بورس؛ بازنده رقابت بازارها

دنیای اقتصاد سه شنبه 01 آبان 1403 - 00:06
هفتمین ماه از سال ‌نیز به پایان رسید ‌و رصد تحولات بازارها مبین این نکته است که بازار سهام، بازنده مطلق جدال بازارها بوده‌است. بررسی آمار مربوط به بازدهی بازارها نشان می‌دهد که بورس، چه در بازه ماهانه، چه از ابتدای سال ‌و چه در یک سال‌اخیر، قافیه را به دیگر بازارهای دارایی واگذار کرده‌است. در هر بازه‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌ای که بازدهی بازارها مورد مقایسه قرار گیرد، بازار سهام رنگ و نشانی از آن بازار پر زرق و برق سابق ندارد و در جدال با دیگر بازارها، زیان سهمگینی را متوجه سهامداران کرده‌است.

بررسی بازدهی بازارها از ابتدای سال نشان می‌دهد که دارایی‌های بازار طلا و سکه، بهترین بازدهی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را ثبت کرده‌اند و بورس در این بخش نیز با افت ۸.۶‌درصدی از ابتدای سال، کارنامه ضعیفی از خود برجای گذاشته‌است.

سهام در برزخ یک ساله

بررسی بازدهی بازارها در یک سال‌منتهی به ۳۰مهرماه نشان می‌دهد که سکه امامی با رشد ۹۵.۸‌درصدی، در صدرجدول قرار دارد. نیم‌سکه طلا با رشد ۹۴.۸‌درصدی همراه شده‌است. ربع سکه نیز افزایش قیمتی معادل ۸۶.۵‌درصد را تجربه کرده و این در حالی است که بورس در قعر فهرست بازدهی بازارها قرار دارد و در یک سال‌اخیر، شاخص‌کل این بازار ۱.۲‌درصد از ارتفاع خود را از دست داده‌است. افزون بر این، افت ۱.۲‌درصدی در شاخص‌کل بازار ثبت شده‌است و بررسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهد که افت در سهم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کوچک بازار و صندوق‌های اهرمی که در پرتفوی سهامداران خرد بازار‌درصد قابل‌توجهی را به خود اختصاص داده‌اند، بیشتر از این مقادیر بوده‌است.

Untitled-4 copy

بازدهی مهرماه

در جریان معاملات مهرماه، شاخص‌کل بورس تهران با افت 4.28‌درصدی همراه شد و در آستانه از دست‌دادن کانال 2‌میلیون‌واحدی قرارگرفت. گفتنی است که کف شاخص‌کل در معاملات سال‌جاری در روز بیست و سوم مردادماه در محدوده یک‌میلیون و 991‌هزار‌واحدی تجربه شده‌است و شاخص‌کل با آن نقطه فاصله چندانی ندارد. نماگر هموزن نیز در معاملات مهرماه افت 3.15‌درصدی را تجربه کرد و شاخص‌کل فرابورس نیز 2.97‌درصد از ارتفاع خود را از دست داد.  ترور سید‌حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌الله لبنان و همچنین حمله موشکی ایران به اسرائیل جزو مهم‌ترین تحولات در حوزه سیاست خارجی بود که سبب شد تا بازار سهام با هراس روزافزون از سرایت آتش جنگ به کشور در مسیر نزولی گام بردارد.

چرا چنین بلایی بر سر بورس آمد؟

ریسک سیستماتیک تحولات داخلی و خارجی، ضعف سیاستگذار در صیانت از منافع سهامداران، افزایش نرخ بهره بدون‌ریسک، ناترازی انرژی و قطعی برق صنایع، شکاف میان دلار بازار آزاد و نیمایی، قیمت‌گذاری دستوری و بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اعتنایی به سازوکار بازار، فقدان اطمینان و خدشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دار‌شدن اعتماد عمومی در بازار، فقدان همسویی میان سیاست‌های اقتصادی و ایجاد سردرگمی در فعالان اقتصادی با ارائه سیگنال‌های متناقض، انباشت مطالبات شرکت‌های بورسی از دولت و ایجاد مشکل سرمایه‌درگردش، تعدد تغییرات در دستورالعمل‌ها و مصوبات موثر بر صنایع و اخذ تصمیمات خلق‌الساعه، اوضاع نامطلوب قیمت کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در بازار جهانی و همچنین انتصابات و دخالت‌های سلیقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای نامناسب توسط نهادهای دولتی و نهادهای عمومی در شرکت‌های زیرمجموعه از مهم‌ترین چالش‌ها و ریسک‌های بورس در 7 ماه نخست سال‌جاری تلقی می‌شوند که هریک به‌نحوی و طریقی، کلیت بازار سهام را تحت‌تاثیر قرارداد و مانع از رشد قیمت‌ها در بازار سهام شد. بدون‌شک نقش ریسک سیستماتیک ناشی از تحولات خاورمیانه، یکی از مهم‌ترین عواملی بود که در 7 ماهه نخست سال‌جاری بورس را در باتلاق رکود فرو برد و سهامداران را غرق کرد.

Untitled-5 copy

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.