اتحادیه اروپا صنعت گردشگری ایران را هدف گرفت | بلیت ۱۲ میلیون تومانی ۳۵ میلیون تومان شد | دور زدن تحریم هوایی اروپا علیه ایران چگونه ممکن است؟

همشهری آنلاین دوشنبه 30 مهر 1403 - 18:18
اتحادیه اروپا در تحریم های اخیر خود علیه ایران صنعت حمل و نقل هوایی کشور را تحریم کرد و از هفته گذشته همزمان با اعلام این تصمیم، پروازهای ایران ایر، معراج و ماهان دیگر قادر به نشستن در فرودگاه های اروپایی نیستند.

همشهری آنلاین – مریم جلیلوندفرد: تصمیم اروپا در تحریم ایرلاین های ایرانی نه تنها صنعت هوانوردی ایران را هدف گرفته است که تاثیر مستقیم بر سفر و گردشگری دارد. تمامی پروازها به مقاصد اروپایی از هفته گذشته برای ایرانی ها لغو شد و بلافاصله پس از این اعلام به گفته رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، بلیت های پروازهای ایران به ترکیه از ۱۲ میلیون تومان پرواز کرد و به حدود ۳۵ میلیون تومان رسید.

شرایط منطقه و تشدید درگیری ها موجب شد تا هواپیماهای کشورهای همسایه نیز پروازهای خود را به مقصد یا از مبداء ایران لغو کنند. در آخرین نمونه هواپیمایی امارات اعلام کرد که پروازهای خود از و به ایران را تا اطلاع ثانوی لغو کرده است. این وضعیت در نهایت منجر به افزایش سه برابری بلیت هواپیما در برخی مسیرهای خارجی و زمینگیر شدن مسافران در فرودگاه های داخلی و خارجی شده است.

حمل و نقل هوایی یکی از زیرساخت های مهم صنعت گردشگری است که با تصمیم اتحادیه اروپا برای تحریم خطوط هوایی ایران مشکلات زیادی برای مسافران و گردشگران ایرانی به مقاصد متعدد اروپایی ایجاد شده است. اما راه برون رفت از این وضعیت چیست و چگونه می توان تحریم خطوط پروازی ایران را دور زد و تحریم پروازهای ایران به مقاصد مختلف اروپا چه اندازه بر گران شدن سفرها تاثیر گذاشته است؟

آزادی پنجم پروازها اجرا می شد تحریم اروپا مشکل ایجاد نمی کرد

حرمت الله رفیعی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران درباره راه برون رفت از شرایط جدید ایجاد شده برای ایجاد مانع در پروازهای ایران به کشورهای مختلف از سوی اتحادیه اروپا به همشهری گفت: بیش از دو سال است که در مورد آزادی پنجم و قانون آسمان باز که هیچ نیازی به حکم حکومتی ندارد و حاکمیت هم مخالف این سیاست پروازی نبوده است صحبت کرده ایم و درخواست خود را برای اجرایی شدن سیاست آزادی پنجم پروازی به دولت ارایه کرده ایم. اگر همان زمان موضوع آزادی پنجم پروازها اجرایی شده بود نه تنها منافع کشور از بین نمی رفت که منافع زیادی هم از محل تردد خطوط پروازی ثالث به ایران به دست می آمد.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران افزود: آزادی پنجم پروازی به این معنا است که هواپیمایی که بخواهد از آسمان ایران عبور کند، بتواند در فرودگاه های کشور بنشیند و مسافران ایران را به مقاصد مختلف منتقل کند. مثلا اگر یک پرواز از ترکیه بخواهد به مالزی، تایلند، چین و اندونزی پرواز کند می تواند در فرودگاه ایران بنشیند و بخشی از مسافران این مسیر را هم با خود به مقاصد دیگر منتقل کند. این سیاست در بسیاری از کشورهای جهان اعمال می شود.

اتحادیه اروپا صنعت گردشگری ایران را هدف گرفت | بلیت 12 میلیون تومانی 35 میلیون تومان شد | دور زدن تحریم هوایی اروپا علیه ایران چگونه ممکن است؟

مافیای هوانوردی اجازه تسهیل دسترسی هوایی را به مسافران نمی دهد

حرمت الله رفیعی در پاسخ به این سوال که چرا رایزنی ها و تلاش های بخش گردشگری از جمله وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای اجرایی شدن قانون آزادی پنجم پروازی و سیاست آسمان باز سفر اجرایی نشد؟ اعلام کرد: سوداگران منافع مالی در حوزه هوانوردی اجازه اجرایی شدن این موضوع را برغم تلاش وزارت میراث فرهنگی و دفاتر خدمات مسافرتی در این سال ها ندادند. چون منافع شان به خطر می افتاد.

رفیعی افزود: سوداگرانی که به دنبال منافع مادی خود یا شرکت هایشان بودند و تلاش دارند بنگاه اقتصادی خود را سرپا نگاه دارند منافع مردم برایشان هیچج اهمیتی ندارد. بنابراین در برابر اجرای قانون آزادی پنجم پرواز با وجود اصرار وزارت میرا ثفرهنگی و انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران برای اجرایی شدن این قانون ایستادگی کردند.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در پاسخ به این سوال که آیا امکان جایگزین کردن ایرلاین های خارجی در ایران برای حمل مسافران ایرانی در شرایطی که سه ایرلاین اصلی ایران تحریم شده اند و اجازه فرود در فرودگاه های اروپا را ندارند وجود دارد؟ ادامه داد: این امکان وجود دارد. چون در شرایطی که حتی به اعلام آقایان ناوگان حمل و نقل هوایی ایران دارای ضعف است و پاسخگوی حجم مسافران نیست، ایرلاین های خارجی می توانند مسافران بیشتری از ایران به مقاصد مختلف جابه‌جا کنند تا مشکل زیرساختی ایران در صنعت حمل و نقل هوایی حل شود.

