بلاتکلیفی ماینرهای بیت کوین | هوش مصنوعی بلای جان بازار ارز دیجیتال شد

گسترش نیوز سه شنبه 01 آبان 1403 - 05:02
پس از رویداد هاوینگ بیت‌کوین در ماه آوریل (فروردین)، ماینرهای بزرگ بیت‌کوین به دو استراتژی اصلی روی آورده‌اند: یا بیت‌کوین‌های استخراج‌شده خود را نگه می‌دارند (HODL) یا به سرمایه‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی (AI) می‌پردازند. هاوینگ بیت‌کوین هر چهار سال یک‌بار باعث کاهش درآمد ماینرها به نصف می‌شود.

مکانیزم تورم‌زدا همچنین به حفظ محدودیت کلی تعداد بیت‌کوین‌های موجود کمک می‌کند. شرکت‌های بزرگ ماینر مانند مارا هولدینگز (MARA Holdings)، ریوت پلتفرمز (Riot Platforms) و کلین اسپارک (CleanSpark) بیت‌کوین‌های استخراج‌شده را نگه می‌دارند با این امید که ارزش آن‌ها در طول زمان افزایش یابد.

استراتژی ماینرهای بیت کوین چیست؟

وولفی ژائو (Wolfie Zhao)، تحلیل‌گر شرکت تحقیقاتی ماینر مگ (TheMinerMag)، در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفت:با جلوگیری از فروش فوری بیت‌ کوین، ماینرها می‌توانند از زیان‌های احتمالی جلوگیری کنند و در صورت وقوع بازار صعودی، موقعیت خود را برای کسب سود حفظ کنند.

با این حال، استراتژی محبوب در بین معامله‌گران سهام ماینینگ کریپتو، سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی است. به عنوان مثال، سهام شرکت کور ساینتیفیک (Core Scientific)، پس از بستن قراردادهای چند میلیارد دلاری با استارت‌آپ هوش مصنوعی کور ویو (CoreWeave) تقریباً چهار برابر شده است. شرکت کور ساینتیفیک پس از ورشکستگی، با یک بازسازی موفق، اوایل امسال به صحنه بازگشت.

در عین حال، سهام MARA و Riot که بر هولد کردن بیت‌ کوین تمرکز کرده‌اند، امسال به ترتیب ۲۰٪ و ۳۶٪ کاهش داشته است. همچنین، سهام آیریس انرژی (Iris Energy) و بیت دیجیتال (Bit Digital) که در حال سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی هستند، از شرکت‌هایی که بیت‌ کوین را هولد کرده‌اند، عملکرد بهتری داشته است.

اما همچنان به‌نظر می‌رسد استراتژی هولد بیت‌ کوین عملی باشد؛ چرا که ماینرهایی مانند MARA و CleanSpark فعالیت‌های سودآوری نیز دارند. علاوه بر این، همراه با افزایش قیمت بیت‌ کوین، این استراتژی به عنوان یک استراتژی موفق به نظر می‌رسد.

بیت کوین ارز دیجیتال

در واقع، با افزایش قیمت بازار، ماینرهای بیت‌ کوین دوباره شروع به وام‌گیری و انتشار بیشتر سهام کرده‌اند. ماینرهایی مانند MARA نیز به پیروی از رویکرد شرکت مایکرواستراتژی (MicroStrategy) از این منابع مالی برای خرید بیشتر ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند.

اما اتان ورا (Ethan Vera)، مدیر اجرایی شرکت لاکچر تکنولوژی (Luxor Technology)، که در زمینه نرم‌افزار و خدمات ماینینگ بیت‌ کوین فعالیت می‌کند، هشدار داد: با توجه به افزایش قیمت بیت‌ کوین، این استراتژی بسیار موفق است، اما اگر قیمت بیت‌ کوین کاهش یابد، فاجعه خواهد بود. در این صورت همچنان شاهد سودآوری‌‌های منفی خواهیم بود؛ در حالی که شرکت‌های ماینینگ با رقیق کردن سهامداران و خرید ماشین‌‌های استخراج جدیدتر، در حال پنهان کردن وضعیت بد صنعت و عملیات‌ خود هستند.

کدخبر: 338662

منبع خبر "گسترش نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.