جرایم الکترونیکی در لرستان پایین‌تر از متوسط کشوری است

خبرگزاری ایسنا سه شنبه 01 آبان 1403 - 13:19
رئیس پلیس فتای لرستان گفت: جرایم الکترونیکی در استان ۱۲ درصد پایین‌تر از متوسط کشوری است.

سرهنگ حسین سپهوند امروز (یکم آبان ماه) در نشست پلیس امنیت عمومی و فتا با اصحاب رسانه در سالن جلسات ستاد فرماندهی انتطامی، اظهار کرد: لرستان جزو اولین استان‌هایی است که مرکز فوریت‌های سایبری را راه‌اندازی کرده است. این مرکز ۲۴ ساعته پاسخگو است و شهروندان می‌توانند با شماره‌گیری ۰۹۶۳۸۰ به این مرکز متصل شوند و مشکلات خود را مطرح کنند. 

وی ادامه داد: ساز و کار مرکز فوریت‌های سایبری مانند سامانه ۱۱۰ است، اما اولویت رسیدگی‌اش جرایم سایبری است. 

او درباره کشفیات جرایم سایبری، بیان کرد: ۹۶ درصد پرونده‌های جرایم رخ داده در استان منجر به کشف می‌شود و ۸۰ درصد جرم‌های کشف‌شده هم منجر به کشف مال می‌شود و شاخص جرم‌یابی و کشف جرم کیفی در این زمینه ۲۰ درصد بیشتر از متوسط کشوری است. 

به گفته وی، ۷۷ کلاسه جرم که در قانون جرایم اینترنتی کشور است در پلیس فتای استان رسیدگی می‌شود و رصد فعالیت‌های مجرمانه توسط اداره اطلاعات فتا در فضای مجازی به‌صورت مستمر انجام می‌شود. 

سپهوند با اشاره به اینکه طیف فعالیت‌های پلیس فتا گسترده است، بیان کرد: انتظار می‌رود رسانه‌های استان در اطلاع‌رسانی به شهروندان و پیشگیری از جرایم اینترنتی، بخصوص مالی و کلاهبرداری همکاری بیشتری داشته باشند. 

وی با اشاره به بازداشت یک کلاهبردار اینترنتی که از طریق رسید کارت جعلی و فروش مثلثی اقدام به کلاهبرداری کرده بود، افزود: ۱۴ نفر تا این لحظه اعلام شکایت کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود از بیش از ۱۰۰ نفر کلاهبرداری شده باشد. 

سپهوند ادامه داد: تاکنون ۷ تا ۱۰ میلیارد ریال کلاهبرداری توسط این فرد انجام شده، اما قطعاً رقم کلاهبرداری از این مبلغ بیشتر است. اگر کسی از این طریق مال خود را از دست داده است، می‌تواند به پلیس فتای استان مراجعه کند. همچنین تاکید در جرایم اینترنتی بر رسیدگی به پرونده‌های باندی و کلان است. 

وی با هشدار به استفاده‌کنندگان از فضای مجازی گفت: همیشه به خاطر داشته باشید که سن تقویمی افراد در فضای مجازی را باید بیشتر از سن اظهارشده بالا ببرید تا احتمال خطا و آسیب به حداقل برسد.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.