هشدار نارنجی هواشناسی؛ سامانه بارشی شدید با رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید از فردا شروع می‌شود

رکنا دوشنبه 30 مهر 1403 - 15:22
سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی از تشدید فعالیت سامانه بارشی طی روزهای آینده خبر داد. این سامانه همراه با رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید و بارش برف در ارتفاعات، خطراتی همچون سیلاب، لغزندگی جاده‌ها و اختلال در شبکه برق‌رسانی را به همراه خواهد داشت.
هشدار نارنجی هواشناسی؛ سامانه بارشی شدید با رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید از فردا شروع می‌شود

به گزارش رکنا، سازمان هواشناسی کشور هشدار نارنجی درباره تشدید فعالیت سامانه بارشی صادر کرد. این سامانه با خود رگبار باران، رعد و برق، کاهش محسوس دما، وزش باد شدید، بارش برف در مناطق سردسیر و ارتفاعات و همچنین پدیده مه را به همراه دارد.

طبق پیش‌بینی‌ها، مناطق زیر تحت تأثیر این سامانه قرار خواهند گرفت:

    دوشنبه: اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی

    سه‌شنبه: اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات سمنان، آذربایجان شرقی و نیمه جنوبی آذربایجان غربی

    چهارشنبه: اردبیل، گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، شمال کردستان، دامنه‌ها و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران، سمنان، گلستان، بوشهر، جنوب یزد، شمال کرمان و نیمه شمالی فارس

این پدیده جوی می‌تواند خطرات زیادی به دنبال داشته باشد، از جمله لغزندگی جاده‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها و بالا آمدن ناگهانی سطح آب، آب‌گرفتگی معابر، کاهش دید به علت پدیده مه، صاعقه، روان‌آب، سقوط سنگ و اشیاء از ارتفاعات، احتمال رانش کوه، وزش باد شدید، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی، و اختلال در شبکه برق‌رسانی.

سازمان هواشناسی به مردم توصیه کرده است که از هرگونه تردد غیرضروری و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند. همچنین، از اسکان و برپایی چادرهای مسافرتی در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها باید اجتناب شود. علاوه بر این، فعالیت‌های تفریحی نظیر طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی، چرای دام و تردد عشایر در نواحی مرتفع و حاشیه رودخانه‌ها نیز باید متوقف شود. اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و پل‌ها، و اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی نیز از دیگر توصیه‌ها است. همچنین، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، همچون راهداری و وزارت نیرو، برای مقابله با بحران‌های احتمالی باید فراهم شود.

 

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.