سریال‌های ایرانی با هم رقابت می‌کنند

همشهری آنلاین سه شنبه 01 آبان 1403 - 16:22
بعد از نزدیک به ۱۵ سال از راه اندازی وی.او.دی‌ها،‌ اولین جشنواره آثار نمایش خانگی به زودی برگزار خواهد شد.

به گزارش همشهری آنلاین، پلتفرم‌های نمایش خانگی چند سالی است که راه‌اندازی شده اند و سریال‌ها و برنامه‌های مختلفی از طریق آنها پخش شده است. این فیلم‌ها و سریال‌ها که در فضایی متفاوت از سریال‌های تلویزیونی تولید می‌شوند، در این مدت طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند و حتی تبدیل به رقیبی جدی برای تلویزیون شده‌اند.

اواخر دهه هشتاد سریال‌هایی مثل قلب یخی، قهوه تلخ و عشق تعطیل نیست به صورت دی وی دی و هفتگی پخش شدند. موفقیت این سریال‌ها اگرچه بعضی از آنها هم در نیمه راه متوقف تا توقیف شدند، باعث شد کارگردان‌هایی که مدت‌ها برای تلویزیون کار کرده بودند، سراغ این نوع سریال‌سازی بروند. با ساخت سریال شهرزاد به کارگردانی حسن فتحی در سه فصل و موفقیت آن، این شکل سریال‌سازی وارد مرحله جدیدی شد. کم کم در اوایل دهه نود به جای این که سریال‌ها به شکل دی وی دی توزیع شوند، پلتفرم‌های اینترنتی شکل گرفت که تولیدکننده سریال و برنامه بودند و حالا مخاطبان می‌توانستند با خرید اشتراک این پلتفرم‌ها بیننده سریال‌ها و برنامه‌های مختلف باشند.

تهیه‌کنندگان بسیاری هم که پیش از این با تلویزیون همکاری می‌کردند یا حتی تهیه‌کنندگان سینما به سمت شبکه نمایش خانگی کوچ کردند و با همکاری این پلتفرم‌ها دست به ساخت سریال زدند. به این ترتیب اقتصاد و گردش مالی این پلتفرم‌ها توجیه‌پذیر شد و نتیجه آن تولید بسیاری سریال و برنامه بود. سریال‌هایی که به مرور ژانرهای مختلف پیدا کردند و در کنار آن هم رئالیتی‌شوی مختلفی مثل مافیا و جوکر و همینطور مسابقه‌های استعدادیابی مثل صدای جادویی و مسابقه‌های معمایی مثل صداتو تولید شدند. این تولیدات از سوی سه پلتفرم شناخته‌شده و رسمی‌و زیرنظر ساترا (سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر) ‌پخش می‌شوند.

حالا با گذر بیش از پانزده سال از شروع به کار این پلتفرم‌ها جشنواره‌ای ویژه برای ساخته‌های آنها برگزار خواهد شد. جشنواره دیدار قرار است آذر ماه به همت کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری برگزار شود و در آن آثار منتشر شده در سه پلتفرم فیلیمو، نماوا، فیلم نت و همینطور سایر پلتفرم‌هایی که تا پایان سال ۱۴۰۲ اثر اختصاصی تولید و پخش کرده‌اند مورد بررسی قرار خواهد گرفت. روز دوشنبه هم نشست رونمایی از پوستر این رویداد با شرکت تعدادی از هنرمندان، اعضای کانون تهیه کنندگان رسانه‌های دیداری، نمایندگان رسانه‌های گروهی، مدیران ارشد پلتفرم‌های نمایش خانگی و اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره برگزار شد. اجرای این نشست را محمد سلوکی بر عده داشت و مهدی فرجی، ‌ تهیه کننده و دبیر جشنواره دیدار، در طی آن توضیحات مختصری درباره این جشنواره ارائه کرد. او گفت:‌ « این سکوها نقش موثری در توسعه اقتصاد این بخش در جامعه ایفا کرده اند، این نقش موثر لزوما معطوف به تولید اثر نبوده بلکه به دلیل ماهیت دسترسی به محتوای این پلتفرم‌ها لازم بود زیرساخت‌هایی ایجاد شود که امروز این زیر ساخت‌ها در کنار محتوای تولید شده دسترسی به این پلتفرم‌ها را بیش از پیش تسهیل کرده است.» او این توضیح را هم داد که امروزه نمایش خانگی با تولیدات مختلف چه در بخش نمایشی چه سایر ساختارها به منازل همه راه پیدا کرده و عضوی از خانواده شده است: «امروز محتوای تولید شده توسط پلتفرم‌ها چه به لحاظ کیفی و چه از جنبه کمی‌به ما تأکید می‌کند دیگر وقت داوری و ارزیابی است. امیدوارم این جشنواره که به همت موسسه عصر تکنوژی پویا برگزار می‌شود، در توسعه تولیدات نمایش خانگی و بهتر شدن کیفیت این نوع تولیدات نقش موثری ایفا کند. این که فقط دغدغه تولید محتوا باشد کافی نیست، این که مردم را سرگرم کنیم شایسته است، اما کافی نیست، چرا که در این مسیر لازم است شاخص‌های کیفی نیز به کار گرفته شوند تا در یک دوره زمان خاص آثار از لحاظ کیفی نیز ارتقا پیدا کنند.»

در این نشست حمدرضا درویش، مسعود جعفری جورانی، علیرضا تابش، مهدی فرجی، مریم جلالی، حسین فردرو، مجید رضاییان، حسین طاهری، مسلم آقاجان زاده، المیرا شریفی‌مقدم، نیما کرمی‌و محمود گبرلو شرکت داشتند.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.