دره‌ای که جان علیرضا پهلوی را گرفت

همشهری آنلاین سه شنبه 01 آبان 1403 - 15:09
دره خرگوشی روستای پونک که امروز تبدیل به بزرگراه اشرفی اصفهانی و محله مرزداران شده است، جایی بود که ۶۷ سال پیش جان شاهزاده علیرضا پهلوی را گرفت. به گفته عبدالسعید فدایی، پسر آخرین کدخدای ده پونک، در قسمت شرقی بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به باغ فیض، تپه‌هایی بود که به دره خرگوشی معروف بود.

همشهری آنلاین- بهاره خسروی : البته امروز دیگر اثری از این دره‌ها نیست و روستا هم لباس شهری به تن کرده است و روی این تپه‌ها ساختمان‌های بلندی جا خوش کرده‌اند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

این ساکن قدیمی پونک در بخش دیگر صحبت‌هایش از ماجرای سقوط هواپیمای علیرضا پهلوی تنها برادر تنی محمدرضا پهلوی در زمان سلطنتش یاد می‌کند: «در خرگوش‌دره معروف روستای پونک چشمه‌هایی بود و سمت شرق این چشمه‌ها هم نیزار بود. سال ۱۳۳۶ خورشیدی، هواپیمای علیرضا پهلوی که برای شرکت در جشن تولد شاه از گرگان به تهران پرواز کرده بود در سمت شرق این رودخانه که به نیرزار معروف بود سقوط کرد و علیرضا پهلوی و دیگر سرنشینان هواپیما کشته شدند. تا چند وقت پیش هم سنگ قبر این کشته‌شدگان در همان محل سقوط هواپیما باقی بود.»

مصطفی میرزایی، از اهالی قدیمی روستای پونک، با یادی از ماجرای خرگوش‌های این دره و چشمه و رودخانه پرآبش تعریف می‌کند: «قدیم‌ها همراه پدرم با الاغ از روستای پونک تا سه‌راه درشت شیر می‌بردیم و به مردم می‌فروختیم. همیشه از این خرگوش‌دره گذر می‌کردیم. دره پر از خرگوش بود. اهالی و بسیاری از غیرمحلی‌ها و بومی‌ها به هوای شکار راهی همین خرگوش‌دره می‌شدند. غرب خرگوش‌دره، شامل محدوده محله مرزداران امروزی می‌شود. از دل این دره هم رودی پر آب می‌گذشت. این رود پرآب از محدوده کتل خاکی امامزاده داوود سرچشمه می‌گرفت. رودی که به دو بخش تقسیم می‌شد و بخشی از آن به سمت کن و بخش دیگر آن از خرگوش‌دره گذر می‌کرد و تقریباً تا فلکه صادقیه و خیابان سازمان برنامه ادامه داشت. البته این رودخانه هنوز هم در همین خیابان است که شهرداری فنس‌کشی‌اش کرده است.»

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.