۲۰ درصد مدارس یزد فرسوده‌اند/اما و اگرهای ساخت مدارس جدید در یزد

خبرگزاری مهر سه شنبه 01 آبان 1403 - 09:52
یزد- مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس یزد از فرسودگی ۲۰ درصد مدارس یزد خبر داد و به اما و اگرهای ساخت مدارس جدید اشاره کرد.

محسن کاظمی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نیاز مدارس جدید در استان یزد اظهار کرد: در این رابطه باید کمی با احتیاط صحبت کرد و عوامل مختلفی را مدنظر قرار داد. یکی از عوامل، تعداد مدارس فرسوده است که حدود ۲۰ درصد مدارس استان فرسوده و نیازمند تخریب و بازسازی هستند. از طرفی در رابطه با احتیاج به مدارس جدید باید به تعداد مدارس دو شیفت هم توجه کرد که این آمار در حوزه آموزش و پرورش است.

وی از دیگر عوامل را بحث مهاجرپذیر بودن و یا مهاجر فرصت بودن منطقه یا شهرستان عنوان کرد و افزود: در مباحث عمرانی به ویژه ساخت مدارس، چشم انداز جمعیتی آن منطقه نکته حائز اهمیتی است که نباید از نظر دور داشت؛ زیرا با ساخت مدرسه در منطقه نامناسب و مکان یابی نادرست و احتمالاً خالی از سکنه شدن آن منطقه نه تنها زمان و هزینه و بیت المال با چالش مواجه می‌شود بلکه می‌تواند به اعتماد عمومی مردم و خیرین نیز آسیب بزند.

کاظمی با اشاره به نیاز استان به مدارس جدید به بحث نقل و انتقال دانش آموزان از مدارس غیرانتفاعی به مدارس دولتی گفت: از این مورد هم عدد دقیقی در دست نیست اما عاملی است که بر تراکم مدارس دولتی اثرگذار بوده و نمی‌توان آن را از نظر دور داشت و این عدد هم سالانه می‌تواند متغیر باشد.

وی افزود: نکته دیگر بحث وجود زمین آموزشی است. ممکن است در منطقه‌ای نیاز به ساخت مدرسه باشد، خیر و یا اعتبار هم تأمین شود اما اختصاص زمین آموزشی در آن محدوده با چالش روبرو باشد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس یزد تاکید کرد: در نهایت بحث وجود و حضور اتباع است که بر روی مؤلفه نیاز به مدارس جدید اثرگذار هستند. هه هر حال نیاز مدارس جدید موضوعی فرادستگاهی و نیازمند نگاهی جامع است که با هماهنگی و هم افزایی میان دستگاهی می‌توان آن را به بهترین شکل سامان خواهیم داد.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.