دوربین مخفی از ماجرای عرضه پرفروش ترین محصول آرایشی و بهداشتی پایتخت + ویدئو | صابون تریاک مجوز دارد؟

همشهری آنلاین سه شنبه 01 آبان 1403 - 14:46
این روزها صابون تریاک یکی از محصولات آرایشی و بهداشتی پرفروش در پایتخت است که در فروشگاه‌های اینترنتی، عطاری‌ها، فروشگاه‌های آرایشی و بهداشتی، بازار و حتی مترو هم به فروش می‌رسد. 

به گزارش همشهری آنلاین، به گفته فروشندگان استان تهران، این فرآورده تریاکی خاصیت لایه‌برداری و روشن‌کنندگی داشته و برای ازبین‌بردن جای جوش، کک و مک و جوش‌های سرسیاه کاربرد دارد.

«این صابون وارداتیه. شما دو بار به پوستت بزن ببین چیکار می‌کنه. خواهر و مادر و خانمم همشون دارن استفاده می‌کنن ...»

این روزها صابون تریاک یکی از محصولات آرایشی و بهداشتی پرفروش در پایتخت است که در فروشگاه‌های اینترنتی، عطاری‌ها، فروشگاه‌های آرایشی و بهداشتی، بازار و حتی مترو هم به فروش می‌رسد.

به گفته فروشندگان استان تهران، این محصول خاصیت لایه‌برداری و روشن‌کنندگی داشته و برای ازبین‌بردن جای جوش، کک و مک و جوش‌های سرسیاه کاربرد دارد.

بر اساس بررسی‌های میدانی خبرنگار فارس، این صابون به دودسته «کلاژن ـ تریاک» و «شراب ـ تریاک» تقسیم می‌شود که تمامی فروشندگان اصل بودن این محصول را تأیید می‌کنند.

این در حالی است که سازمان غذا و دارو می‌گوید: «تاکنون هیچ مجوزی برای تولید صابون تریاک در کشور صادر نکرده و هیچ مطالعه‌ قابل استنادی مبنی بر اثر تریاک به شکل صابون برای اثراتی که برای آن ادعا می‌شود وجود ندارد.»

همچنین مهدی انصاری مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو، با تأکید بر اینکه استفاده از تریاک به‌عنوان یک مخدر در ترکیبات محصولات آرایشی بهداشتی ممنوع است، می‌گوید: «براین‌اساس می‌توان گفت تمام فرآورده‌هایی که با نام صابون تریاک در فضای تبلیغاتی به فروش می‌رسند بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و فاقد هرگونه مجوز و یا تأییدیه علمی و بهداشتی هستند.»

اگر سازمان غذا و دارو هیچ‌گونه مجوزی برای تولید این نوع صابون صادر نکرده و تمامی فرآورده‌هایی با نام صابون تریاک غیرمجاز بوده و تأییدیه علمی ندارد، پس چگونه این صابون در کشور توزیع و به فروش می‌رسد؟

براساس تحقیقات میدانی خبرنگار فارس این صابون مانند سایر کالاهای مصرفی در سایت‌های اینترنتی و پیج‌های اینستاگرامی به‌عنوان یک محصول درمانی به فروش می‌رسد؛ اما از آنجایی‌ که اینترنت و فضای مجازی مانند یک اقیانوس بی‌کران است، برای بررسی‌های بیشتر نسبت به این کالای غیرمجاز به چند عطاری سطح شهر تهران سرزده‌ایم.

مرده شور، فقط مرده می‌شورد؛ کاری به بهشت و جهنم رفتن مرده ندارد!

فروشنده اولین عطاری‌ پس از معرفی صابون «کلاژن_تریاک» و «شراب ـ تریاک»، در پاسخ به این که آیا این صابون‌ها مجوز دارد یا خیر، می‌گوید: «آره خواهر من. این صابون از خشخاش ساخته می‌شه. ما حتی تخم خشخاش رو تو عطاریمون هم می‌فروشیم. اون شیره تریاکه که مواده. این صابون از شیره تریاک ساخته نمی‌شه که مجوز نداشته باشه! اون شیره گلشه که می‌شه تریاک. نه اینا.»

این فروشنده درباره طرز تهیه این محصول در کشور می‌گوید: «این صابون وارداتی است. شما دو بار به پوستت بزن ببین چیکار می‌کنه. خواهر و مادر و خانمم همشون دارن استفاده می‌کنن ...»

این عطار درباره اینکه صابون شراب چه کاری انجام می‌دهد، می‌گوید: «اون دیگه فیلم و بازیه. آخه کی شراب رو صابون می‌کنه؟»

او در پاسخ به این که «اگه فیلم و بازیه، پس برای چی به مردم می‌فروشی؟»، می‌گوید: «خانم! مرده‌شور، مرده می‌شوره. دیگه کاری به بهشت و جهنم رفتن مرده نداره!»

