پرورش جوجه بدون تخم مرغ انجام شد!

خبرگزاری مهر سه شنبه 01 آبان 1403 - 12:53
محققان روش جدیدی برای پرورش نطفه جوجه ها بدون پوسته تخم مرغ ابداع کرده اند که به مشاهده مستقیم روند تکامل پرنده و همچنین دستاوردهای مختلف در حوزه تحقیقات سلول بنیادی منجر می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندپندنت، یکی از اهداف کلیدی در درک تکامل پرندگان، توالی رویدادهایی است که هنگام رشد آنها رخ می دهد. از آنجا که پوسته تخم مرغ شفاف نیست باید آن را شکست تا تکامل نطفه را مشاهده کرد. به همین دلیل تاکنون بصری سازی تکامل و رشد نطفه جوجه یک چالش مهم برای محققان بوده است.

پژوهشگران بارها سعی کردند پوسته تخم مرغ را در آزمایشگاه طوری مهندسی کنند که شفاف باشد، اما موفقیت اندکی به دست آوردند. در یکی از این تلاش ها آنها سه روز پس از جوجه کشی، نطفه ها را از پوسته تخم مرغ خارج کردند تا آن در یک ظرف آزمایشگاهی شفاف قرار دهند. در این روند نطفه ها به شکل طبیعی تکامل نیافتند و غشای سفیده تا روز سوم به شدت خشک شد.

در همین راستا محققان ژاپنی تخم مرغ را در یک ظرف کشت مصنوعی ساخته شده از ورقه ای شفاف قرار دادند تا تکامل نطفه از زمان تخم گذاری تا بیرون آمدن جوجه از تخم را رصد کنند.

آنها برای جلوگیری از خشک شدن سفیده، از یک ابزار تکان دهنده چرخشی استفاده کردند که صفحه بالایی آن با زاویه حدود ۷ درجه می چرخید. نطفه های کشت شده با این روش جدید به تدریج تکامل یافتند و ۲۱ روز پس از جوجه کشی، جوجه هایی نرمال از تخم بیرون آمدند.

به گفته پژوهشگران محققان می توانند از با این روش به طور واقعی تغییرات بیولوژیکی در نطفه را بررسی کنند.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.