تجارت ایران با انگلیس و کره جنوبی محدود می‌شود

اقتصادنیوز سه شنبه 01 آبان 1403 - 07:21
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

اول آبان 1354؛ انعکاس مبارزه با گرانفروشی ایران در آمریکا

شیکاگو تریبون چاپ شیکاگو می‌نویسد: شاهنشاه ایران مبارزه را علیه تورم اعلام کرده‌اند. برای مبارزه علیه 14 درصد افزایش هزینه زندگی در ایران تاکنون در عرض سه هفته 350 مغازه در تهران بسته شده و چهار هزار نفر به جرم خلاف‌های گوناگون نظیر گرانفروشی و کم‌فروشی محکوم شده‌اند.

همچنین دولت ایران یک لیست رسمی از نرخ‌ها برای پایین آوردن نرخ‌های خرده‌فروشی کالاها منتشر کرده است و در حال حاضر این مبارزه توسط ماموران غیرنظامی و مصرف‌کنندگان صورت می‌گیرد.

هویدا: اقتصاد ایران یک اقتصاد سوسیالیستی نیست

امیرعباس هویدا، نخست وزیر اظهار کرد که برنامه های عمرانی ایران براساس همکاری بین بخش دولتی و بخش خصوصی پایه‌ریزی شده است.

نخست‌وزیر در یک مهمانی شام که در هتل آریا شرایتون برپا شده بود در برابر اعضای اتاق بازرگانی ایران و آمریکا گفت: دولت ایران همواره برای نقش بخش خصوصی در رشد اقتصادی این کشور چه از لحاظ بازرگانی داخلی و چه از لحاظ تجارت خارجی ارزش فراوان قائل بوده و برنامه‌های عمرانی ما براساس همکاری بخش دولتی و بخش خصوصی پایه‌ریزی شده است.

همکاری نزدیک بخش خصوصی و بخش دولتی عامل مهم توسعه اقتصادی ما بوده است، ولی در عین حال باید توجه داشت که تامین رفاه اجتماعی و وسائل آسایش کارگران یکی از هدف‌های اساسی توسعه اقتصادی ایران بوده و هست.

نخست‌وزیر افزود: در گذشته گفته‌ام و دوباره تکرار می‌کنم که اقتصاد ما یک اقتصاد سوسیالیستی نیست؛ بلکه اقتصادی است مختلط که از یک وجدان بیدار سرچشمه می‌گیرد و معطوف به هدف‌های اجتماعی است.

یکی از عوارض رشد سریع اقتصادی ما تنگناهایی است که در زمینه‌های مختلف از قبیل تسهیلات بندری و جاده‌ها و یا نیروی انسانی ماهر ظاهر شده است.

در این مورد می‌خواهم به روستایی که در این جمع هستند و جامعه بازرگانی در ایران و خارج اطمینان بدهم که این تنگناها در مدت زمان کوتاهی مرتفع خواهد شد و ضمنا باید تاکید کنم که ما ترجیح می‌دهیم که از رشد برخوردار باشیم و تنگنا داشته باشیم تا آنکه نه تنگنا و گرفتاری داشته باشیم و نه رشد اقتصادی.

اول آبان 1364؛ حق بیمه کشتی‌های حامل نفت ایران به نصف کاهش یافت

شرکت بیمه «لویدز» انگلیس حق بیمه کشتی‌هایی را که برای حمل نفت ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند به نصف کاهش داد.

این تصمیم روز گذشته ازسوی بیمه «لویدز» و کمیته نرخ‌گذاری خطرات جنگلی شرکت‌های بیمه به علت کاهش خطرات جنگی برای کشتی‌هایی که نفت را از اسکله سیری ایران بارگیری می‌کنند، اتخاذ شد.

بنابراین گزارش، بیمه‌کنندگان دریایی لندن، حق بیمه کشتی‌های حامل نفت عربستان از «راس تنوره» و «جبیل» را نیز به نصف کاهش داده‌اند.

اول آبان 1374؛‌ ایران به مرکز بین‌المللی جابجایی مسافر و کالا در منطقه تبدیل می شود

خط ترانزیت کالا از بنادر عباس و چابهار به کشورهای آسیای میانه دیروز افتتاح شد. در مراسم افتتاح این خط ترانزیت محمدنبی حبیبی، معاون خدمات بازرگانی وزارت بازرگانی با اشاره به اهمیت خطوط ترانزیت کالا در امر صادرات غیرنفتی ایران و حمل کالای ترانزیت کشورهای دیگر گفت: دشمنان ایران پیوسته سعی داشته‌اند که اقتصاد کشور متکی به یک منبع درآمد یعنی نفت باشد، ولی ما باید با یافتن راه‌های دیگر درآمدزایی در زمینه‌های مختلف اقتصادی و کاهش وابستگی به نفت از حاکمیت کشور دفاع کنیم.

هزینه راه اندازی این خط ترانزیتی یک میلیارد و 200 میلیون ریال اعلام شده است.

اول آبان 1384؛ نماینده مجلس: افزایش سن بازنشستگی مغایر قانون است

رضا طلایی نیک، نماینده بهار و کبودرآهنگ پیشنهاد سرپرست وزارت رفاه و تامین اجتماعی برای افزایش سابقه بازنشستگی از 30 سال به 35 سال را مغایر برنامه چهارم توسعه، نظام جامع تامین اجتماعی و قانون کار دانست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین این پیشنهاد را مغایر با سیاست‌های اشتغال، تامین اجتماعی و عدالت اقتصادی و اجتماعی توسعه ملی ارزیابی کرد و گفت: مجلس به احتمال زیاد با هر گونه افزایش سن بازنشستگی مخالفت خواهد کرد.

اول آبان 1384؛‌ تجارت ایران با انگلیس و کره جنوبی محدود می شود

وزیر کشور برنامه‌ریزی اقتصادی برای مقابله با کره جنوبی و انگلیس تلویحا تاکید کرد و گفت: بحث‌های کلی در این خصوص صورت گرفته و توصیه‌هایی نیز شده است.

مصطفی پورمحمدی درخصوص طرح بحث محدودیت تجاری و بازرگانی با کره جنوبی و انگلیس گفت: به هر حال نمی‌توانیم مراودات اقتصادی خود را جدای از دیدگاه های سیاسی و منافع ملی خود بدانیم.

وی افزود: اگر کشوری با منافع ملی ما همراه نیست، دلیلی ندارد به بازار اقتصادی او کمک کنیم.

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.