تمایل ایرانیان به نگهداری از حیوانات بزرگ چثه | سومین گردش پول سیاه جهان برای قاچاق حیوانات | ۶ استان رکورد دار در قاچاق حیات وحش

همشهری آنلاین دوشنبه 30 مهر 1403 - 16:41
معاون رصد و پایش زیست‌محیطی یگان حفاظت محیط‌زیست با اعلام افزایش کشفیات قاچاق حیات وحش در سال‌های اخیر می‌گوید که قاچاق حیوانات، سومین گردش پول سیاه جهان را به خود اختصاص داده است.

همشهری آنلاین - مجید جباری: تمایل به‌ نگهداری از گونه‌های جانوری بزرگ‌جثه و عجیب در بین ایرانی‌ها بیشتر شده است. شاهد آن آمار کشفیات گونه‌های مختلف مثل شیر، ببر، پلنگ و انواع پرندگان زینتی در معرض انقراض در فضای مجازی، باغ‌ها و خانه‌های ایرانی‌هاست. همین چند روز قبل ۳توله شیر سفید و ۴قرقاول مونال در یک ایستگاه بازرسی در شهرستان نایین کشف شد که قاچاقچیان قصد داشتند این گونه‌ها را با خودروی سواری به تهران منتقل کنند. افزایش تقاضای حیوانات عجیب در سال‌های اخیر، قاچاق حیات‌وحش را افزایش داده است. مبدأ قاچاق بیشتر گونه‌های جانوری، هندوستان، ‌آفریقا و جنوب شرق آسیاست که از طریق کشتی‌های کوچک و دیگر مسیرها وارد پاکستان و سپس ایران می‌شوند و عمدتا در فضای مجازی و حتی در بازارهای محلی تهران و دیگر شهرهای بزرگ به فروش می‌رسند.

حیوانات قاچاق چگونه به ایران می‌رسند؟

معاون رصد و پایش زیست‌محیطی یگان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به افزایش کشفیات قاچاق حیات وحش در سال‌های اخیر می‌گوید:« قاچاق حیات وحش بعد از موادمخدر و اسلحه، سومین گردش مالی را دارد. به همین‌خاطر در کشور ما هم انواع گونه‌ها از مسیرهای مختلف وارد می‌شوند و در بازارهای محلی و فضای مجازی به فروش می‌رسند.»

افعی ها تکثیر می شوند | آشنایی با مرگبارترین مارهای ایران | ۹۰ گونه مار در ایران شناسایی شده است

تحویل ۳ توله شیر سفید به باغ وحش صفه + تصاویر

حذف ۱۵۰هزار گونه حیات‌وحش از طبیعت

علیرضا ساجدین در گفت‌وگو با همشهری آنلاین می افزاید:« گونه‌ها معمولا از زیستگاه‌های طبیعی که در مورد پرندگان زینتی عمدتا هندوستان و حیوانات بزرگ‌ جثه آفریقاست، به نزدیک‌ترین محل توزیع به ایران که پاکستان است، می‌رسند و از آنجا وارد بازارهای داخلی می‌شوند.بخشی از گونه‌های حیات‌وحش در داخل کشور به افراد متمول فروخته ‌و بخشی هم که به فروش نمی‌رسند از ایران از طریق مرزهای ترکیه و عراق به سایر کشورها قاچاق می‌شوند.»

این مقام مسئول همچنین گفت:طبق آمار یگان حفاظت محیط‌زیست، بیشترین خرید و فروش حیات وحش در ایران از طریق فضای مجازی است که به‌طور مرتب این فضا را رصد و پایش می‌کنیم و با عملیات‌های پلیسی، متخلفان را شناسایی و به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم.»

اینفوگرافیک زیر نگاهی به بازارهای غیر رسمی و کریدورهای قاچاق حیات وحش ایران دارد:

تمایل ایرانیان به نگهداری از حیوانات بزرگ چثه | سومین گردش پول سیاه جهان برای قاچاق حیوانات | ۶ استان رکورد دار در قاچاق حیات وحش

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.