جزئیات طرح هوکشتاین برای آتش‌بس و جواب دندان‌شکن مسئولان لبنانی

خبرگزاری مهر سه شنبه 01 آبان 1403 - 09:38
فرستاده آمریکا در لبنان دیروز طرحی را به مسئولان این کشور ارائه کرد که بیشتر شبیه به تسلیم کردن کامل لبنان و قرار دادن آن در اختیار نیروهای چند ملیتی بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه لبنانی الاخبار به نقل از منابع دیپلماتیک عربی اعلام کرد که عاموس هوکشتاین فرستاده آمریکا در لبنان قبل از عزیمت به بیروت تماس‌های فشرده‌ای را با طرف‌های اسرائیلی داشته و به آنها اطمینان داده که می‌خواهد توافقی را به لبنان ارائه دهد که شرایط تل‌آویو در آن نادیده گرفته نشده باشد.

این منابع تصریح می‌کنند که هوکشتاین تیم کاری دیپلماتیکی برای خود تشکیل داده، اما نتوانسته مطالبات اسرائیل را به نحوی بیان کند که برای لبنانی‌ها قابل قبول باشد. او قبل از حضور در لبنان تلاش کرده از طریق لیزا جانسون سفیر آمریکا در بیروت پیامی تهدید آمیز را به تعدادی از مسئولان این کشور ابلاغ کند مبنی بر اینکه در موقعیتی نیستند که در خصوص طرح وی مناقشه زیادی انجام دهند و عدم پذیرش طرح به معنای ادامه جنگ و سخت‌تر شدن اوضاع خواهد بود.

هوکشتاین در محل سفارت آمریکا با تعدادی از دیپلمات‌ها و عناصر امنیتی دیدار کرده و گفته بود که به موضوع ریاست جمهوری لبنان نخواهد پرداخت و نام فرمانده کنونی ارتش را به عنوان کاندیدای اصلی ریاست جمهوری مطرح نخواهد کرد، اما در مذاکرات خود با نبیه بری و نجیب میقاتی رؤسای پارلمان و دولت پیشبرد امور در لبنان کاملاً این موضوع را نادیده گرفت.

بر اساس اعلام منابع مذکور، طرح هوکشتاین برای صلح در منطقه مرزی با رژیم صهیونیستی بر اساس عدم حضور عناصر مسلح در مناطق لبنانی نزدیک به مرزها است. وی خواستار گسترش چهارچوب جغرافیایی حضور نیروهای چند ملیتی تا چند کیلومتر بعد از رود لیتانی شده است و گفته است که تعدادی نیروهای چند ملیتی و همچنین تعدادی از عناصر ارتش لبنان در این منطقه باید افزایش پیدا کند.

این طرح همچنین خواستار افزایش اختیارات نیروهای چند ملیتی و حق تفتیش خودروها و مواضع مختلف و انجام گشت‌زنی‌های ناگهانی در منطقه شده و گفته که در این خصوص نباید نیازی به صدور مجوز از سوی دولت وجود داشته باشد.

گسترش فعالیت نیروهای چند ملیتی در سواحل لبنان از جنوب تا شمال و بنادر این کشور و حق تفتیش خودروهای وارد شده به لبنان از دیگر اختیاراتی است که هوکشتاین برای نیروهای یونیفل در این کشور درخواست کرده است. استقرار تیم‌های نظارتی یونیفل در فرودگاه‌های غیر نظامی و استقرار برج‌های مراقبت در مرزهای لبنان با سوریه از دیگر مواردی است که نماینده آمریکا برای نیروهای یونیفل در این کشور مطالبه کره است.

الاخبار می‌افزاید که وی در نشست‌های خود خواسته این موضوع را به طرف‌ها القا کند که تنها در صورت موافقت با این طرح بار دیگر به بیروت بازخواهد گشت. بر اساس این گزارش نبیه بری در عین حال با شفافیت کامل با هوکشتاین صحبت کرده و گفته است که قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل نیاز به هیچ اصلاحیه‌ای ندارد. آمریکا نیز به جای این پیشنهادات باید به دنبال راهکاری برای توقف نقض این قطعنامه توسط اسرائیل باشد، نه اینکه بخواهد اقدامات یک جانبه را به طرف لبنانی تحمیل کند.

گفته می‌شود که نجیب میقاتی نیز به طرف آمریکایی گفته است که پیشنهادات وی را هیچکس در لبنان نمی‌پذیرد. او به هوکشتاین اعلام کرده که حزب الله معتقد است اسرائیل در اوضاعی نیست که بخواهد شرایطی را برای توقف جنگ به دیگران تحمیل کند.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

بیشتر بخوانید