تامین مالی، چالش بزرگ صنعت مسکن

خبرگزاری ایسنا سه شنبه 01 آبان 1403 - 10:43
معاون شعب بانک مسکن خراسان رضوی گفت: در حوزه مسکن‌سازی، بحث مالی یکی از بزرگترین موضوعاتی است که به‌خصوص در سال جاری مطرح است. در اواخر سال، مشکلات مالی اغلب شدت می‌گیرند و این موضوع در سال جاری نیز مستثنی نیست.

محمد ناصری، در حاشیه همایش ملی انبوه‌سازان خراسان رضوی با عنوان «جایگاه انبوه‌سازان در طرح جامع تولید مسکن و مدیریت پروژه» اظهار کرد: در حوزه مسکن‌سازی، بحث مالی یکی از بزرگترین موضوعاتی است که به‌خصوص در سال جاری مطرح است. در اواخر سال، مشکلات مالی اغلب شدت می‌گیرند و این موضوع در سال جاری نیز مستثنی نیست.

وی افزود: ما در زمینه مسکن مهر نزدیک به ۱۴۵ هزار واحد احداث کردیم که تقریباً ۷۰۰۰ واحد هنوز باقی‌مانده و نیاز به تکمیل دارد.

معاون شعب بانک مسکن خراسان رضوی ادامه داد: در رابطه با نهضت ملی مسکن در استان، تمام بانک‌ها مکلف بودند که ۲۰ درصد از منابع خود را به بخش مسکن اختصاص دهند. بانک مسکن نیز، به‌عنوان مسئول، ۲۰ درصد از بار مالی این نهضت را در کشور به دوش می‌کشد. در استان ۵۵ درصد از کل پرداختی‌ها از سوی بانک مسکن صورت گرفته و از مجموع ۷۹ هزار میلیارد ریال پرداختی انجام شده، ۴۴ هزار میلیارد ریال مربوط به بانک مسکن بوده است.

ناصری بیان کرد: عزیزانی که در این نهضت وارد شده‌اند با محدودیت‌هایی روبرو هستند که عمدتاً ناشی از بار و تعهدات بانک مسکن در سطح کشور و استان خراسان رضوی است. توقعات و انتظارات بانک مسکن، چه در سطح استانی و چه کشوری از مجموعه انبوه‌سازان این است که تعامل سازنده داشته باشند. در واقع ما به دنبال ایجاد تعاملات سازنده با مجموعه انبوه‌سازان هستیم تا با همکاری و حمایت آنان، زنجیره مسکن را تقویت کنیم. این تعاملات می‌تواند برای دریافت وام مسکن و گردش‌های مالی در بانک مسکن مفید باشد و این امر بانک را در ارائه خدمات بهتر یاری کند.

وی تصریح کرد: بانک مسکن در سیاست‌های جدید خود تلاش کرده است تسهیلات بهتری را برای پروژه‌های صنعتی‌سازی فراهم آورد. ما می‌توانیم تا ۸۰ درصد هزینه‌های پروژه‌های صنعتی‌سازی را تامین کنیم. توجه به این موضوع در سیاست‌های کلان بانک تعریف شده و عملی خواهد شد. در این راستا، انتظار ما این است که انبوه‌سازان نیز با ما همکاری کنند.

معاون شعب بانک مسکن خراسان رضوی با بیان اینکه در راستای کاهش سود بانکی معرفی شده توسط بانک مرکزی، توانسته‌ایم بخشی از این منافع را به اسناد اساسی اختصاص دهیم، عنوان کرد: برای پروژه‌های صنعتی وارد شده به قراردادها، دو سال بیشتر از زمان معمول وام ارائه می‌شود. ما از شرکت‌های دانش‌بنیان انتظار داریم تا اختراعات و نوآوری‌های خود را در این روند لحاظ کنند. ما امیدواریم با همکاری و تعامل درستی که با هم داریم، بتوانیم به تعهدات خود عمل کنیم و در مسکن مهر و نهضت ملی مسکن مشارکت موثری داشته باشیم. همچنین، وضعیت کنونی بانک مسکن و نتایج آن نشان می‌دهد که ما حتی در شرایط اقتصادی فعلی هم توانسته‌ایم تعهداتمان را به خوبی اجرا کنیم. امید است با ادامه همکاری‌های مثمرثمر بتوانیم در توسعه بخش مسکن گام‌های موثری برداریم.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

بیشتر بخوانید