افزایش آمار مسمومیت با منوکسید کربن

صدا و سیما دوشنبه 30 مهر 1403 - 16:51

*افزایش امار مسمومیت با منوکسید کربن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما مریم اخگری رئیس کنترل کیفی آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: مسمومیت به‌عنوان عارضه‌ای ناشی از ورود مواد سمی یا دارو‌ها به بدن به دو شکل حاد و مزمن بروز کند. 
وی گفت: مسمومیت حاد زمانی رخ می‌دهد که مقدار زیادی از یک ماده سمی به‌طور ناگهانی وارد بدن شود، در حالی که مسمومیت مزمن نتیجه مواجهه طولانی‌مدت با مقادیر کمی از ماده سمی است.
وی افزود: همه افراد در هر سنی ممکن است دچار مسمومیت شوند، اما کودکان و سالمندان به‌دلیل ویژگی‌های فیزیولوژیکی خود در معرض خطر بیشتری قرار دارند. همچنین، مسمومیت‌های شغلی، به‌دلیل تماس مداوم با مواد سمی در محیط کار، از انواع مسمومیت‌های مزمن هستند.
رئیس کنترل کیفی آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور افزود: مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن، که به‌عنوان "قاتل خاموش" شناخته می‌شود، بیشتر در فصل سرما اتفاق می‌افتد. این گاز بی‌بو است و می‌تواند با علائمی مانند سردرد و حالت تهوع همراه باشد.
اخگری بر اهمیت مراقبت‌های لازم هنگام استفاده از وسایل گرمایشی تأکید کرد و گفت: استفاده از بخاری استاندارد و عدم قرار دادن لوله بخاری در تشت آب از جمله نکات ایمنی ضروری است. او همچنین خاطرنشان کرد که مسمومیت با مونوکسیدکربن گاهی اوقات باعث مسمومیت‌های جمعی در خانواده‌ها می‌شود.
رئیس کنترل کیفی آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به مسمومیت‌های عمدی ناشی از خودکشی یا دگرکشی و مسمومیت‌های غذایی، گفت: استفاده از کنسرو‌های نجوشیده یکی از مهم‌ترین عوامل مسمومیت غذایی است. همچنین، مسمومیت با قارچ‌های سمی نیز از انواع مسمومیت‌های غذایی است و مردم باید از قارچ‌های بسته‌بندی شده و خوراکی استفاده کنند.
وی در ادامه با بیان اینکه مسمومیت دارویی یکی از شایع‌ترین انواع مسمومیت‌هاست، افزود: همچنین مسمومیت ناشی از دفع آفات، به‌ویژه مسمومیت با قرص برنج نیز بسیار شایع است. به‌طور ویژه در استان‌هایی که کشت برنج دارند، هموطنان باید از استفاده از قرص‌های فسفید آلومینیوم و روی خودداری کرده و به‌جای آنها از قرص‌های کم‌خطرتر مانند قرص سیر استفاده کنند.
اخگری همچنین درباره مسمومیت ناشی از دارو‌ها و مواد مخدر هشدار داد و گفت: هر نوع دارو یا ماده‌ای که به افراد پیشنهاد می‌شود، ممکن است خطرناک و حتی مرگ‌آور باشد؛ به‌ویژه دارو‌های روان‌گردان که مصرف همزمان آنها با سایر مواد می‌تواند مسمومیت‌های شدیدتری ایجاد کند.
وی با اشاره به مسمومیت با مشروبات الکلی گفت: در دوران شیوع کرونا، به‌دلیل محدودیت دسترسی به الکل اتیلیک، از الکل متیلیک استفاده می‌شد که خطرناک است. امروزه نیز برخی از مشروبات تقلبی با مارک‌های جذاب در بازار عرضه می‌شوند که مصرف آنها می‌تواند به کوری و حتی مرگ منجر شود. عوارض مصرف مشروبات تقلبی حاوی متانول، ۶ تا ۸ ساعت پس از مصرف ظاهر می‌شود و علائمی، چون دوبینی، تاری دید و در نهایت کوری و مرگ را به همراه دارد. البته مصرف بیش از حد الکل اتیلیک نیز می‌تواند باعث بروز سیروز کبدی و مشکلات جدی دیگر شود.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.