افشای جزئیات تمرین نظامی اسرائیل برای حمله به ایران

خبرآنلاین دوشنبه 30 مهر 1403 - 21:31
انتشار دو سند فوق محرمانه از تمرین نظامی اسرائیل و امریکا برای حمله به ایران، گمانه زنی ها درباره چرایی انتشار این اسناد را افزایش داده است. خبرآنلاین ضمن بررسی فرضیه های موجود به بررسی جزئیات این سند طبقه بندی شده پرداخته است.

رسول سلیمی: سه رسانه آکسیوس و سی‌ان‌ان و آسوشیتدپرس تایید کردند که دو سند اطلاعاتی محرمانه ایالات متحده درباره جزئیات آمادگی اسرائیل برای حمله به ایران که پیشتر در کانالی تلگرامی منتشر شده بود، صحت دارد و معتبر است.

 این اسناد دارای مهر «فوق محرمانه» است و تاریخ درج شده بر روی آنها نیز۲۴ و ۲۵ مهرماه است. اسناد فوق محرمانه منتشر شده، جزئیات آماده‌سازی ارتش اسرائیل را برای حمله به ایران تشریح می کرد. گفته می‌شود این اسناد بسیار محرمانه بودند و با توجه به نشانه‌هایی که روی آن قرار دارد، نشان می‌دهد که این اسناد را فقط باید آمریکا و متحدانش در «پنج چشم»، یعنی استرالیا، کانادا، نیوزلند و انگلیس آنها را می‌دیدندند.

در این اسناد ادعا شده بود  که اسرائیل از ۸ اکتبر حداقل ۱۶ تیر موشک بالستیک هواپرتاب Golden Horizon و ۴۰ موشک هواپرتاب ROCKS را جهت استفاده در عملیات احتمالی علیه ایران در پایگاه‌های هوایی حتسریم آماده کرده است.

افشای جزئیات تمرین نظامی اسرائیل برای حمله به ایران

همچنین ارتش اسرائیل در ۱۵ و ۱۶ اکتبر تمرین‌های سوخت‌رسانی هوایی را با استفاده از حداقل سه فروند هواپیمای KC-۷۰۷ و بیش از ۱۵ فروند جنگنده F-۱۵ انجام داده است. اسرائیل همچنین در ۱۳ و ۱۶ اکتبر عملیات‌های تجسس مخفیانه با استفاده از پهپاد و جمع‌آوری اطلاعات (SIGINT) با استفاده از هواپیمای G-۵۵۰ را در پایگاه‌های‌ رمات دیوید و رامون تمرین کرده است.

افزون بر این، ادعا شده که نیروی هوایی اسرائیل در ١۵ اکتبر تمرین‌هایی را شامل سوخت‌گیری هوا به هوا و عملیات جستجو و نجات جنگی، با مشارکت تعدادی قابل توجهی از هواپیماهای خود انجام داده است. همچنین، در این اسناد ادعا شده که نیروی هوایی اسرائیل در حال آمادگی برای حمله پهپادی به ایران است.

این در حالی بود که مدیران این کانال تلگرامی در بیانیه‌ای نیز اعلام کردند که این کانال به ایران مرتبط نیست، بلکه توسط «تیمی منسجم از روزنامه‌نگاران کاملاً مستقل» اداره می‌شود. آنها همچنین در واکنش به گزارش رسانه‌های مختلف در مورد نقش این کانال در افشای این اسناد، با تکذیب هرگونه ایفای نقش، مدعی شدند که هیچ ارتباطی با منبع اصلی افشای این اطلاعات که تصور می‌کنند، منبعی در وزارت دفاع ایالات متحده است، ندارند.

افشای جزئیات تمرین نظامی اسرائیل برای حمله به ایران

در همین حال، سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع آگاه آمریکایی، صحت این مدارک را تایید کرد. پنتاگون نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که از گزارش‌های منتشر در مورد این اسناد آگاه است، اما توضیح بیشتری در مورد آنها ارائه نکرده است.

اما نگرانی ها در مقامات بلندپایه امریکا نشان می دهد افشای این اسناد به عنوان یک درز اطلاعاتی شناخته شده و نگران کننده است. «مایک جانسون» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با ابراز نگرانی درباره لو رفتن اسناد محرمانه دستگاه اطلاعاتی آمریکا درباره آنچه گفته شده برنامه‌های اسرائیل برای پاسخ به عملیات «وعده صادق۲» علیه اسرائیل است، گفت که تحقیقات در این باره در حال انجام شدن و او قرار است توضیحات محرمانه‌ای را درباره چگونگی انتشار این اسناد دریافت کند.

در این میان فرضیه های چهارگانه ای در توضیح چرایی افشای این اطلاعات در بین ناظران سیاسی مطرح شده است.

فرضیه اول این است که دولت جو بایدن با افشای این اطلاعات خواسته تا حمله اسرائیل را تا پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که حدود دو هفته دیگر برگزار می‌شود، به تعویق بیندازد تا شانس پیروزی کامالا هریس در مقابل دونالد ترامپ بیش از این کاهش نیابد. استدلال در این فرضیه آن است که حمله شدید به ایران به موفقیت کارزار تبلیغاتی ترامپ منجر خواهد شد.

فرضیه دوم بر این مبنا است که افشای این اطلاعات در پی یک حمله هکری توسط هکرهای وابسته به جمهوری اسلامی رخ داده و نشان دهنده اشراف اطلاعاتی این ایران بر ساختارهای نظامی ایالات متحده است تا در حمله اسرائیل اخلال ایجاد کند.

فرضیه سوم نیز می گوید که این درز اطلاعات، کاملا هوشمندانه و توسط سیستم اطلاعاتی اسرائیل انجام شده تا ایران را در مواجهه با حمله  اسرائیل دچار خطای محاسباتی کند. انتشار این اطلاعات همچنین به سطحی از بازدارندگی نظامی اسرائیل در برابر ایران تبدیل خواهد شد.

فرضیه چهارم هم این استدلال را مطرح می‌کنند که افشای این اطلاعات می‌تواند نشانگر تلاش مشترک اسرائیل و آمریکا برای پاسخ به سوال بخشی از افکار عمومی حامی حمله به ایران در اسرائیل باشد که چرا پاسخ اسرائیل به حمله ایران به تعویق افتاده است و فشار بر نتانیاهو برای پاسخ به ایران افزایش یافته است.

ناظران سیاسی می گویند گذر زمان به نفع نتانیاهو است تا هم بتواند تجهیز اسرائیل به سامانه تاد را تکمیل کند و هم بیش از هر زمان در انتظار نتیجه انتخابات امریکا بماند. چرا که در صورتی که نتانیاهو به این جمعبندی برسد که ترامپ، پیروز انتخابات خواهد بود، علاوه بر برنامه ریزی برای شدت دادن به حمله خود به ایران، حمله را تا زمان انتخابات به تعویق خواهد انداخت. باید دید نظرسنجی های انتخاباتی پیروزی چه کسی را تضمین می کنند!

311213

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.