تصویر روز ناسا: دنباله‌دار سوچینشان اتلس بر فراز کالیفرنیا 

دیجیاتو دوشنبه 30 مهر 1403 - 20:32
دنباله‌دار C/2023 A3 هفته گذشته، در اوج درخشش خود، بر فراز کوه‌های شرقی سیرا در کالیفرنیا دیده شد. The post تصویر روز ناسا: دنباله‌دار سوچینشان اتلس بر فراز کالیفرنیا  appeared first on دیجیاتو.

دنباله‌های دنباله‌دار سوچینشان اتلس (Tsuchinshan-ATLAS) صحنه‌ای تماشایی در آسمان شب خلق کردند. این دنباله‌دار از 9 تا 25 مهرماه امسال در آسمان درخشید. C/2023 هر 80 هزار سال یک بار به خورشید نزدیک می‌شود و حالا پس از قرن‌ها، دوباره به دیدار خورشید آمده است.

در تصویر روز ناسا چه می‌بینیم؟

دنباله‌دار C/2023 A3 هفته گذشته، در اوج درخشش خود، بر فراز کوه‌های شرقی سیرا در کالیفرنیا دیده شد و تصویر آن به ثبت رسید. این دنباله‌دار نه‌‌فقط دنباله‌ای روشن و درخشان داشت، بلکه دنباله معکوسی نیز داشت که در خلاف جهت دنباله اصلی نمایان بود.

در سمت راست تصویر نیز خوشه ستاره‌ای کروی M5 در دوردست دیده می‌شود.

تصویر روز ناسا: دنباله‌دار سوچینشان اتلس بر فراز کالیفرنیا 

با نزدیک‌ شدن بیش‌ازحد دنباله‌دار سوچینشان اتلس به خورشید، این سؤال مطرح شد که این کوه یخی در اثر گرمای شدید، کاملاً از هم می‌پاشد یا خیر. درنهایت، دنباله‌دار موفق شد جان سالم به درببرد و به‌اندازه‌ای روشن شود که از هر ستاره‌ای در آسمان شب (با قدر 4.9-) نورانی‌تر باشد.

دنباله‌دار سوچینشان اتلس از معدود دنباله‌دارهایی است که با چشم غیرمسلح نیز قابل‌رؤیت بود. اما این دنباله‌دار به خورشید بسیار نزدیک شده بود و بسیاری از ناظران عادی نتوانستند آن را به‌راحتی مشاهده کنند.

اینکه دنباله‌دار سوچینشان اتلس بزرگ‌ترین دنباله‌دار سال ۲۰۲۴ شناخته شود، بستگی به این دارد که دنباله‌دار C/2024 S1 (ATLAS) که هم‌اکنون در راه خورشید است و تا دو هفته آینده در آسمان ظاهر می‌شود، تا چه حد درخشندگی چشمگیری خواهد داشت.

موقعیت دنباله‌دار C/2024 S1 (ATLAS) را می‌توانید از طریق این لینک به‌صورت آنلاین ببینید.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.