تعطیلی یک بیمارستان فرسوده در تهران | یک بیمارستان خوب در غرب پایتخت افتتاح می شود | ۲ اقدام برای پرستاران در حال پیگیری است

همشهری آنلاین دوشنبه 30 مهر 1403 - 14:54
۴۰ درصد خدمات درمانی استان تهران از سوی بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه‌ علوم پزشکی ایران ارائه می‌شود اما بخشی از آنها در زمره بیمارستان‌های فرسوده قرار دارند که طرح‌های توسعه و جایگزین در آنها آغاز و یک بیمارستان هم به طور کامل تعطیل شده است.

همشهری آنلاین – مریم سرخوش: دکتر نادر توکلی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در اولین نشست خبری پس از قبول مسئولیت در این دانشگاه گفت: دانشگاه علوم پزشکی ایران به عنوان یکی از دانشگاه‌های شاخص و متعالی در سطح علوم پزشکی مطرح است و در حوزه‌های بهداشت، درمان، غذا، دارو و... همیشه به عنوان دانشگاه خدمتی مطرح بوده است. البته آموزش، پژوهش، بین‌المللی‌سازی و بحث مهم اعتلای علمی و حرکت در مرزهای دانشی هم مطرح است.

توکلی با بیان این که به عنوان سرپرست جدید اهداف استراتژیک و کاربردی را دنبال خواهم کرد، ادامه داد: به طور کلی در دولت چهاردهم بحث عدالت‌محوری، توجه به مناطق کم‌برخوردار و عدالت در خدمت ماموریت مشترک دانشگاه‌های علوم پزشکی به همراه پزشکی خانواده و توجه به منابع نیروی انسانی است.

وضعیت ایمن‌سازی بیمارستان‌ها

توکلی در پاسخ به سوالی درباره فرسودگی‌ بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه بیان کرد: بر اساس مستندات تعدادی از بیمارستان‌های شهر تهران اخطار فرسودگی دارند. از جمله بیمارستان حضرت رسول که از سال گذشته با کمک خیرین بخشی از این بیمارستان که در شرایط بحرانی قرار داشت، بهسازی شد. بیمارستان لولاگر به دلیل شرایط خاص کاملا تعطیل شده و به دنبال جایگزین هستیم. البته کلینیک‌های سرپایی در این مرکز فعال هستند. جایگزین بیمارستان فیروزآبادی ساخته شده و جایگزین بیمارستان شهدای هفتم تیر در حال ساخت است. بیمارستان یافت‌آباد هم فرسوده است و برای جایگزینی نیاز به شرایط خاص دارد. بیمارستان اکبرآبادی هم یکی از فعال‌ترین مراکز تولد در ایران و خاورمیانه است هم دچار فرسودگی است که بخش یک آن سال گذشته بازسازی و نوسازی و بازگشایی شد. توسعه بیمارستان فیروزگر هم در حال انجام است.

او درباره بیمارستان‌های در سطح شهرستان‌های استان تهران هم توضیح داد: بیمارستان ملارد شهر قدس و ‌امام خمینی شهریار تازه‌ساز هستند و مشکلی ندارند. در بیمارستان امام سجاد شهریار باید طرح توسعه انجام شود و در بیمارستان امام حسین بهارستان هم از نظر ساختاری مشکلاتی وجود دارد که باید اصلاح شود.

به گفته توکلی، بیمارستان روانپزشکی ایران هم به زودی وارد چرخه فعالیت می‌شود و جزو اولین مراکز درمانی خواهد بود که در افزایش خدمات به بیماران حوزه روانپزشکی و تعداد تخت‌ها نقش دارد. این مرکز به یکی از شاخص‌ترین بیمارستان‌های روانپزشکی کشور تبدیل خواهد شد.

