افتتاح مقر جدید ناتو در آلمان

اقتصادنیوز دوشنبه 30 مهر 1403 - 23:10
اقتصادنیوز: ائتلاف نظامی ناتو به رهبری آلمان یک مقر جدید نیروی دریایی در روستوک آلمان را با هدف مهار نفوذ روسیه در دریای بالتیک افتتاح کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، "بوریس پیستوریوس"، وزیر دفاع فدرال آلمان یک ستاد تاکتیکی جدید برای نیروی دریایی آلمان در روستوک افتتاح کرد. ناتو می خواهد به این ترتیب آمادگی دفاعی خود را در منطقه دریای بالتیک تقویت کند.

هفته نامه «اشپیگل» گزارش داد، به گفته این وزارتخانه، آلمان که دارای بزرگترین نیروی دریایی در دریای بالتیک در ائتلاف ناتو است، در 1 اکتبر نقش رهبری منطقه ای را بر عهده گرفت.

پیستوریوس در سخنرانی خود به مناسبت افتتاح این پروژه به نزدیکی جغرافیایی زیاد دریای بالتیک به روسیه اشاره کرد که به زعم وی تلاش می کند با "تجاوز مداوم" منطقه را بی ثبات کند. وی گفت که این مقر جدید نقش مهمی در حفاظت از منافع کشورهای ناتو در برابر به زعم وی تجاوز - به ویژه با توجه به نزدیکی آنها به روسیه" ایفا خواهد کرد.

این ستاد جدید وظیفه هماهنگی عملیات دریایی کشورهای عضو و رهبری نیروهای دریایی اختصاص داده شده توسط ناتو در صلح، بحران و جنگ را بر عهده دارد. ناتو قبلاً در سال 2017 تصمیم گرفته بود که مقرهای دریایی جدیدی ایجاد کند.

در مراسم افتتاحیه CTF جدید بالتیک، مانوئلا شوسیگ ، نخست وزیر مکلنبورگ- پومرانیا، و دریاسالار "یان کریستین کااک"، بازرس نیروی دریایی، حضور داشتند.

وزارت دفاع المن اعلام کرد که این یک ستاد ملی با مشارکت سایر کشورها است. به گفته وزارت دفاع آلمان رهبری این ستاد توسط یک دریاسالار آلمانی و معاون او یک دریاسالار لهستانی خواهد بود. یک افسر سوئدی رئیس ستاد می شود. علاوه بر آلمان، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، هلند، لهستان و سوئد نیز در CTF Baltic مشارکت دارند.

دریای بالتیک برای ناتو از اهمیت استراتژیک برخوردار است و یک منطقه مرکزی تامین اقتصادی برای کشورهای همسایه است. اخیراً، ائتلاف نظامی ناتو مدعی شده است که جاسوسی بیشتری توسط روسیه در دریای بالتیک مشاهده کرده است که هدف نیز زیرساخت های کشورهای همسایه است.

در سخنرانی خود در روستوک مدعی شد که "تجاوز روسیه" خود را به روش‌های مختلفی برای مثال در حملات ترکیبی یا سایبری نشان می دهد. وی تاکید کرد: که چنین حملاتی باید "خط بین جنگ و صلح را محو کند." هدف آنها بی ثبات کردن امنیت اروپا، تضعیف اعتماد و به دست آوردن نفوذ است.»

پیستوریوس با اشاره به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت: ما باید از خود دفاع کنیم و هر کاری که می توانیم برای حمایت از شرکای خود در جناح شرقی ناتو انجام دهیم.

این یکی از دلایلی است که نانسی فایزر، وزیر کشور فدرال آلمان هم اعلام کرد که می خواهد واحد ویژه پلیس فدرال GSG 9 را در دریای بالتیک مستقر کند. به گفته وی هدف آنها جلوگیری از خرابکاری های احتمالی است.

بر این اساس در زمان صلح، 60 سرباز از این کشورها و سایر کشورهای همکار می توانند 60 پست چند ملیتی را پر کنند. در صورت بروز بحران یا درگیری، کارکنان را می توان تا 240 موقعیت افزایش داد.

ناتو می‌خواهد از روستوک، گزارش‌هایی درباره وضعیت منطقه دریای بالتیک ایجاد کند و مانورها و تمرین‌هایی را برنامه‌ریزی کند. هدف اصلی این ائتلاف روسیه است.

به این ترتیب "بوریس پیستوریوس"، وزیر دفاع فدرال آلمان امروز دوشنبه مقر تاکتیکی جدید ناتو را در روستوک افتتاح کرد. به گفته وی از آنجا وضعیت منطقه دریای بالتیک رصد می شود و فعالیت های دریایی متحدان سازماندهی می شود.

پیستوریوس مدعی شد: امنیت در منطقه دریای بالتیک اکنون تقریباً هر روز از سوی روسیه به چالش کشیده می شود و بنابراین این مقر جدید برای امنیت دریایی و حفاظت از جناح شرقی ناتو "با ارزش" است.

این مقر از اول اکتبر تحت فرماندهی دریاسالار آلمانی استفان هایش بوده است. پیستوریوس گفت: با انجام این کار، آلمان مسئولیت خود را به عنوان یک کشور پیشرو در دریای بالتیک نشان می دهد.

پس از هر چهار سال، فرماندهی با لهستان و سوئد چرخش خواهد کرد. پیستوریوس در روستوک تاکید کرد که مقر CTF بالتیک اساسا یک "دفتر مرکزی آلمانی است که شرکای آن هم در آن شرکت می کنند."

به گفته وی امنیت در منطقه بالتیک به طور جدایی ناپذیری با امنیت کل قاره مرتبط است. وی افزود: با تشکیل مقر جدید، نیروی دریایی مسئولیت ناتو را بر عهده می گیرد که می خواهد آمادگی دفاعی خود را در منطقه دریای بالتیک تقویت کند.

پیستوریوس گفت آلمان با در دست گرفتن این فرماندهی مسئولیت خود را به عنوان یک کشور پیشرو در دریای بالتیک نشان می دهد. پیستوریوس گفت، دریای بالتیک "یک کریدور مهم برای تجارت، تحرک نظامی و امنیت انرژی است." این یک "منطقه استراتژیک با اهمیت ژئوپلیتیکی بزرگ" است و "در خط مقدم دفاع جمعی ما در برابر تهدیدهای نوظهور" قرار دارد.

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.