مجلس استعفای حسین‌زاده را بپذیرد تا میان قوا کدورت ایجاد نشود

نامه نیوز سه شنبه 01 آبان 1403 - 07:27
یک فعال سیاسی گفت: گرچه رفتن نماینده از مجلس کار درستی نیست اما به هر حال آقای پزشکیان اصرار به همکاری با آقای حسین‌زاده دارد. در این شرایط بهتر است که نمایندگان با استعفای مجدد آقای حسین‌زاده موافقت کنند تا کدورتی میان دولت و مجلس به وجود نیاید.
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه‌نیوز - چندی پیش مسعود پزشکیان در حکمی عبدالکریم حسین‌زاده را به عنوان معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور منصوب کرد؛ موضوعی که آنطور که مجلس می‌گوید نیاز به پذیرش استعفای حسین‌زاده از سوی نمایندگان دارد که البته درباره این مسئله بحث‌ و نظرهای حقوقی متفاوتی وجود دارد. به هر روی حسین‌زاده یک بار استعفا داد که نمایندگان استعفایش را نپذیرفتند و او حالا بار دیگر استعفایش را تقدیم هیئت‌رئیسه کرده است.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، فعال سیاسی و نماینده اسبق مجلس، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «وقتی نماینده‌ای از حوزه انتخابیه خود رأی می‌آورد، انتخابات تأیید و در نهایت اعتبارنامه‌اش هم تأیید می‌شود در واقع رابطه استخدامی با مجلس پیدا می‌کند و این رابطه اگر قرار است قطع شود، مقدماتی دارد. خیلی از نمایندگان زمان آقای احمدی‌نژاد و آقای روحانی وزیر شدند. آنها از سوی رئیس‌جمهور برگزیده شده بودند و رأی اعتماد از مجلس گرفتند. در اینجا نیاز به استعفا نبود زیرا رأی اعتماد مجلس در دل خود پذیرش استعفا را هم در پی داشت اما وقتی نماینده‌ای می‌خواهد مسئولیتی در دولت بگیرد که نیاز به نظر مجلس ندارد مانند مسئولیت‌های معاون رئیس‌جمهور، معاون وزیر و... باید استعفا بدهد و استعفایش هم رأی بیاورد تا بتواند از مجلس خارج شود. برای مثال وقتی آقای کاظم جلالی برای سفارت ایران در روسیه معرفی شد، استعفا داد و استعفایش هم از سوی مجلس وقت پذیرفته شد یا قبلتر وقتی آقای موسوی برای معاونت پارلمانی دولت آقای احمدی‌نژاد برگزیده شد، همین شرایط برای او هم رخ داد».

او ادامه داد: «آقای پزشکیان هم می‌داند که آقای حسین‌زاده نیاز به پذیرش استعفایش از سوی مجلس دارد زیرا او رأی اعتماد برای مسئولیت جدید از مجلس نمی‌خواهد؛ بنابراین باید نمایندگان با استعفای او موافقت کنند».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «به طور کلی رفتن نمایندگان به مسئولیت‌های دیگر کار چندان درستی نیست زیرا برای هر نماینده کلی هزینه شده است. برگزاری انتخابات در هر حوزه انتخابیه هزینه زیادی دارد و از سوی دیگر اعتماد عمومی پشت یک نماینده است. نمایندگی کمتر از معاون رئیس‌جمهوری نیست زیرا مردم به طور مستقیم یک فرد را نمایندگی معین می‌کنند. از سوی دیگر با رفتن نماینده از مجلس مشکلاتی برای حوزه انتخابیه آن نماینده ایجاد می‌شود و ممکن است بعضا مردم آن منطقه بدون نماینده بمانند».

یوسفیان‌ملا در پایان گفت: «بهتر بود که رئیس‌جمهور از میان نمایندگان همکاران خود را انتخاب نمی‌کرد اما حالا شده است و آقای پزشکیان هم اصرار به همکاری با آقای حسین‌زاده دارد. در این شرایط بهتر است که نمایندگان با استعفای مجدد آقای حسین‌زاده موافقت کنند تا کدورتی میان دولت و مجلس به وجود نیاید».

منبع خبر "نامه نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.