بانک مرکزی سکه را ضربه فنی کرد/ سیگنال خودرویی به بازار طلا و ارز رسید

اقتصادنیوز دوشنبه 30 مهر 1403 - 16:33
اقتصادنیوز: بازار طلا و ارز امروز شاهد نوسان مثبت قیمت‌ها نسبت به روز گذشته است. همچنین قیمت سکه امامی تحرکات جالب توجهی را در سه کانال به ثبت رساند.
عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار طلا و ارز امروز را در حالی آغاز و سپری کرد که قیمت‌ها پس از اصلاح در نیمه اول معاملات، نوسان مثبت را در پیش گرفتند؛ روندی که به عقیده معامله‌گران در پی «شرایط منفی و رکودی بازارهای موازی»،‌ «تنش‌های ژئوپلتیکی» و «هیجانات بازار» شکل گرفته است.

با این حال، قیمت دلار هرات امروز را با گپ مثبت 150 تومانی در 64 هزار و 300 تومان بازگشایی کرد و با نوسان مثبت و حرکت رفت و برگشتی در نیمه کانال به کار خود پایان داد. قیمت درهم امارات نیز معاملات را با گپ مثبت 50 تومانی در 17 هزار و 650 تومان آغاز کرد و در نیمه اول معاملات بین مرز یاد شده و 17 هزار و 680 تومان نوسان داد و در نهایت 17 هزار و 720 تومان نرخ گذاری شد.

بازار رسمی هم امروز شاهد افزایش قیمت دلار و قیمت یورو بود. براساس اعلام مرکز مبادله ایران، قیمت هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری قبل، به 50 هزار و 296 تومان رسید. حواله دلار نیز در نرخ 48 هزار و 689 تومان معامله شد. همچنین یورو مبادله‌ای امروز 54 هزار و 651 تومان قیمت خورد و ارزش حواله یورو هم به 52 هزار و 905 تومان رسید. درهم امارات هم در مرکز مبادله، 13 هزار و 695 تومان ارزش گذاری شد و درهم حواله نیز 13 هزار و 257 تومان قیمت خورد.

بازار طلا و سکه هم امروز در سایه نوسان مثبت قیمت «دلار» و «طلا» به عنوان دو مولفه اثرگذار بر قیمت‌ها، مسیر صعودی را دنبال کرد؛ روندی که با رکوردزنی اونس طلا و عبور این فلز گرانبها از سقف جدید شدت بیشتری پیدا کرد. قیمت اونس طلا امروز در 2727 دلار بازگشایی کرد و در نیمه دوم معاملات رکورد جدیدی را به ثبت رساند و 2737 دلار معامله شد.

براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز، تکنیکالیست‌ها معتقدند حمایت اصلی اونس طلا در سطح 2720 دلار قرار دارد و اگر قیمت پایین این سطح تثبیت دهد، اونس طلا به مرز 2700 دلار عقب نشینی خواهد کرد؛ مرزی که می‌تواند به عنوان حمایت بعدی عمل کند. همچنین مقاومت مهم اونس طلا در 2750 دلار قرار دارد و شکستن این مرز می‌تواند زمینه ساز تداوم روند صعودی این فلز گرانبها شود. گروهی از تحلیلگران هم با اشاره به «تنش‌های ژئوپلیتیکی»، «نگرانی‌های تورمی و کاهش نرخ بهره آمریکا» و «عدم اطمینان از نتیجه انتخابات آمریکا» چشم انداز 3000 دلاری را برای اونس طلا پیش بینی می‌کنند. 

با این حال، قیمت طلای آبشده معاملات امروز را در 18 میلیون و 559 هزار تومان بازگشایی کرد و سپس تا محدوده 18 میلیون و 765 هزار تومان پیشروی کرد و در نهایت 18 میلیون و 680 هزار تومان قیمت خورد. هر گرم طلای 18 عیار هم امروز، چهار میلیون و 310 هزار تومان نرخ‌گذاری شد. 

