بخاری بی‌خطر، شعله‌های آبی‌رنگ و لوله بسیار گرم دارد

خبرگزاری ایسنا سه شنبه 01 آبان 1403 - 11:51
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: شعله‌های آبی یک بخاری نشان‌دهنده‌ سوخت صحیح در این سیستم‌های گرمایشی است. لوله‌های خروجی گاز نیز باید بسیار گرم باشند. این دو نکته نشان می‌دهد که گاز مونوکسیدکربن از لوله خارج می‌شود.

محمد شریعتی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: مونوکسیدکربن یکی از گازهای کشنده و سمی شناخته‌شده برای بشر است. اگر این گاز ۲۰ درصد از یک محیط را فرا بگیرد، انسان یا هر موجود زنده‌ای را دچار مسمومیت شدید، توقف سلسله اعصاب و مرگ خواهد کرد. نباید از یاد برد که این سلسله حوادث به‌سرعت اتفاق می‌افتند.

وی ادامه داد: تشخیص گازِ بسیار خطرناک مونوکسیدکربن به‌علت نداشتن رنگ، بو و مزه برای انسان غیرممکن است. فردی که در محیط مملو از مونوکسیدکربن قرار دارد، بعد از استنشاق این گاز بیهوش می‌شود. فرد پس از استنشاق این گاز، نشانه‌های اولیه اتفاق را در اطراف خود حس می‌کند، اما قدرت ارادی لازم را برای تغییر وضعیت ندارد. افرادی بوده‌اند که خود را تا کنار پنجره یا در هم رسانده‌اند، اما به‌دلیل تبادل‌نشدن اکسیژن در آن محیط و  نداشتن قدرت ارادی نتوانسته‌اند پنجره‌ یا در را باز کنند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به کاربرد متنوع و گستردۀ گاز شهری در زندگی کنونی شهروندان افزود: با سردترشدن هوا از بخاری‌های گازی، شومینه یا شوفاژ استفاده می‌کنیم. هر وسیله گازسوزی در محیط خانه یا دیگر امکان باید بدون نقص فنی باشد.

شریعتی با نظر به اهمیت اطمینان از ایمنی دستگاه‌های گرمایشی توضیح داد: هرگونه نقص یا کمبودی در این‌گونه سیستم‌ها ممکن است تبادل اکسیژن را مختل کند و محیط را گاز مونوکسیدکربن فرا بگیرد. افراد قبل از نصب یک بخاری‌ گازسوز، شومینه یا سیستم گرمایشی، باید از معیوب‌نبودن آن دستگاه یا سیستم اطمینان حاصل کنند. بنابراین، هرساله سرویس‌کردن وسایل گرمایشی آن‌هم به‌طور کامل و دقیق حائز اهمیت است.   

وی وارسی دودکش‌ها را در وسایل گازسوز که به خروج مونوکسیدکربن کمک می‌کنند، بسیار مهم برشمرد و تصریح کرد: بررسی لوله بخاری در زمان نصب اهمیت حیاتی دارد. برای این کار می‌توان یک وزنه را به طناب گره زد و به داخل لوله هدایت کرد. از بالا تا پایین لوله بخاری باید بررسی و اطمینان حاصل شود که هیچ‌گونه مانعی در آن وجود نداشته باشد.

 سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان یادآور شد: اندازه استاندارد برای دهانۀ خروجی پشت‌بام ۷۰ سانتی‌متر است؛ این مسئله به‌منظور جلوگیری از فشار منفی که ممکن است در هوای سرد ایجاد شود، اهمیت فراوانی دارد. این اندازه به‌منظور بازگرداندن گاز مونوکسیدکربن نیز مهم است. در کنار آن، باید توجه داشت که قرارندادن کلاهک  اچ (H) و رعایت‌نکردن فاصله لازم از سطح صفر پشت‌بام سبب ایجاد حالت یا مکش معکوس می‌شود که بسیار خطرناک است.

شریعتی گفت: در وسایل گازسوز خطرناک گاز مونوکسیدکربن یک مسئله است، نشت گاز شهری یا انفجار نیز معضل دیگری است که نباید فراموش شود. بسیار اهمیت دارد که با هدف جلوگیری از هرگونه حادثه‌ای از لوله، شلنگ‌های استاندارد و بَست‌های مناسب استفاده شود.

وی ضمن توصیه به استفاده از دستگاه‌های گازسنج خاطرنشان کرد: شعله‌های آبی یک بخاری نشان‌دهنده‌ سوخت صحیح در این سیستم‌های گرمایشی است. لوله‌های خروجی گاز نیز باید بسیار گرم باشند. این دو نکته نشان می‌دهد که گاز مونوکسیدکربن از لوله خارج می‌شود. لوله بخاری به‌هیچ‌وجه نباید سرد باشد، این سرما نشان‌دهندۀ ورود گاز مونوکسید کربن به محیط خانه یا هر مکان دیگری است. در فصل زمستان، باید در و پنجره‌های خانه یا هر مکانی که بخاری در آن نصب است، کمی باز گذاشته شود تا تبادل اکسیژن صورت گیرد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در پایان یادآور شد: استفاده از بخاری‌های بدون دودکش در محیط‌های بسته توصیه نمی‌شود. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که گاز مونوکسیدکربن با علامت شیمیایی CO و آب با علامت H۲O  تجزیه می‌شود و لوله بخاری را در سطل آب قرار می‌دهند! اما این اتفاق غیرممکن است و گاز مونوکسیدکربن هرگز در آب قابل‌تجزیه نیست.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.