رفیعی گفت: همین حالا چند ایرلاین خارجی هستند که مسافران را باز و به ایران جابه جا می کنند خب اجازه دهند همین شرکت ها مسافران ایرانی را به مقاصد ثالث هم حمل کنند تا بخشی از خلاء موجود در زیرساخت های سفر و گردشگری حل شود. ضمن این که اگر این شرکت ها براساس همان قانون آزادی پنجم پرواز وارد ایران شوند با خدمات باکیفیتی که به مسافران ایرانی می دهند و با کاهش هزینه های سفر رقابت بهتری نیز در میان ایرلاین های داخلی ایجاد می کنند.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران تاکید کرد: تا زمانی که مافیای صنعت هوانوردی به همین منوال ادامه فعالیت دهد و ادله های ساختگی در اختیار متولیان قرار دهد که با ورود ایرلاین های خارجی به ایران و اجرای قانون آزادی پنجم پرواز صنعت هوانوردی ایران متضرر می شود همین وضعیت ادامه می یابد و مردم با همین مشکلات در حوزه سفر مواجه خواهند بود.

رفیعی تاکید کرد: اگر پیشنهادات ما برای اجرای آزادی پنجم پرواز و پیگیری وزارت میرا ثفرهنگی برای اجرایی شدن این قانون در ایران مورد توجه قرار می‌گرفت امروز حتی با تحریم هوانوردی ایران از سوی اتحادیه اروپا هیچ مشکلی در سفر ایرانی ها و حتی ورود گردشگران و مسافران خارجی به ایران ایجاد نمی شد.

او گفت: اگر این قانون اجرایی شده بود حتی در شرایطی که ایرلاین ها را تحریم کرده اند، مسافران بر زمین نمی ماندند و ناچار به پرداخت مبالغ نجومی برای گرفتن یک بلیت پرواز نمی شدند.

اتحادیه اروپا صنعت گردشگری ایران را هدف گرفت | بلیت 12 میلیون تومانی 35 میلیون تومان شد | دور زدن تحریم هوایی اروپا علیه ایران چگونه ممکن است؟

افزایش نجومی نرخ پرواز نتیجه نبود آسمان باز

رفیعی درباره تاثیر تحریم ایرلاین های داخلی ایران از سوی اتحادیه اروپا اعلام کرد: این وضعیت به نفع ایرلاین های خارجی و برخی ایرلاین های داخلی در مسیرهای غیراروپایی است. چون آن ها می دانند مسافر چاره ای جز پرواز به مقصد ندارد و بنابراین نرخ های بلیت های پرواز را به شکل نجومی از مسافر می‌گیرند.

او افزود: در همین چند روز که موضوع تحریم های اروپا بر ایرلاین های داخلی مطرح شده است قیمت بلیت های پرواز در برخی مسیرها ۳ برابر افزایش یافته است. بلیت همین مسیر پرواز تهران - استانبول هم سه برابر گرانتر شده است. نرخ بلیت پرواز در برخی مسیرها به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است. در مسیر تهران – ترکیه که قیمت بلیت پرواز ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان بود یک مرتبه با افزایش نرخ مواجه شدیم و در این فصل به ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان رسید. در مسیرهایی هم که بلیت پرواز آن ها ۳۰ میلیون تومان بود به بیش از ۸۰ میلیون تومان رسیده است.

رفیعی تاکید کرد: در جلساتی که با رییس جمهوری و وزرا داشتیم بارها تاکید کرده ایم که این ادامه این وضعیت به شکست گردشگری کشور منجر می شود. حتی درباره عوارض ۱۰ یورویی که مسافران پروازهای خارجی باید به فرودگاه ها بپردازند به وزرا و رییس جمهوری اعتراض کرده ایم. چون این مبلغ اصلا به خزانه وارد نمی شود و اصلا مشخص نخواهد شد کجا رفته است. بنابراین به سود بنگاه های اقتصادی و سوداگران تمام می شود و آن ها با بالا بردن قیمت ها هزینه های سفر در کشور را بالاتر می برند که در نهایت حذف سفر از سبد خانواده ها را بیشتر می کند. به رییس جمهور و وزرا گفته ایم که این اقدام کاری بیهوده است و امیدواریم که عوارض غیرقانونی پرداخت ۱۰ یورو از سوی مسافران ایرانی به فرودگاه ها بزودی حذف شود.

حرمت الله رفیعی همچنین با اشاره به نامه درخواست فعالان گردشگری کشور از وزیر راه برای تشکیل یک نشست تخصصی برای بررسی مشکلات زیرساخت های حمل و نقل ریلی و هوایی ایران در حوزه گردشگری اعلام کرد: در این نامه از وزیر راه خواسته ایم نشستی فوری برای بررسی این مشکلات داشته باشیم که متاسفانه ایشان یا نامه را دیده و برایش مهم نبوده یا آن که این نامه در راهرو های وزارت خانه و در دست افرادی مانده است که منافع شان با سوداگران و مافیای هوانوردی مشترک است و اجازه رسیدن نامه به دست وزیر راه و شهرسازی را نداده اند.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.