او از افزایش سرانه تخت بیمارستانی در غرب تهران هم خبر داد و گفت: بیمارستان سوختگی باب‌الحوائج جایگزین بیمارستان مطهری خواهد شد که پروژه آن تا حد زیادی پیش رفته و طی یکی دوسال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. این بیمارستان قرار است به عنوان تروما در غرب تهران خدمات ارائه کند. این در حالی است که در غرب پایتخت به شکل دولتی، توسعه تخت‌های بیمارستانی را نداشتیم و این اتفاق خوبی خواهد بود.

تعطیلی یک بیمارستان فرسوده در تهران | یک بیمارستان خوب در غرب پایتخت افتتاح می شود | ۲ اقدام برای پرستاران در حال پیگیری است

توکلی درباره مهم‌ترین چالش تداوم طرح‌های بهسازی بیمارستان‌ها بیان کرد: ما با کمبود بودجه مواجهیم. سازمان برنامه و بودجه در توسعه‌های عمرانی بخش‌های دولتی دست ما را بسته است و پروژه‌ها در این بخش به سختی انجام می‌شود. اما برخی بیمارستان‌ها مصوبات ریاست‌جمهوری دارند و منابعی برای آنها در نظر گرفته شده است.

او در پاسخ به سوال همشهری آنلاین که خارج شدن بیمارستان لولاگر از چرخه فعالیت، منجر به محدود شدن خدمات نشده است، توضیح داد: این بیمارستان حدود ۱۱۰ تخت داشت و با نظام ارجاع تعریف شده و توسعه در بخش‌های دیگر با چالش ارائه خدمات مواجه نشدیم. ضمن این که ما باید فرآیندها بستری را چابک‌تر کنیم تا روند بستری‌ها به حداقل برسد. اگر این مداخله از حوزه معاونت درمان در بیمارستان‌ها صورت بگیرد، به بهره‌وری تخت‌های بستری کمک می‌کند.

به گفته این مسئول در حال حاضر ۳ هزار تخت بخش دولتی تحت پوشش این دانشگاه فعال است. در مجموع چهار حوزه بیمارستان دولتی، خصوصی، خیریه و عمومی غیردولتی هم یک هفتم حوزه درمان کشور در دانشگاه علوم ایران وجود دارد و ۴۰ درصد حوزه خدمتی در استان تهران را پوشش می‌دهد.

طرح پزشکی خانواده چه شد؟

او در پاسخ به سوالی درباره طرح پزشکی خانواده و چالش‌هایی که‌ مانع از تحقق آن شده هم بیان کرد: بحث پزشکی خانواده، هدف آرمانی وزارت بهداشت از گذشته تاکنون بوده و هست. اکنون هم از سوی بالاترین مقام اجرایی کشور دنبال می‌شود. البته ۲۰درصد برنامه‌های سلامت در اختیار وزارت بهداشت است و ۸۰ درصد به به سایر دستگاه‌ها مربوط می‌شود که عملیاتی شود.

البته او تاکید کرد که برای تحقق این طرح حداقل در پایتخت، باید در شبکه ارجاع شهر تهران یک بازنگری داشته باشد و در غیراینصورت اجرا شدن آن سخت خواهد بود و اولین زیرساختی که می‌تواند رخ دهد. بحث بعدی هم ایجاد فرهنگ ‌پزشک‌خانواده در کشور است و مردم باید به این الگو برسند. اما زمانی به این الگو خواهند رسید که خدمت را به شکل مشخص دریافت و خروجی آن را مشاهده کنند. در مجموع کار سختی است اما اگر هر سه دانشگاه علوم پزشکی استان تهران پای کار بیایند و کارگروه مشترک تعریف و برنامه‌های عملیاتی از سوی وزارت بهداشت اعلام شود، می‌توان آن را محقق کرد.

