آخرین جزئیات درباره واریز سود سهام عدالت | شرکت ها سود را پرداخت کردند؟

گسترش نیوز دوشنبه 30 مهر 1403 - 21:01
ماجرای واریز سود سهام عدالت ناشی از عملکرد مالی سال ۱۴۰۱ شرکت‌ها همچنان ادامه دارد. در عین حال، بر اساس رویه‌های سال‌های گذشته، شرکت‌ از طرفی شرکت ها باید به تدریج برای واریز عملکرد مالی سال ۱۴۰۲ آماده شوند! در این گزارش مفصلا به بررسی دلیل عدم واریز سود سهام عدالت پرداخته و همچنین صدای مردم گله مند شده ایم تا حرف های آن ها را به گوش مسئولین برسانیم.

گسترش نیوزسارا سمیع شمسسود سهام عدالت برای سال ۱۴۰۱ در دو مرحله به حساب سهامداران واریز شده است و اما واریز آن در مرحله سوم هنوز انجام نشده و وعده پرداخت آن مکررا به گوش رسیده است. در همین رابطه حجت الله صیدی از تشکیل یک کمیته ۳ نفره در سازمان بورس برای پیگیری حقوق سهامداران عدالت خبر داده است.

۶۰ میلیون کد بورسی وجود دارد و جالب است بدانید که تنها ۶۰ هزار نفر از این تعداد معامله‌گر هستند. بخش زیادی از این کدها به دارندگان سهام عدالت تعلق دارد.لازم به ذکر است که ۱۹ میلیون سهامدار عدالت روش مدیریت مستقیم را انتخاب کرده‌اند و این سهامداران هر زمان که بخواهند می‌توانند اقدام به خرید یا فروش سهام کنند. نماد معاملاتی سهام عدالت در حال حاضر بسته است و شرکت‌ های سرمایه‌ گذاری استانی باید مجامع عمومی خود را برگزار کنند، ‌تا نمادهای آنها باز شود. برخی از سهامداران عدالت نیز تصمیم گرفته‌اند سهام خود را نگه دارند تا از عایدی آن بهره‌مند شوند. 

در همین رابطه خبرنگار پایگاه خبری گسترش نیوز به بررسی حواشی مربوط به واریز سود سهام عدالت پرداخته و در ادامه به حرف دل مردم و درخواست هایی که در این مورد دارند اشاره کرده است که در ادامه می خوانیم.

سهام-عدالت-یک

سود سهام عدالت چقدر است؟

سود سهام عدالت با توجه به اینکه سهام شما در کدام دسته قرار می گیرد، اعلام می شود.برای  سبد ۴۹۲ هزار تومانی ، سود ۴۴۶ هزار تومانی، برای سبد ۵۳۲ هزار تومانی، سود ۴۸۲ هزار تومانی و برای سبد یک‌ میلیون تومانی، سود ۹۰۶ هزار تومانی واریز خواهد شد.

سهامداران برای استعلام وضعیت سهام عدالت و واریز سودهای خود باید به ۲ سامانه مراجعه کنند. سامانه سهام عدالت:[sahamedalat.ir](https://sahamedalat.ir) – برای ویرایش اطلاعات مانند شماره شبا و شماره تلفن. سامانه ذینفعان سهام عدالت:[ddn.csdiran.ir](https://ddn.csdiran.ir) – برای مشاهده وضعیت دارایی و تاریخچه واریز سود.

مردم درباره عدم واریز سود سهام عدالت چه می گویند؟

خیلی طبیعی است که مردم از خلف وعده مسئولین گله داشته باشند و رضایت نداشته باشند. زمان واریز سود سهام عدالت نامشخص است و هر روز خبری مبهم از آن می آید و فقط به پیگیری مدیران بورسی اشاره دارد. اینکه چرا شرکت ها سود خود را واریز نمی کنند، جوابی برایش وجود ندارد و اقدام درستی در مقابل آن صورت نمی گیرد.

