تعرفه ۱۰۰ درصد؛ پیش زمینه ممنوعیت واردات خودرو است

فرارو دوشنبه 30 مهر 1403 - 23:22

طرح جدید دولت مبنی بر رساندن تعرفه تا ۱۰۰ درصد برای تأمین بودجه، بازار را با افزایش قیمت مواجه می‌کند. این طرح اگرچه ارز را برای دولت مدیریت می‌کند، اما بازار در خودرو‌های خارجی و حتی داخلی، دچار افزایش قیمت و نوسان خواهد شد.

به گزارش انتخاب، بابک صدرایی، کارشناس خودرو، درباره افزایش تعرفه تا ۱۰۰ درصد برای خودرو گفت: این ادعا بر خلاف راه و روش دولت است. یکی از ارکان تبلیغاتی دولت‌ها این است که بگویند انحصار دولت را شکستیم. همتی نیز گفت که ۱ میلیارد دلار تخصیص ارز می‌دهیم که انحصار را از بین ببریم. از بین بردن انحصار یعنی وارات بیشتر، اما تعرفه ۱۰۰ درصدی یعنی با ابزار کنترل تعرفه‌ای، بازار را محدود کنیم و یک تهدید جدی برای وارد‌کننده‌ها ایجاد کنیم. به نظر من اگر این اتفاق بیوفتد، پیش زمینه‌ای برای ممنوعیت واردات خودرو به کشور است. وقتی نظام تعرفه‌ای را غیرمنطقی کنید، یعنی تقاضا را کم می‌کنیم و دیگر واردات معنی پیدا نمی‌کند. با این کار ماشین ۳ میلیاردی را به ۵ میلیارد تومان می‌رسانند. 

وی درباره تأمین بودجه از طریق تعرفه خودرو اظهار داشت: این کار به این معنی است که دولت می‌خواهد بودجه خود را از طریق واردات تأمین کند. دولت حس می‌کند به خاطر مشکلات ارز به بودجه نمی‌رسد و از این طریق می‌خواهد به بودجه خود برسد. ممکن است دولت با کاهش میزان واردات و تعرفه بیشتر و ارزبری کمتر، به حد بودجه برسد. دولت احساس می‌کند ارز دولتی در وضعیت حساسی است و باید آن را مدیریت کرد. 

صدرایی درباره افزایش قیمت خودرو در ماه‌های پیش رو گفت: تعرفه در دهه هشتاد مقداری بالا رفت، اما آنقدر بالا نبود که بازار را قفل کند. با این طرح در هر حال قیمت بالا می‌رود. البته حباب بازار تا حدی تخلیه شد و می‌توانند قیمت سامانه را کمی بالا ببرند. خودرو داخلی نیز گران می‌شود. دولت با ۳۰ هزار خودرو وارداتی نمی‌تواند بازار را کنترل کند.

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.