیک و روند مصرف آن یک روند بسیار هشدار دهنده برای جوان‌ها است.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا مسجدی در جمع خبرنگاران با ابراز نگرانی از فرو ریختن قبح استعمال دخانیات و از جمله سیگار و قلیان گفت: قلیان مثل یک موج جوانان را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و مافیای صنایع دخانی از در و پنجره ورود پیدا می‌کنند. اعلام کردند برای کمک به افراد در ترک سیگار، سیگار الکترونیک ابداع شود، بعد معلوم شد که سیگار الکترونیک مواد افزودنی دارد که عوارض آن اگر بیشتر نباشد به همان اندازه سیگار است و اتفاقی که در کشور افتاده متاسفانه سیگار الکترونیک و روند مصرف آن یک روند بسیار هشدار دهنده برای جوان‌ها است.

وی با بیان اینکه متاسفانه اغلب محصولاتی که وارد کشور می‌شود، غیر استاندارد است تقریبا مورد تایید نیست، افزود: نگرانی از این بابت است که جوانان از دام سیگار به دام قلیان، سیگار الکترونیک و ... می‌افتند و از همینجا اعتیاد شروع می‌شود. آمار مصرف در دختران نیز بسیار زیاد شده و کار جمعی باید انجام شود.

مسجدی با انتقاد از نمایش دخانیات در صدا و سیما و بویژه شبکه نمایش خانگی، افزود: وقتی صداوسیما چند سریال محبوب را نشان می‌دهد که در آن مواد دخانی مصرف می‌شود، اقدامی خلاف قانون جامع کنترل دخانیات است. وقتی محبوبترین هنرپیشه‌ها در موبایلی که دست همه جوانان است به همین راحتی سیگار می‌کشند و مواد دخانی مصرف میکنند، اصلا درست نیست.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با بیان اینکه اگر دست به دست همدیگر ندهیم آموزش و پرورش و وزارت بهداشت نمی‌توانند کاری کنند، افزود: وزارت صمت برای خود مجوز صنعت می‌دهد، اصناف مجوز عرضه و فروش می‌دهد؛ در حالی که همه این موارد خلاف قانون است و این یعنی هیچکس به قانون پایبند نیست.

مسجدی با بیان اینکه استان گلستان منبع اصلی کشت پنبه کشور است و این درحالیست که با ترفندهای صنایع دخانی به کشاورزان وام می‌دهند تا کشتزارهای پنبه را تبدیل به کشت تنباکو کنند، گفت: وام، انواع و اقسام کودهای موثر و پیش خرید محصول انجام می‌شود؛ چرا برای پنبه که محصول استراتژیک است این اقدام انجام نمی‌شود. طبق برنامه هفتم، کشاورزی کشور باید به سمت خودکفایی در کالاهای استراتژیک برود، حالا واقعا پنبه، دانه‌های روغنی کالای استراتژیک‌اند یا تنباکو؟ کسی به قانون عمل نمی‌کند هر کسی دنبال کار خودش است.

وی با بیان اینکه در جمعیت مبارزه با دخانیات حدود ۲۰ سال طرح پیشگیری از استعمال دخانیات در مدارس تحت عنوان پاد شروع شده افزود: خوشبختانه این طرح از ورامین شروع شده و توانستیم حدود ۳ درصد ورود بچه‌ها به عرصه دخانیات را کم کنیم؛ اما طرح پاد به تنهایی کفایت نمی‌کند. اگر آموزش‌ها داده شود ولی دانش آموز در موبایل، در تبلیغات، شیک‌ترین و زیباترین مغازه‌های عرضه سیگار و قلیان را ببیند یا در رستوران، سیگار و قلیانی که غیرقانونی عرضه می‌شود، مصرف کند، اقداماتی مانند طرح پاد دیده نمی‌شود.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با بیان اینکه در ورامین از کلاس هفتم طرح پاد شروع شده، ادامه داد: در رباط کریم مسئولین آموزش و پرورش اعلام کردند این زمان دیر است و باید از کلاس سوم آغاز شود زیرا در کلاس هفتم از سیگار گذشته و خیلی کارها اتفاق می‌افتد.

مسجدی درباره برگزاری دادگاه رسانه و شکایت درباره چند فیلم گفت: تقریبا چندین هفته قبل با مستندات ارائه شده از هنرپیشه نقش اول زن، هنرپیشه نقش اول مرد دو - سه فیلم و تهیه کننده آن شکایت کردیم و شکایت به دادستانی تهران، به دادسرای رسانه ارجاع داده شد. دادسرای رسانه مطالب را از افراد خواست ولی عملا اقدامی صورت نگرفت. فردا ساعت ۹ جلسه‌ای تشکیل می‌شود و باید مشخص شود چرا باید هنرپیشه برای سلامتی خود و سلامتی خانواده‌اش که یک سرمایه کشور است دخانیات مصرف کند، این‌ها سرمایه‌های کشور و الگو هستند.

وی با بیان اینکه متاسفانه علیرغم قانون کنترل دخانیات، در تمام فیلم‌های تولید شده و تبلیغات خیابان‌ها صحنه دخانیات وجود دارد افزود: همه این‌ها خلاف قانون است و به قانون عمل نمی‌کنیم.

مسجدی با اشاره به عواض تنباکوهای معطر و معسل و با بیان اینکه زمانی که مرحوم آقای رئیسی رئیس قوه قضاییه بودند تولید و توزیع و عرضه توتون معسل و معطر ممنوع بود، گفت: این تنباکوها به دلیل مواد افزودنی شیمیایی ممنوع بود؛ چراکه بیش از سایر تنباکوها بیماری‌زا هستند و موضوع مصوبه دیوان عدالت دارد ولی به دلیل وجود مافیای قوی به آن عمل نمی شود.

وی با اشاره به موثر بودن افزایش قیمت سیگار در کاهش مصرف آن و با بیان اینکه طبق قانون، عرضه و تبلیغ مواد دخانی حتی در ویترین فروشگاه‌ها ممنوع است، گفت: اگر والدین ببینند دانش آموزی سیگار بدست دارد تنها کار آگاهی بخشی و اطلاع رسانی است. نمی‌توان تنبیه کرد باید امر به معروف و نهی از منکر کرد. باید روشی جایگزین آن شود. در آمریکا مصرف دخانیات از ۳۰ درصد به ۱۰ درصد رسید و علت آن بالا رفتن قیمت و ایجاد محدودیت و نظارت بود.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.