یکی از مخاطبان گسترش نیوز درباره سود سهام عدالت گفت: من نمیدونم اصلا قانونی محکم برای پیگیری سهام عدالت وجود دارد یا نه؟ لااقل مجوز فروش این سهام نحس را بدهید، بفروشیم راحت بشیم. خدا اموات احمدی‌نژاد را بیامرزه، خواست یه کار خیری انجام بده اما حالا جز علاف کردن مردم این پول شده صدقه!

مخاطبی دیگر نیز با لحن تندی نوشته است: گویا زورتان به سه شرکتی که سودشان را واریز نمی کنند نرسید حالا برای سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چکار می کنید؟

فردی دیگر درباره عدم واریز سود سهام عدالت به گسترش نیوز گفت: با پراید ۵۰۰ میلیونی، مردم رو لنگ ۹۰۰ هزار تومان گذاشتید؟ شما مسلمان نیستید! پول نفت اگه یه بخشیش بخواد به مردم تعلق بگیره ماهی ۶۰ میلیون به هر ایرانی یارانه میرسه ولی این پول ها معلوم نیست تو جیب کی میره؟!

مخاطب دیگری برای گسترش نیوز نوشت: جرات برخورد با چند تا شرکت ندارین که سود سهام عدالت مردم واریز کنن.  مگه تو این مملکت نهادهای قضایی و نظارتی و امنیتی چکار می کنن که این چنتا شرکت پاسخگو نیستند؟ الان دقیقا هشت ماه از وعده وی دروغ تون می گذره وهیچ خبری از واریز سود سهام عدالت مردم نیست!

فرد دیگری نیز نوشت: همان طور که نوشته شده اگر سود سهام عدالت بدهند مرحله سوم پارسال است پس سود سه مرحله ای امسال چی میشه دولت محترم با قاطعیت اگر برخورد کند شرکت ها با سود کلانی که کرده اند هرچه سریع تر پرداخت خواهند کرد دولت شل گرفته تا زور نباشه شرکت ها سود سهام را پرداخت نمی کنند.

مخاطب دیگری از قشر خود دفاع کرده و گفت: سهام عدالت کارگران فصلی ساختمانی را که موفق نشدند ثبت نام کنند، واریز کنید. گناهشان چی بوده نتوانستند ثبت نام کنند؟ این که سود بی عدالتی است در حق کارگران ساختمانی از قشر ضعیف جامعه هستند ظلم نکنید.

فرد دیگری نیز درباره عدم پرداخت سود سهام عدالت گفت: مهر ماه تمام شد مانند سالهای قبل مردم منتظرند آذر ماه نوبت اول سود مالی سال ۱۴۰۲ سهام عدالت خود رادریافت نمایند. درحالی که باقیمانده سود سال ۱۴۰۱  هنوز پرداخت نشده! هیچ کس هم جوابگو نیست. مردم که هیچ، نمایندگان مردم هم که مشغول تعیین استاندار و مدیر و معاون راهبردی رییس جمهورند، به امور معیشت و مشکل مردم نمی‌رسند یعنی وقتش ندارند بنده گان خدا!

مخاطب دیگری نیز نوشته است: بازم باید خودشون تشخیص بدن سود واریز بکنن یا نه! چند دفعه شورا باید تصمیم بگیره؟ هفته گذشته تصمیم گرفتن واریز بشه، بهانه عدم پرداخت یکی از شرکت ها رو آوردن! یک ماه هم پیچوندن، خودش چهار پنچ هزار میلیارد سود داره براشون!حق دارن دلشون نیاد به حساب ملت بریزن!

کلام پایانی

واریز سود سهام عدالت در زمان مقرر و قانونی حق مسلم مردم است و اینکه مسئولان کشور نتوانند حق ملت را از شرکت های بورسی بگیرند و به حساب شان واریز کنند، نشان دهنده عدم مدیریت درست در این بخش است. امیدواریم هر چه سریع تر این مشکل حل شود.

در صورت تمایل به پیگیری اخبار روز حوزه بورس و تحولات در بازار سرمایه، به سرویس بورس پایگاه خبری گسترش نیوز مراجعه کنید.

کدخبر: 338595 سارا سمیع شمس

منبع خبر "گسترش نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.