هشدار شیوع آفت کرم برگ‌خوار پاییزه در استان‌های جنوبی کشور

صدا و سیما دوشنبه 30 مهر 1403 - 18:37

هشدار شیوع آفت کرم برگ‌خوار پاییزه در استان‌های جنوبی کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سعید معین با هشدار نسبت به شیوع این آفت نوظهور خارجی به کشاورزان تمامی استان‌های کشور، گفت: اکنون آفت کرم برگ خوار پاییزه در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، فارس، خوزستان و بوشهر گزارش شده که با توجه به میزان حجم آلودگی استان‌های مذکور، عملیات مبارزه در حال انجام و بازدید‌های روزانه از مزارع کشاورزی توسط کارشناسان این سازمان صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر این که مقابله با این آفت نیازمند اعتبارات مناسب است، افزود: امسال به دلیل این که با سرعت عملیات مبارزه در استان‌های جنوبی شروع شد، هنوز خسارتی به مزارع وارد نشده است.

معین با اعلام این که آفت کرم برگ خوار پاییزه تحت کنترل است و جای هیچ نگرانی نیست، خاطرنشان کرد: این آفت مهر ماه سال گذشته برای نخستین بار در برخی مناطق استان کرمان و برخي استان هاي جنوبی  شناسایی و ردیابی شد که به دلیل نوظهور بودن قبل از شناسایی، خسارت قابل توجهی به مزارع ذرت وارد شد بعد از شناسایی این آفت که جزو آفات قرنطینه خارجی محسوب شد؛ فرایند مبارزه با آن شروع شد.

وی اضافه کرد: هجوم این آفت با فصل سرما شروع می‌شود و برای جلوگیری از ورود این آفت به مزارع اقداماتی نظیر آموزش کشاورزان و کارشناسان، پایش مستمر مزارع و جلوگیری از ورود محموله‌های زراعی مشکوک به استان‌های مختلف الزامی است.

به گفته مدیر مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات، آفت کرم برگ خوار پاییزه به دلیل وارداتی بودن در ابتدا جزئی از آفات قرنطینه‌ای محسوب می‌شد، اما لازم است از این لیست خارج شده و به فهرست آفات عمومی و همگانی منتقل شود.

گفتنی است؛ کرم برگ خوار پاییزه، بومی آمریکای جنوبي و لاتین است و ظرف حدود دو تا سه سال گذشته بیش از ۱۵۰ کشور را آلوده کرده و کل قاره آفریقا و بخشی از اروپا را نیز فرا گرفته، طبق آمار‌ها بیش از ۳۰۰ گونه گیاهی زراعی میزبان آفت برگخوار پاییزه هستند که ۸۰ محصول مهم اقتصادی از جمله ذرت، سورگوم، ارزن، سیب زمینی، گوجه فرنگی، سویا، سیر، بادام زمینی، پنبه، یونجه، لوبیا، موز، نیشکر، چغندر قند را می‌تواند مورد تهاجم قرار دهد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.