نامه ایران به شورای امنیت در واکنش به اطلاع بایدن از زمانبندی شرارت احتمالی اسرائیل

الف دوشنبه 30 مهر 1403 - 23:52
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت در پی اظهارات جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پیرامون اطلاع از زمان‌بندی شرارت احتمالی رژیم اسرائیل علیه تهران، این اظهارات را «به شدت نگران‌کننده و تحریک‌آمیز» دانست.

به گزارش ایرنا، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت نوشت: این اظهارات (بایدن) تحریک‌آمیز عمیقاً نگران‌کننده است، زیرا نشان‌دهنده تأیید ضمنی و حمایت آشکار ایالات متحده از تجاوز نظامی غیرقانونی رژیم اسرائیل علیه ایران است. چنین اظهاراتی همچنین با ادعاهای مکرر ایالات متحده مبنی بر حمایت از کاهش تنش در منطقه تناقض دارد.

متن کامل نامه امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد، به شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل متحد پیرامون اظهارات جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، پیرامون اطلاع از زمان و نحوه شرارت احتمالی رژیم صهیونیستی علیه کشورمان به آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد و پاسکال کریستین، رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

پیرو دستور دولت متبوعم، مکاتبه حاضر به منظور جلب توجه شما به اظهار نظر به شدت نگران‌کننده و تحریک‌آمیز رئیس‌جمهور ایالات متحده در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۴ که در جریان نشست خبری در برلین مطرح شد، ارسال می‌گردد. رئیس‌جمهور ایالات متحده در سخنان خود فاش کرد که از چگونگی و زمان‌بندی حمله احتمالی رژیم اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران اطلاع دارد. این اظهارات تحریک‌آمیز عمیقاً نگران‌کننده است، زیرا نشان‌دهنده تأیید ضمنی و حمایت آشکار ایالات متحده از تجاوز نظامی غیرقانونی رژیم اسرائیل علیه ایران است. چنین اظهاراتی همچنین با ادعاهای مکرر ایالات متحده مبنی بر حمایت از کاهش تنش در منطقه تناقض دارد.

در پاسخ به این تحریک خطرناک و نقض آشکار حقوق بین‌الملل، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۴، از طریق شبکه اجتماعی X (که قبلاً به‌عنوان توییتر شناخته می‌شد)، به‌طور واضح بیان کرد: «هر فردی که از چگونگی و زمان‌بندی حمله اسرائیل به ایران مطلع باشد و/یا وسایل و پشتیبانی برای چنین حماقتی فراهم کند، به‌طور منطقی باید برای هرگونه تلفات احتمالی پاسخگو باشد.»

علاوه بر این، دخالت ایالات متحده از طریق فراهم‌ نمودن کمک‌های فنی و تسلیحات پیشرفته، از جمله سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته به رژیم اسرائیل، که بیشتر باعث تحریک و جسارت این رژیم برای انجام حملات تجاوزگرانه علیه ایران می‌شود، باعث می‌شود که دولت ایالات متحده در هرگونه تجاوز صهیونیست‌ها علیه ایران و پیامدهای آن «همدست» باشد؛ همان‌طور که در جنایات جنگی و کارزار نسل‌کشی جاری علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی در غزه و لبنان نیز همدست بوده است.

لذا، ایالات متحده مسئولیت کامل نقش خود در تحریک، تشویق و تسهیل هرگونه اقدامات تجاوزگرانه توسط رژیم اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران را بر عهده خواهد داشت. این اقدامات تجاوزگرانه به‌طور آشکار ناقض اصول اساسی حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد، از جمله اصل منع استفاده از زور ذیل ماده ۲(۴) منشور بوده، و همچنین پیامدهای فاجعه‌باری برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی دارد.

جمهوری اسلامی ایران از شورای امنیت درخواست می‌کند که این تحریک بی‌پروا را به‌طور صریح محکوم نموده و از ایالات متحده، به‌عنوان یکی از اعضای دائمی، بخواهد که به تعهدات خود طبق حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد عمل کند. علاوه بر این، شورای امنیت باید از ایالات متحده بخواهد که با استفاده از نفوذ قابل‌توجه خود، رژیم اسرائیل را وادار کند تا با قید فوریت به جنایات جنگی مداوم و کارزار نسل‌کشی علیه مردم فلسطین در غزه و مردم لبنان پایان دهد. این جنایات نه تنها منطقه را بی‌ثبات می‌کند، بلکه تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی نیز به شمار می‌رود.

موجب امتنان خواهد بود چنانچه مکاتبه حاضر به‌عنوان سند شورای امنیت ثبت و توزیع گردد.

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.