نخستین اجلاس مجمع شهرهای تاریخی ایران در اصفهان

تابناک دوشنبه 30 مهر 1403 - 19:11

به گزارش «تابناک» به نقل از ایمنا؛ علی قاسم‌زاده در گفت‌وگویی با خبرنگار ایمنا با اشاره به برگزاری نخستین اجلاس مجمع شهرهای تاریخی ایران در اصفهان روز دهم آبان سال جاری اظهار کرد: مجمع شهرهای تاریخی در مقیاس جهانی وجود دارد، اما در مقیاس ملی، تشکلی برای این موضوع نداشتیم، در این راستا به ابتکار شهر اصفهان که نقطه آغاز آن مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان بود، طرحی برای تشکیل مجمع شهرهای تاریخی ایران طراحی شد.

وی افزود: این طرح به سازمان شهرداری‌ها ارائه شد و مورد تأیید قرار گرفت، همچنین مقرر شد دبیرخانه موقت مجمع شهرهای تاریخی در اصفهان شکل بگیرد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه دبیرخانه موقت مجمع شهرهای تاریخی پایان سال گذشته در اصفهان فعال شده است، تاکید کرد: مقرر شده است این دبیرخانه، اساسنامه مربوطه را با شهرهای تاریخی کشور مطرح کند و در نهایت پس از تصویب، دبیرخانه رسمی و مجمع رسمی تشکیل شود.

قاسم‌زاده گفت: در حال حاضر این دبیرخانه اقداماتی انجام داده است و آمادگی اولیه برای برگزاری نخستین اجلاس مجمع شهرهای تاریخی ایران در این کلان‌شهر وجود دارد و یکی از دستورهای اصلی آن، موضوع اساسنامه مجمع و تعریف ساختار و چگونگی تداوم اقدامات مجمع است.

وی با بیان اینکه هویت‌بخشی می‌تواند نخستین دستاورد اجلاس مجمع شهرهای تاریخی ایران باشد، زیرا مدیران شهرهای تاریخی برای موضوعات مهم و دغدغه مشترک گردهم می‌آیند و از اهمیت شهرهای تاریخی آگاه می‌شوند، خاطرنشان کرد: از مسیر برگزاری این مجمع می‌توانیم به سمت صیانت از بافت‌ها و هویت‌های تاریخی شهرها حرکت کنیم.

شهردار اصفهان ادامه داد: مجمع شهرهای تاریخی ایران می‌تواند محل ارائه پیشنهادهایی برای مراجع تصمیم‌گیر همچون مجلس شورای اسلامی، شورای عالی استان‌ها، میراث و سایر مراجع باشد.

قاسم‌زاده گفت: این مجمع نقش یک ان‌جی‌او (سازمان مردم‌نهاد) را ایفا می‌کند که دغدغه آن حفظ بافت‌های تاریخی در شهرهای کشور است.

وی افزود: اشتراک تجارب موجب صیانت از بخش‌های هویت تاریخی کشور با دانش و تجربه بیشتر می‌شود و زبان مطالبه در این زمینه گویاتر و رساتر خواهد بود.

منبع خبر "تابناک" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.