۶۰ درصد از سرطان‌ها هنگام تشخیص علاج پذیر هستند

خبرگزاری ایسنا سه شنبه 01 آبان 1403 - 09:08
فوق تخصص آنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی بیرجند گفت: ۶۰ درصد از سرطان‌ها هنگام تشخیص علاج پذیر هستند.

سعید رضایی در گفت و با ایسنا گفت: سرطان حاصل رشد غیر عادی سلول‌های بدن است که این رشد غیر عادی ناشی از آسیب‌هایی است که به ژن‌های سلول وارد می‌شود و آسیب به ژن‌ها می‌تواند ناشی از عوامل ارثی یا اکتسابی (محیطی) باشد.

رضایی با بیان اینکه سبک زندگی یکی از عوامل مهم در سرطان است، افزود: عوامل محیطی در اصل همان سبک زندگی ما هستند که شامل سه جزء  تغذیه ناصحیح، فعالیت فیزیکی ناکافی و آلاینده‌های محیطی و سبک زندگی است،

این فوق تخصص آنکولوژی ادامه داد: میزان استرس نیز جزو عوامل مهم و تاثیرگذار است ولی تا به امروز از لحاظ علمی میزان تاثیر استرس را به صورت کمی و با عدد و  رقم نمی‌توان مشخص کرد.

وی با اشاره به اینکه سرطان در مردان شایعتر است، گفت: سرطان ۵۲ درصد موارد در آقایان و ۴۸ درصد موارد در بانوان شایع است.

رضایی ادامه داد: سرطان پوست، سینه در خانمها، کولورکتال (روده بزرگ)، معده و مری و پروستات در آقایان از شایعترین انواع سرطانها ها در ایران هستند.

این فوق تخصص آنکولوژی در خصوص پیشگیری از سرطان نیز گفت: پیشگیری بحث گسترده‌ای است و ۴ سطح مختلف دارد ولی از مهمترین آنها پس از اصلاح سبک زندگی، تغدیه سالم، فعالیت فیزیکی مناسب و کنترل آلاینده های محیطی، بحث غربالگری است که در حال حاضر برای ۵ سرطان شایع روش غربالگری استاندارد و اثبات شده وجود دارد که هرکدام روش و سن مقتضی خود را دارد مثل ماموگرافی در بانوان بالای ۴۰ سال، کولونوسگوپی در افراد بالای ۵۰ سال است.

رضایی با اشاره به راه‌های درمان سرطان تصریح کرد: به صورت کلی امروزه حدود ۶۰ درصد از سرطان‌ها در هنگام تشخیص، علاج‌پذیر هستند و راه‌های درمان هم براساس نوع سرطان معمولا یک و یا ترکیبی از چند روش جراحی، شیمی درمانی، پرتو درمانی، هورمون درمانی، ایمونوتراپی و درمان‌های تارگت است.

وی گفت: آمار قابل استنادی اختصاصی برای خراسان جنوبی نداریم ولی مشاهدات حاکی از آن است که سرطان‌های شایع این استان تقریبا منطبق بر همان آمار کشوری است.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.