معامله‌گران فنی معتقدند حمایت اصلی طلای آبشده در سطح 18 میلیون و 600 هزار تومان قرار دارد و اگر قیمت پایین این سطح نوسان دهد، احتمال عقب نشینی به سطح 18 میلیون و 500 هزار تومان قوت خواهد گرفت. مقاومت کلیدی طلای آبشده هم در 18 میلیون و 800 هزار تومان قرار دارد و اگر این فلز گرانبها بتواند از این سطح عبور کند، کانال جدید در دسترس قرار خواهد گرفت.

قیمت سکه امامی نیز امروز با گپ منفی در 54 میلیون و 550 هزار تومان آغاز به کار کرد و همچون آبشده هم‌مسیر اونس طلا و دلار شد و با در پیش گرفتن روند صعودی، به 55 میلیون و 600 هزار تومان رسید. سکه امامی در ادامه روند افزایشی خود کانال جدید 56 میلیون تومان را فتح کرد و 56 میلیون و 150 هزار تومان قیمت خورد. اما این پایان کار سکه امامی نبود و این فلز گرانبها در ادامه معاملات کانال یاد شده را از دست داد و به 55 میلیون و 400 هزار تومان رسید. سکه امامی در ساعات پایانی فعالیت بازار روند نزولی خود را حفظ کرد و با بازگشت به کانال 54 میلیون تومان، 54 میلیون و 950 هزار تومان قیمت خورد. نیم سکه و ربع سکه هم امروز به ترتیب 29 میلیون و 700 هزار تومان و 19 میلیون و 250 هزار تومان معامله شدند و قیمت سکه گرمی نیز به هشت میلیون و 900 هزار تومان رسید.

معامله گران فنی معتقدند نخستین سطح حمایتی سکه امامی در 54 میلیون و 950 هزار تومان قرار دارد و اگر قیمت در پایین سطح یاد شده نوسان دهد، فشار فروش افزایش یافته و قیمت به محدوده 54 میلیون و 500 هزار تومان عقب نشینی خواهد کرد. از سوی دیگر، نخستین سطح مقاومتی سکه در 55 میلیون و 600 هزار تومان قرار دارد و اگر سکه بتواند از آن عبور کند، بازگشت دوباره به کانال‌های افزایشی محتمل خواهد بود.

براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز، معامله‌گران نوسان رفت و برگشتی قیمت سکه در جریان معاملات امروز را ناشی از تصمیم مهم بانک مرکزی درباره عرضه سکه می‌دانند. بانک مرکزی اعلام کرد، «به زودی سکه‌های بهار آزادی با تاریخ‌های تولید مختلف عرضه خواهد شد و حراج سکه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران سه روز در هفته (شنبه، دوشنبه و چهارشنبه) برگزار خواهد شد.» 

کارشناسان بازار مالی معتقدند همزمان با نزدیک شدن به ایام برگزاری انتخابات آمریکا، (تنها 16 روز باقی مانده است) نتیجه این رویداد سیاسی برای بازارهای نقدی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و می‌تواند زمینه ساز تغییر نوسان اونس طلا شود. به عقیده این گروه انتظار می‌رود در شب انتخابات نوسانات شدیدی در بازار رخ دهد که نیمی از نقدینگی را از بین برده و بسیاری از سرمایه‌گذاران آماتور را از بازار خارج کند.

امروز همچنین خبر عرضه «۱۹ مدل خودرو وارداتی» در کانون توجه معامله‌گران قرار گرفت؛ موضوعی که می‌تواند زمینه‌ساز کاهش نقدینگی در بازار طلا و ارز و رکود شود. براساس اطلاعیه منتشر شده «افرادی که متقاضی خرید خودروی وارداتی خارجی هستند باید نهایتا تا روز شنبه 5 آبان در یکی از بانک‌های واجد شرایط حساب وکالتی باز کرده و 500 میلیون تومان در آن بلوکه کنند.»

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.