اصل ولی قاچاق!

در ادامه به سراغ یکی دیگر از عطارها می‌رویم و جویای صابون «کلاژن ـ تریاک» و «شراب ـ تریاک» می‌شویم. زمانی که وارد عطاری می‌شویم کمی قفسه‌ها را نگاه می‌کنیم تا جای صابون تریاک را در مغازه پیدا کنیم، اما خبری از صابون تریاک نیست.

زمانی که از فروشنده سراغ این صابون را می‌گیریم، از قفسه‌های پشتی مغازه صابون را می‌آورد و می‌گوید: «این صابون تریاک ـ کلاژن اصله که برای جای جوش و لک و از بین بردن جوشای سرسیاه استفاده می‌شه.»

او در پاسخ به این پرسش که «اگر این صابون‌ها اصل است، چرا در کانال‌های تلگرامی به عنوان محصولات غیرمجاز شناخته می‌شود؟»، پاسخ می‌دهد: «اصل هست؛ اما قاچاقه! الان بازرس بهداشت بیاد این صابون رو تو مغازه من ببینه منو جریمه می‌کنه. البته فقط صابون تریاک نیستا. خیلی محصولات دیگه هم هست که اگه بهداشت بیاد ببینه منو جریمه می‌کنه. اگه بازرس بیاد تو مغازه من، نصف مغازه رو جمع می‌کنه می‌بره. اگه اینارو نفروشم، پس چی بفروشم؟!»

کامیون کامیون صابون قاچاق در بازار مولوی تهران!

او درباره چگونگی فروش این صابون در کشور می‌گوید: «این صابون از پاکستان فله‌ای میاد تو کشور. بعد میره شرکت «ن.ب» بسته‌بندی و بعدشم تو کل کشور پخش می‌شه.»

صاحب عطاری صابون را در دستش می‌چرخاند و ادامه می‌دهد: «از این صابون تا دلت بخواد تو بازار هست. اونایی که باید جمع کنن که نمی‌رن تو بازار جمع کنن؛ میان از تو مغازه منه مغازه‌دار جمع می‌کنن و می‌برن! آخه زورشون به بازاری جماعت نمی‌رسه که! فقط زورشون به منه خورده‌فروش می‌رسه.

اگر بخوان این صابون رو از بازار جمع کنن و برن بازار مولوی، کامیون کامیون می‌تونن صابون تریاک جمع کنن! اما جرأت نمی‌کنن سمت بازاریا برن!»

صابون تریاک چند؟

شنیدید که می‌گویند: «یک شهر و هزار نرخ؟» ظاهراً این ضرب‌المثل برای صابون تریاک هم صدق می‌کند. بر اساس پرس‌وجوهای خبرنگار فارس این صابون از ۸۵ هزار تومان تا ۱۲۵ هزار تومان در عطاری‌های شهر تهران به فروش می‌رسد.
البته این قیمت در سایت‌های اینترنتی بسیار پایین‌تر بوده و به ۳۹ هزار تومان هم می‌رسد.

دوربین مخفی از ماجرای عرضه پرفروش ترین محصول آرایشی و بهداشتی پایتخت + ویدئو | صابون تریاک مجوز دارد؟

دوربین مخفی از ماجرای عرضه پرفروش ترین محصول آرایشی و بهداشتی پایتخت + ویدئو | صابون تریاک مجوز دارد؟

صابون تریاک، درمانی است؟

مهدی انصاری مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو با تأکید بر اینکه صابون تریاک بیشتر جنبه تبلیغی دارد تا اثر درمانی و دارویی می‌گوید: اصولاً وقتی یک فرآورده به‌صورت موضعی مانند صابون مورداستفاده قرار می‌گیرد معمولاً سطح و مدت تماس آن با پوست مناسب نیست، بنابراین نمی‌توان از آن انتظار اثربخشی و اثر درمانی داشت.

دوربین مخفی از ماجرای عرضه پرفروش ترین محصول آرایشی و بهداشتی پایتخت + ویدئو | صابون تریاک مجوز دارد؟

چه کسی باید رسیدگی کند؟

جواد حاضری سرپرست دفتر حقوقی سازمان غذا و دارو می‌گوید: «شفافیت اطلاعات و نظارت دقیق بر کیفیت محصولات، پایه‌گذار یک بازار سالم و مطمئن است.»

سازمان غذا و دارو بارها اعلام کرده است که صابون تریاک غیرمجاز بوده و به مصرف‌کنندگان هشدار داده است. آیا صرفاً هشداردادن به مصرف‌کنندگان و جمع‌کردن موقتی این محصولات از مغازه‌ها کافی است؟

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.