اخراج فوری اتباع از ایران | افغانستانی ها به گوشه رینگ افتادند

گسترش نیوز سه شنبه 01 آبان 1403 - 13:47
اجاره خانه به اتباع افغان به یکی از موضوعات پربحث در کشور بدل شده که افراد مختلف اعم از تحلیلگران و مفسران حوزه مسکن، مشاوران املاک و همچنین شهروندان در خصوص آن نظرات خود را مطرح می کنند. اخیرا مسئولان کشوری نیز به بیان دیدگاه خود پرداخته و موضع محکمتری را در این رابطه اعلام کردند. گفته می شود که مجلس قصد دارد طی روزهای آتی در پیوند با این مطلب تصمیم جدی اتخاذ کند.

مهاجرت غیرقانونی اتباع افغان به برخی از نواحی کشور طی ماه های گذشته شکل و شمایل بدی به خود گرفته و حالا شهروندان ایرانی در این خصوص گلیه مند هستند. تاثیر این اتفاق را می توان در بازار مسکن و اجاره نیز مشاهده کرد. نکته ای که بسیاری از کارشناسان حوزه مسکن نسبت به آن هشدار داده اند، به مسئله افزایش بهای خانه در اثر خرید مسکن توسط اتباع مربوط می شود که البته این نظریه مخالفانی نیز دارد که باید پای صحبت آنان نیز نشست.

در حال حاضر برای تصمیم گیری نهایی در ارتباط اجاره خانه به اتباع، دو دسته وجود دارد که دیدگاه های متفاوتی را مطرح می کنند. برخی بر این باور هستند که باید ورود مهاجران به کشور ساماندهی شود و در ثبت قراردادها شفاف سازی بهتری صورت بگیرد تا فروش و یا اجاره مسکن به اتباع با ساز و کار مطلوب تری انجام گیرد.

دسته ای دیگر از کارشناسان و مسئولان نگاه خوشبینانه‌ای نسبت به اجاره واحد مسکونی به اتباع ندارند و معتقدند که مهاجران قانونی و غیرقانونی باید هرچه سریعتر ایران را ترک کرده و به میهن خودشان بازگردند. این گروه برا این عقیده هستند که کشور افغانستان تحت حکومت دولت طالبان از شرایط سابق فاصله گرفته و دیگر به مانند گذشته شرایط جنگی در آن منطقه حاکم نیست؛ بنابراین باز کردن مرزها و قبول مهاجرین به حجم بالا برای کشور به صلاح نیست.

برخی تحلیلگران بازار مسکن این طور ادعا می کنند که وضعیت بازار اجاره در حال حاضر اسفناک شده است، به گونه‌ای که قیمت اجاره خانه‌ها در برخی مناطق پایتخت و سایر نقاط کشور برای ساکنان دشوار شده و بر اساس گزارش برخی از شهروندان، دیگر فضایی برای ایرانیان در این نواحی باقی نمانده است!

گزارش ها حکایت از آن دارد که وضعیت بازگشت اتباع خارجی از ایران سرعت گرفته و انتظار مردم از مسئولان برای ساماندهی حداقلی بازار مسکن در تهران بیشتر شده است. به نظر می رسد که سران سه قوه و سایر نهادهای نظارتی نسبت به گذشته موضع محکم تری برای اتخاذ یک تصمیم مهم و جدی دارند. شنیده ها حکایت از آن دارد که به زودی مجلس شورای اسلامی نیز به بررسی دقیق تری خواهد پرداخت تا از این طریق وضعیت بازار مسکن بهبود یابد.

اتباع-افغان

مطالبه جدی مردم از مسئولان

سرخوش، تحلیلگر بازار مسکن اخیرا در این خصوص به اظهارات جالبی پرداخت و از آمار جدیدی پرده برداشت. او در بخشی از گفت و گوی اخیر خود مطرح کرد:«افغان‌ها در ایران به دلیل اسکان همزمان چند خانوار در یک واحد مسکونی، ترجیح می‌دهند که خانه‌های دربست و حیاط دار اجاره کنند تا به راحتی چند خانوار در آن سکونت داشته باشند. اتباع با توجه به درآمد و وضعیت ماندگاریشان در ایران به دنبال پرداخت اجاره به صورت ماهانه به صاحب خانه‌ها هستند از این رو تمایلی به پرداخت ودیعه پیش پرداخت ندارند.»

برخی نمایندگان مجلس نیز در روزهای گذشته موضع گیری بی سابقه ای داشتند و در این باره دیدگاه خود را مطرح نمودند. به عنوان مثال علی کشوری، عضو کمیسیون اصل نود مجلس به خبرنگار پارلمانی مجلس گفت: «ورود اتباع افغان به کشور بدون حساب و کتاب مشخص و ساز و کار منطقی، غلط است. فرادی که بدون برنامه ریزی، ساماندهی و حساب و کتاب به کشور ما آمدند، نباید از امکانات همگانی بهره گردد. اجاره خانه نیز یکی از همین مصادیق به حساب می آید و نباید خانه در اختیار اتباعی که کمکی به اقتصاد کلان کشور ما نمی کنند، قرار داد.»

طی روزهای اخیر مخاطبان گسترش نیوز نیز به بیان دیدگاه خود پرداختند و غالب آن ها از مسعود پزشکیان خواستند تا زمینه خروج اتباع از کشور را هرچه سریعتر فراهم کند. رئیس جمهور در مبارزات انتخاباتی وعده هایی در این خصوص به مردم داده بود که حالا این مسئله برای شهروندان توقعات به حقی را ایجاد کرده است. در ادامه گزارش می توانید تعدادی از نظرات مردمی را مشاهده کنید. با ما همراه باشید.

دیدگاه

دیدگاه-1

دیدگاه-2

دیدگاه-3

دیدگاه-4

دیدگاه-5

دیدگاه-6

دیدگاه-7

در صورت تمایل به پیگیری اخبار روز حوزه مسکن و آخرین تحولات در بازار اجاره، سرویس راه و مسکن پایگاه خبری گسترش نیوز را دنبال کنید.

در پایان نظرات خود در خصوص اجاره مسکن به اتباع را با ما در میان بگذارید. 

کدخبر: 338563 سهیل مافی

منبع خبر "گسترش نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.