چرا عضلات گردن‌ بعد از بیدار شدن می‌گیرد؟ | این ۷ رفتار اشتباه را کنار بگذارید

همشهری آنلاین سه شنبه 01 آبان 1403 - 09:53
علت ۵ درصد دردهای مزمن ازجمله درد گردن، به مشکلات خواب یا نحوه‌ی نامناسب و اشتباه خوابیدن مربوط است.

به گزارش همشهری‌آنلاین، بیدار شدن با گردن‌درد، یک مشکل بسیار شایع است که معمولا جای نگرانی ندارد. چون بیشتر موارد گردن‌درد یا گرفتگی عضله‌های گردن به دلایلی مثل بد خوابیدن، نامناسب بودن بالش، نامناسب بودن تشک و این گونه موارد است و ایجاد تغییراتی در ابزارها و وضعیت خواب می‌تواند این درد را چند روزه برطرف کند. البته گاهی درد گردن ربطی به شرایط خواب ما ندارد و نشانه وجود یک بیماری مثل آرتروز، دیسک گردن و ... است و در این صورت حتما باید به پزشک مراجعه کنیم.

برخی مطالعات نشان داده‌اند که مشکلات خواب یا شرایط نامناسب و غیراستاندارد در زمان خوابیدن، علت ۵ درصد دردهای مزمن در افراد هستند. این یعنی با تغییر در وضعیت خواب می‌توان خیلی از دردها را از بین برد. گاهی اوقات نیز بدرفتاری با بدن یا بی‌توجهی به آن در طور روز موجب بروز دردهای مختلف ازجمله گردن‌درد در ما می‌شود. مثل طولانی ایستادن، طولانی نشستن، تماشای تلویزیون برای مدت طولانی بدون تغییر موقعیت گردن، کار با موبایل بدون در نظر گرفتن وضعیت گردن و ... .

بیشتر بخوانید؛

در این گزارش مواردی را که می‌توانند احتمالا علت گرفتگی عضلات گردن و درد گردن‌ باشند، عنوان می‌کنیم؛

استفاده از بالش نامناسب: انتخاب بالش مناسب، کلید داشتن گردنی سالم و به دور از درد است. بالش نه باید خیلی بلند باشد، نه خیلی کوتاه و نه خیلی سفت. بالشی مناسب است که گردن را در موقعیتی بالاتر از شانه‌ها قرار ندهد و سر موقع خواب راحت باشد و ستون فقرات و گردن هم در یک راستا قرار گیرند.

تعویض نکردن بالش برای مدت طولانی: بهترین بالش از نظر کارشناسان، بالش‌های پر هستند که به‌ راحتی با شکل گردن و سر ما مطابقت پیدا می‌کنند. اما همین بالش‌ها هم به مرور زمان شکل خود را از دست می‌دهند و اصطلاحا می‌خوابند. پس نیاز است هر دو سال یک بار بالش خود را تعویض کنید.

زاویه اشتباه گردن موقع خواب: سر یا گردن ممکن است برای مدت طولانی در هنگام خواب در یک زاویه نامناسب قرار بگیرند که می‌تواند منجر به کشیدگی بیش از حد عضلات شود و گردن را تحت فشار قرار دهد. این مساله باعث می‌شود صبح با گردن‌درد از خواب بیدار شوید.

خوابیدن روی شکم: خیلی‌ها عادت دارند روی شکم بخوابند و از این وضعیت خواب لذت هم می‌برند اما باید بدانید وقتی روی شکم می‌خوابید، ممکن است گردنتان ساعت‌ها یک طرف مانده باشد و اصطلاحا خشک شده باشد. این موضوع می‌تواند عضلات گردن شما را تحت ‌فشار قرار دهد و صبح با گرفتگی عضلات و درد گردن از خواب بیدار شوید. خوابیدن روی شکم به کمر شما هم فشار زیادی را وارد می‌کند. پس سعی کنید یا به پهلو بخوابید یا به پشت.

چرا عضلات گردن‌ بعد از بیدار شدن می‌گیرد؟ | این ۷ رفتار اشتباه را کنار بگذارید

انجام حرکات ناگهانی در خواب: انجام حرکات ناگهانی مثل تکان‌ دادن سریع یا پرت ‌کردن و چرخاندن ناگهانی سر و گردن در زمان خواب می‌تواند باعث ایجاد تنش و درد در گردن شود.

مصدومیت‌های قبلی: برخی آسیب‌های قبلی مثل آسیب‌های ورزشی یا وارد شدن ضربه به گردن براثر تصادف رانندگی و ... ممکن است عوارض خود را زود بروز ندهند. اثرات فیزیکی این نوع آسیب‌ها ممکن است چند روز بعد از مصدومیت احساس شود.

وضعیت نامناسب بدن در طول روز: کار طولانی با کامپیوتر، تماشای تلویزیون برای مدت طولانی بدون تغییر موقعیت گردن، کار با موبایل بدون اهمیت دادن به موقعیت گردن، خوابیدن روی مبل و کاناپه، فعالیت‌ سنگین فیزیکی، قرار دادن تلفن و گوشی موبایل بین گوش و شانه موقع جواب دادن به تلفن و مواردی از این قبیل می‌تواند شب موقع خواب، خود را به شکل گردن‌درد نشان دهد و تا صبح هم ادامه پیدا کند.

بی‌تحرکی و ورزش نکردن: بی‌تحرک بودن و ورزش نکردن، یکی از دلایل اصلی گردن‌دردهای صبحگاهی در افراد است. نداشتن فعالیت بدنی موجب ضعیف شدن همه عضلات ازجمله عضلات گردن می‌شود. حتی وقتی دچار درد می‌شویم، ورزش‌های کششی گردن است که می‌تواند کمک کند تا درد ما زودتر برطرف شود. اگر در گوگل سرچ کنید، با سایت‌های معتبری آشنا می‌شوید که تکنیک‌های تقویت عضلات گردن را آموزش می‌دهند.

***

درد گردن‌درد معمولا با رعایت چند توصیه و نکته مراقبتی مثل انتخاب بالش درست، عدم استفاده از تشک سفت، درست خوابیدن، استفاده از کمپرس گرم و سرد، ماساژدرمانی و یا با چند تکنیک ورزشی برطرف می‌شود اما اگر درد گردن شما بعد از چند روز خودمراقبتی بهتر نشد یا بدتر شد یا درد در اعضای دیگر هم انتشار پیدا کرد، حتما به یک پزشک مراجعه کنید. چون ممکن است این درد، نشانه وجود یک بیماری مثل آرتروز در یکی از مفاصل بالایی ستون فقرات یا فتق دیسک در ستون فقرات گردن شما باشد و با مشورت پزشک یا با چند جلسه فیزیوتراپی بتوانید جلوی پیشرفت آن را بگیرید.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.