«پردیس»، صحنه رقابت لشکر پهپادی و رباتیک

خبرگزاری ایسنا سه شنبه 01 آبان 1403 - 13:56
دبیر بخش رویداد رباتیک و پهپاد المپیک فناوری ۲۰۲۴ گفت: روز پنجشنبه، ۳ آبان رقابت ۱۴ لیگ بخش رباتیک و ۳ لیگ پهپادی آغاز می‌شود و در طی آن تیم‌های دانش‌آموزی و دانشجویی آخرین توانمندی‌های خود را به نمایش خواهند گذاشت.

به گزارش ایسنا، سروش صادق نژاد امروز در رقابت‌های المپیک فناوری ۲۰۲۴ که در محل منطقه بین‌المللی نوآوری ایران (پارک فناوری پردیس) آغاز به کار کرده است، در جمع خبرنگاران گفت: امسال برای اولین بار المپیک فناوری برگزار می‌شود و بحث رباتیک و پهپاد نیز یکی از موضوعات این رویداد است که با همکاری فدراسیون جهانی رباتیک و هوش مصنوعی (فیرا) برنامه‌ریزی شده است.

وی با بیان اینکه این بخش از رقابت‌های لیگ‌ المپیک فناوری در دو بخش رباتیک و پهپادها برگزار می‌شود، ادامه داد: این لیگ در حوزه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی تعریف شده و طی ۶ روز تیم‌ها در رقابت‌های مقدماتی، نیمه نهایی و فینال با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

صادق نژاد با تاکید بر اینکه این رقابت در قالب ۱۴ لیگ بخش رباتیک و ۳ لیگ بخش پهپادها برگزار می‌شود، یادآور شد: در این دوره حدود ۳۵۰ نفر شرکت می‌کنند و تیم‌ها از روز پنج‌شنبه به طور رسمی در مسابقات مقدماتی حاضر خواهند شد و تیم‌ها در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به ستاپ اولیه تیم‌ها و آشناسازی با محیط مسابقه و همچنین مونتاژ ربات‌ها می‌پردازند.

دبیر بخش رویداد رباتیک و پهپاد المپیک فناوری ۲۰۲۴ با تاکید بر اینکه آغاز رقابت‌های این لیگ از روز پنج شنبه خواهد بود، خاطر نشان کرد: از روز شنبه رقابت نیمه نهایی و روز یکشنبه فینال این رقابت‌ها برگزار خواهد شد.

وی هدف از برگزاری این مسابقات را رشد مهارت‌های فردی در حوزه‌های مهندسی و الکترونیک هوش مصنوعی دانست و یادآور شد: این رویداد موجب تقویت همکاری میان متخصصان رشته‌ها و حوزه‌های مختلف خواهد شد. تقویت کار تیمی، ارتباطات بین‌المللی و معرفی آخرین دستاوردهای فناوران به سرمایه‌گذاران از دیگر اهداف این رویداد به شمار می‌رود.

صادق نژاد با بیان اینکه رقابت‌های رباتیک و پهپاد به صورت همزمان برگزار خواهند شد، اضافه کرد: روال مسابقات رباتیک به این صورت بوده است که یک فراخوان اولیه منتشر کردیم و طبق استانداردهایی که برای هر لیگ تدوین شد، یکسری اطلاعات فنی از تیم‌ها دریافت شد و بعد از ارزیابی این مدارک، صلاحیت تیم‌ها بررسی و در نهایت تیم‌های شرکت کننده در مراحل رقابتی مشخص شدند.

به گفته وی، حدود ۳۰ درصد از هر لیگ به مرحله نیمه نهایی وارد می‌شوند و ۵۰ درصد از شرکت کنندگان مرحله نیمه نهایی به مرحله فینال راه می‌یابند.

صادق نژاد از اضافه شدن ۳ لیگ جدید در بخش رقابت‌های رباتیک خبر داد و گفت: مسابقات رباتیک بر اساس استانداردها است و ما در برگزاری این رقابت‌ها از استانداردهای جهانی تبعیت می‌کنیم و برای این منظور مجبور هستیم که در مسابقات منطقه‌ای این استانداردها را لحاظ کنیم. تعریف این ۳ لیگ جدید می‌تواند مجوزی برای حضور در لیگ جهانی باشد.

وی لیگ ربات‌های انباردار دانش‌آموزی، لیگ شبیه‌ساز خانه‌های هوشمند برای رده سنی زیر ۱۴ سال و رده سنی ۱۴ تا ۱۹ سال را سه لیگ جدید این رقابت‌ها عنوان کرد.

صادق نژاد به لیگ پهپادها اشاره کرد و گفت: در رقابت پهپادها، دو رویکرد و موضوع «سرعت ربات‌ها» که حوزه‌های ناوبری و پیدا کردن مسیرها را پوشش می‌دهد و دیگری «رقابت امداد داخل سالن» انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه پهپادهای امدادی مربوط به شرکت کنندگان بزرگسال و پهپادهای سرعتی مربوط به بخش دانش‌آموزی می‌شود، گفت: پهپادهای شرکت کننده در این لیگ جزء ریزپرنده‌ها هستند.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.