مصرف یک تخم‌مرغ در روز برای اکثر افراد بی خطر است

خبرگزاری ایسنا سه شنبه 01 آبان 1403 - 09:19
یک کارشناس تغذیه گفت: شواهدی که نشان می‌دهد مصرف یک عدد تخم مرغ در روز در افراد سالم بی خطر بوده و باعث بیماری‌های قلبی عروقی نمی‌شود، حاصل مطالعات بسیاری است که طی سال‌های ‌مختلف انجام شده است.

فرزانه سینکایی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: یکی از باورهای نادرست و رایج این است که مصرف تخم مرغ می‌تواند باعث بیماری‌های قلبی-عروقی شود.‌ اما کارشناسان تغذیه برای اکثر مردم مصرف یک تخم مرغ در روز را توصیه می‌کنند و مصرف یک تخم مرغ در روز خطر سکته مغزی یا هر بیماری قلبی و عروقی را در افراد سالم افزایش نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه تخم مرغ یک ماده غذایی مهم و همه کاره است، افزود: در گذشته اینطور به نظر می‌رسید که تخم مرغ برای سلامت قلب مفید نیست. از این جهت که ۲۱۰ میلی‌گرم کلسترول موجود در زرده تخم مرغ می‌تواند سطح بالای کلسترول بد را افزایش دهد. طبیعتا سطح بالای این کلسترول هم خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را افزایش می‌دهد.

وی افزود: بنابراین منطقی به نظر می‌رسد که قبلاً مصرف تخم مرغ خیلی توصیه نمی‌شد و به دلیل اینکه افراد تمایلی به خوردن تخم مرغ نداشتند، این ماده غذایی در سبد خانوار خیلی جایگاه مناسبی نداشت. اما امروزه تحقیقات نشان داده که بیشتر کلسترول در بدن ما توسط کبد ساخته می‌شود و کبد کلسترول خون را در درجه اول با استفاده از چربی‌های اشباع و ترانس موجود در مواد غذایی تولید می‌کند. علاوه بر این سایر مواد غذایی دریافتی و نوع رژیم غذایی افراد و سوابق سلامت فردی در این مورد می‌تواند تاثیرگذار باشد.

سینکایی در ادامه گفت: تخم مرغ یک ماده غذایی بسیار مغذی و سرشار از کالری و پروتئین و مواد معدنی و مقدار کمی چربی اشباع است. تحقیقات نشان داده تخم مرغ حاوی موادی است که برای سلامت چشم، عملکرد مغز و اعصاب مفید هستند. در واقع یک تخم مرغ بزرگ حاوی شش گرم پروتئین، ۷۲ کیلو کالری انرژی، ۲۷۰ واحد بین المللی ویتامین A و ۴۱ واحد بین المللی ویتامین D است.

این کارشناس تغذیه افزود: شواهدی که نشان دهد مصرف یک عدد تخم مرغ در روز برای اکثر مردم بی خطر است، برخاسته از مطالعات بسیاری است که طی سال‌های مختلف انجام شده است. این مطالعات میزان بالایی از حملات، سکته مغزی و بیماری‌های قلبی و عروقی را در افرادی که یک تخم مرغ در روز مصرف می‌کنند، نشان نداده است.

سینکایی در ادامه با بیان اینکه تخم مرغ ناسالم نیست گفت: این تجزیه و تحلیل‌ها نشان داده که ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در افرادی که مقدار متوسطی تخم مرغ استفاده می‌کنند، به دلیل دریافت نوعی پروتئین از تخم مرغ که سازنده کلسترول خوب است، کاهش می‌یابد. با این حال، خوردن بیش از حد تخم مرغ ممکن است برای برخی از افراد، به ویژه افرادی که شرایط سلامتی خاصی دارند، محدودیت‌هایی داشته باشد. به ویژه افرادی که در معرض خطر بیماری‌های قلبی-عروقی یا دیابت هستند، ممکن است توسط پزشک به محدود کردن مصرف تخم مرغ توصیه شوند.

این کارشناس تغذیه بیان کرد: خیلی مهم است که تخم مرغ چگونه طبخ و یا در کنار آن چه چیزی مصرف می‌شود. در واقع برای طبخ سالم تخم مرغ باید آن را آب پزکرد، تا کالری و چربی کمتری داشته باشد. چنانچه تخم مرغ با کره طبخ و یا با پنیر و سوسیس مصرف شود، می‌تواند سطح کلسترول خون را افزایش دهد.

وی ادامه داد: همچنین وقتی در کنار تخم مرغ از کربوهیدرات‌های نامناسب مثل نان تست سفید، شیرینیجات و یا سیب زمینی سرخ کرده استفاده می‌شود می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش دهد. مصرف تخم مرغ خام و عسلی به دلیل اینکه می‌تواند احتمال آلودگی میکروبی را افزایش داده و باعث اختلال در جذب مواد مغذی موجود در آن شود، توصیه نمی‌شود. افزایش و آلودگی میکروبی باعث عفونت‌های روده‌ای و اسهال شده، بنابراین توصیه می‌شود تخم مرغ به صورت کاملا پخته مصرف شود.

وی خاطر نشان کرد: اما شعاری که در سطح جهان در مورد تغذیه سالم ترویج می‌شود، این است که هر انسان سالم یک تخم مرغ در روز مصرف کند. در واقع تخم‌مرغ کامل یکی از مغذی‌ترین مواد غذایی است که تقریباً حاوی مقدار مناسبی از هر ماده مغذی مورد نیاز بدن است.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

بیشتر بخوانید