دستور استاندار برای حفاظت ویژه از مزرعه پرورش کروکودیل سیستان و بلوچستان

خبرگزاری ایسنا سه شنبه 01 آبان 1403 - 08:45
استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر همکاری تمامی دستگاه های اجرایی از جمله میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محیط زیست، منطقه آزاد و سایر دستگاههای مربوطه، حفاظت و حمایت ویژه و احیای مزرعه پرورش کروکودیل و گونه اختصاصی گاندو در استان را خواستار شد.

محمد کرمی امروز سه شنبه به همراه منصور بیجار، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در حاشیه بازدید از اولین مزرعه چند منظوره پرورش کروکودیل و گونه اختصاصی گاندو در چابهار اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی با تمام توان برای حفظ و احیای اینگونه مراکز که قصد شناسایی و نگهداری گونه اختصاصی جانوری در منطقه را دارند، همکاری لازم و اهتمام ویژه داشته باشند.

وی بیان کرد: از اهداف مهم این مراکز جلوگیری از روند انقراض و شکار این گونه ی جانوری نادر که مختص استان سیستان و بلوچستان است، می باشد.

گفتنی است؛ مزرعه پرورش تمساح پوزه کوتاه که به زبان محلی گاندو نامیده می شود یکی از جاذبه های شهرستان چابهار است که در نزدیکی روستای آبکان قرار دارد.

در این مجموعه حدود صد سر تمساح وجود دارد که در چندین محوطه جداگانه که با دیوار از هم جدا شده اند نگهداری می شوند، وسط هر محوطه یک آبگیر کوچک ایجاد شده است و چند تمساح در آن پرورش داده می‌شوند.

همچنین زیستگاه طبیعی گاندو در طول مرز ایران و پاکستان در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و محدوده آن در مسیر رودخانه سرباز و باهو کلات بوده و تا دریای عمان ادامه دارد. این منطقه در محدوده شهرستان های چابهار، سرباز و بخش هایی از شهرستان نیکشهر واقع شده است.

تمساح پوزه کوتاه ایرانی گونه ای است که پراکنش جهانی آن منحصر به کشورهای ایران، پاکستان، هندوستان، نپال و بنگلادش بوده و در برمه (میانمار) نسل آن منقرض  شده است.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.