کمبود پرستار داریم

توکلی با اشاره به در پیش بودن روز پرستار، ضمن تبریک به این نیروهای خدوم، در پاسخ به سوالی درباره کمبود نیروی انسانی در حوزه پرستاری هم بیان کرد: ما در سطح دانشگاه علوم پزشکی ایران هم کمبود پرستار را داریم اما در زمینه مطالبات پرستاری از نظر زمانی به‌روزتر هستیم. یک نکته مهم هم امروز در هیات مدیره دانشگاه مطرح شد که بحث اضافه کاری پرستاری بود که به وزارت بهداشت پیشنهاد کنیم. این مساله می‌تواند بخشی از کمبود نیرو را از نظر اضافه‌کاری با لحاظ قانون ارتقای بهره‌وری جبران کند که البته نیاز به منابع مالی خاصی دارد.

البته به تاکید این مسئول مسائل پرستاری صرفا پرداخت نیست و توجه ویژه به پرستاران در بیمارستان‌ها هم اهمیت دارد. مدیران پرستاری در بیمارستان‌ها باید مشکلات پرستاران را از نزدیک بررسی و در سطوح بیمارستانی یا پایین‌تر حل کنند. در این باره حتی بحث اسکان و پانسیون پرستاری هم مطرح است و تلاش می‌کنیم که بتوانیم برنامه مشخصی برای آن داشته باشیم. چون در کلانشهرها هزینه ایاب و ذهاب و مسکن با دسمتزدها برابری نمی‌کند و اگر بتوانیم به این حوزه توجه بیشتری داشته باشیم، پایداری مستمری برای تامین نیروی انسانی به ویژه در شهرهای اطراف تهران خواهیم داشت.

افزایش خدمات درمان ناباروری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره اجرای طرح جوانی جمعیت هم توضیح داد: قرارگاه جوانی جمعیت از گذشته در دانشگاه تشکیل شده است. توسعه مراکز ناباروری در دانشگاه هم جزو اولویت‌ها قرار دارد که به درمان ناباروری کمک می‌کند و در سطح ۲ و ۳ تعریف می‌شود. بسیاری از مراکز درمانی ما ارائه کننده خدمات درمانی سطح دو هستند اما ۲ بیمارستان ما یعنی فیروزآبادی و اکبرآبادی خدمات خوبی را در سطح ۳ انجام می‌دهند و هزینه‌ها هم تحت پوشش بیمه هست. اقدام دیگر هم رصد و پایش موضوع سقط است که مبادرت و مشارکت در این موضوع جرم‌انگاری می‌شود.

چالش تامین نقدینگی

توکلی در پاسخ به سوال همشهری آنلاین درباره مطالبات مراکز درمانی هم بیان کرد: یکی از مطالبات اساسی ما که سیستم درمانی را متاثر کرده به بدهی‌های سنگین سازمان بیمه به ویژه در حوزه دارو و تجهیزات مربوط می‌شود. البته در بحث خرید دارو و تجهیزات در سطح دانشگاه اقدامات خوبی انجام شده که در زمان‌های بحران به کمک ما بیاید اما چالش تامین نقدینگی را ایجاد کرده است. اگر برای تامین نقدینگی خدماتی که بیمارستان‌ها ارائه می‌کنند چاره‌ای اندیشده نشود، مشکل ساز خواهد بود.

به گفته این مسئول بیشترین بدهی از سوی تامین اجتماعی وجود دارد و حجم بدهی نیروهای مسلح هم کمتر است.

حمایت از درمان سرطان

توکلی همچنین به تداوم درمان کودکان زیر هفت سال که از دولت سیزدهم آغاز شده بود هم اشاره کردو گفت: کماکان این خدمات ارائه می‌شود و باید ببنیم که در دولت چهاردهم چه راهکاری برای آن در نظر گرفته خواهد شد. البته به جز این موارد توجه به بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج هم وجود دارد. درمان سرطان هم جزو یکی از اولویت‌هاست و در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران در حال انجام است. این درمان‌ها بسیار هزینه‌بر هستند اما در مراکز دولتی با کمک موسسات خیریه میزان پرداختی از جیب بیمار حداقلی است.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.