رکود عمیق بازار خودرو تا چه زمانی ادامه دارد؟

تابناک دوشنبه 30 مهر 1403 - 23:26

رکود عمیق بازار خودرو تا چه زمانی ادامه دارد؟

به گزارش «تابناک» به نقل از میزان، رکود در بازار خودرو در هفته‌های اخیر با عمق بیشتری همراه شده است؛ کارشناس بازار خودرو می‌گوید که در صورت ادامه نبود سیاست شفاف در اقتصاد احتمالا رکود بازار خودرو تا پایان دی امسال ادامه یابد.

بازار خودرو در سال‌های اخیر با بی‌ثباتی و رکود عمیقی مواجه بوده است که عوامل متعددی از جمله تصمیم‌گیری‌های نامناسب، سیاست‌های نادرست قیمتی و نظام توزیع محصولات در این موضوع دخیل بوده است.

در روز‌های اخیر علی‌رغم تغییرات نرخ ارز، بازار خودرو همچنان در رکود باقی مانده و خریدار واقعی کمتری در بازار دیده می‌شود و اغلب افراد فروشنده هستند.

در همین راستا یک کارشناس بازار خودرو در رابطه با وضعیت بازار خودرو اظهار کرد: طبیعتا در گذشته افزایش قیمت دلار تاثیر مستقیم و ملموسی بر بازار خودرو داشت، اما در ۳ تا ۴ سال اخیر به واسطه سیاست‌گذاری‌ها و بازارسازی‌های دولت و تزریق منابع ارزی، قیمت دلار تاحدودی کنترل می‌شود تا جلوی حرکت هیجانی افزایش قیمت‌ها گرفته شود.

وی به کم‌شدن تاثیرپذیری بازار خودرو از ارزش دلار اشاره کرد و افزود: عمق رکود حاکم در بازار هر هفته بیشتر می‌شود که این امر نشات گرفته از تحولات منطقه‌ای است.

این کارشناس بازار خودرو با اشاره به تحولات اخیر و ایجاد عدم اطمینان برای خریدار، مصرف‌کننده و فروشنده گفت: این موضوع باعث شده ۸۰ درصد افراد در بازار خودرو فروشنده و ۲۰ درصد خریدار باشند که حتی همان ۲۰ درصد هم با احتیاط خرید می‌کنند.

وی تصریح کرد: در هفته‌های اخیر با اینکه قیمت ارز روند صعودی داشته، اما قیمت خودرو‌های وارداتی و داخلی افزایش چندانی نداشته و دلیل آن هم نبود خریدار در بازار خودرو است.

وی رکود بازار خودرو را ناشی از سیاست‌های کلان اقتصاد سیاسی دانست و عنوان کرد: سیاست دولت‌ها برای کنترل شرایط اقتصادی، منجر به خلق نقدینگی بدون پشتوانه می‌شود و این خلق نقدینگی تورم‌زا موجب می‌شود مردم به‌دنبال تبدیل پول نقد به کالا‌های سرمایه‌ای هستند که باعث کاهش نقدینگی افراد شود که نقش مهمی در ایجاد رکود دارد.

این کارشناس بازار خودرو معتقد است تبدیل نقدینگی مردم به کالا‌های سرمایه‌ای که در سال‌های اخیر به آن رسیدگی نشده عامل رکود تورمی شدید بازار است که در اقتصاد سالم نباید این اتفاق رخ دهد.

وی با تاکید بر اینکه در بازار هیجانی نباید خرید کرد، گفت: بهتر است افراد بعد از کاهش تلاطم‌ها و نوسانات ارزی خرید خود را در بازار خودرو انجام دهند که در حال حاضر بازار هیجانی نیست.

وی ادامه داد: افرادی که برای مصرف روزمره خود به دنبال خرید خودرو هستند بهتر است برای خرید خودرو کارکرده و صفر بعد از کمک گرفتن از کارشناسان بازار خودرو خرید خود را نهایی کنند و به دنبال نوسان‌گیری در این بازار نباشند.

این کارشناس بازار خودرو در مورد پیش‌بینی وضعیت بازار در ماه‌های آینده اظهار کرد: در صورت ادامه نبود سیاست شفاف در اقتصاد کشور در دولت جدید احتمالا رکود بازار خودرو نیز تا پایان دی امسال با شدت فعلی ادامه یابد.

وی گفت: در بهمن و اسفند امسال نیز که بازار شب عید خودرو محسوب می‌شود قطعا اتفاق و رونق غیرمنتظره‌ای در بازار رخ نخواهد داد فقط با کمی افزایش معاملات روبه‌رو خواهیم شد که به واسطه تعطیلات عید نوروز خواهد بود.

 

منبع خبر "تابناک" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.