تعادل بازار برنج در مهرماه/ نیازی به واردات نداریم

خبرگزاری ایسنا سه شنبه 01 آبان 1403 - 14:16
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، با بیان اینکه نیازی به واردات برنج نداریم، تاکید کرد: هرگونه واردات برنج باید دقیق و هوشمندانه باشد تا کشاورزان با رغبت بیشتری به شالیزارها بروند.

صالح محمدی امروز اول آبان‌ ماه در گفت وگو با ایسنا، گیلان را یکی از استان های تاثیرگذار در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی دانست و اظهار کرد: زراعت اصلی گیلان زراعت برنج است که در سطحی معادل ۲۳۸ هزار هکتار انجام می شود.

وی با اشاره به مسائل و مشکلات برنج کاران طی دو سال گذشته، افزود: سال ۱۴۰۰ شاهد تولید دو میلیون تنی برنج سفید در کشور بودیم که در سال ۱۴۰۱ به دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسید؛ حجم تولید برنج در سال ۱۴۰۲ نیز تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن افزایش یافت و ارزیابی ها نشان دهنده تولید دو میلیون و ۷۰۰ هزار تنی در سال جاری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه برای واردات برنج در سال ۱۴۰۱ به واسطه کسری محاسبه شده براساس سرانه، افزایش تولید لحاظ نشد، خاطرنشان کرد: واردات بیش از نیاز کشور، به اقتصاد استان های برنج خیز کشور آسیب زد و شاهد ناترازی در بازار برنج بودیم.

محمدی با اشاره به پیگیری های انجام شده مبنی بر ممنوعیت واردات برنج تا پایان آبان ماه، خاطرنشان کرد: بازار به تدریج در حال متعادل شدن است؛ البته شالیکاران در اوایل برداشت، نگران فروش برنج بودند، اما در مهرماه شاهد تعادل در قیمت برنج بودیم.

وی ضمن قدردانی از نمایندگان گیلان در مجلس برای دفاع از محصول برنج، اضافه کرد: گیلان تنها استانی است که بیشترین ارقام کیفی را تولید می کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان موجودی برنج انبارها و در دست کشاورزان استان را ۴۶۰ هزار تن دانست که در مدت مشابه سال گذشته ۵۶۰ هزار تن بود و یادآور شد: برای نخستین بار در کشور محصول برنج اعم از کیفی و پرمحصول را در شورای قیمتگذاری محصولات کشاورزی مطرح کردیم که مبنای داد و ستد قرار می گیرد و ساماندهی بازار را به همراه دارد.

وی برنج را دومین غله پرمصرف دنیا و کشور دانست و عنوان کرد: برنج بعد از گندم بیشترین مصرف را در ایران دارد و لذا ارزشمند است.

محمدی با بیان اینکه تولید هر کیلوگرم رقم هاشمی بالای ۸۷ هزار تومان هزینه دارد، اضافه کرد: سال زراعی خوبی را سپری کردیم و شاهد تولید ۱.۱ میلیون تن شلتوک در استان هستیم و پرورش راتون نیز در دستور کار است لذا سه قیمت ۷۵، ۷۳ و ۷۰ هزار تومان برای ارقام پرمحصول و قیمت ۹۱ هزار تومان برای ارقام محلی پیش بینی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه نیازی به واردات برنج نداریم، تاکید کرد: هرگونه واردات برنج باید دقیق و هوشمندانه باشد تا کشاورزان با رغبت بیشتری به شالیزارها بروند.

وی با اشاره به اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها برای گندم و جو، خاطرنشان کرد: در سال آینده برای برنج نیز این طرح را اجرایی می کنیم.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.