صندوق نوآوری ۹ همت خدمات مالی به دانش‌بنیان‌ها داد

دیجیاتو سه شنبه 01 آبان 1403 - 16:27
صندوق نوآوری بیش از ۸۰ خدمت به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌کند که بخش مهمی از آن در حوزه تسهیلات طبقه‌بندی شده است. The post صندوق نوآوری ۹ همت خدمات مالی به دانش‌بنیان‌ها داد appeared first on دیجیاتو.

صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری در شش‌ماهه ابتدای امسال ۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات و ضمانت‌نامه در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار داده است.

صندوق نوآوری و شکوفایی گزارشی از عملکرد شش‌ماهه امسال خود منتشر و اعلام کرده در این مدت بیش از ۹ هزار میلیارد تومان انواع خدمات مالی شامل تسهیلات، ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری و توانمندسازی به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ارائه کرده است. این رقم سال گذشته ۵.۵۸۲ میلیارد تومان بوده است.

5 هزار میلیارد تومان تسهیلات

صندوق نوآوری و شکوفای تا پایان شهریور ۱۴۰۳ با همکاری شبکه بانکی ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات در قالب وام در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان گذاشته است. سال گذشته از ابتدای فروردین تا پایان شهریور ۳.۲۴۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار دانش‌بنیان‌ها قرار گرفته بود. این میزان امسال بیش از ۵۴ درصد افزایش یافته است.

4 هزار میلیارد تومان ضمانت‌نامه

در شش‌ماهه اول سال جاری 4 هزار میلیارد تومان ضمانت‌نامه پیمان و اعتباری نیز در ۵۰۸ فقره به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه شد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود ۷۵.۵ درصد رشد کرده است. این مبلغ در شش ماه نخست سال گذشته ۲.۲۷۹ میلیارد تومان بوده است. این ضمانت‌نامه‌ها در دو بخش «ضمانت‌نامه پیمان» و «ضمانت‌نامه اعتباری» و در ۶ قالب «حسن انجام کار»، «اعتباری»، «پیش‌پرداخت»، «کسور وجه‌الضمان»، «گمرکی» و «شرکت در مناقصه» به دانش‌بنیان‌ها اعطا شده است.

تسهیلات به تفکیک صنعت

براساس این گزارش، میان حدود ۱۰ حوزه فناوری، حوزه مواد پیشرفته و محصولات مبتنی‌بر فناوری‌های شیمیایی با ۱.۳۲۸ هزار میلیارد تومان، بیشترین تسهیلات را از صندوق نوآوری دریافت کرده است.

حوزه‌های ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته نیز با ۹۱۳ میلیارد تومان، برق و الکترونیک، فوتونیک، مخابرات و سیستم‌های خودکار با ۸۰۰ میلیارد تومان، فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزار‌های رایانه‌ای با ۶۰۷ میلیارد تومان، دارو و فرآورده‌های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان با ۴۹۰ میلیارد تومان، فناوری زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی با ۳۱۸ میلیارد تومان، خدمات تجاری‌سازی با ۲۲۵ میلیارد تومان، وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی با ۱۵۰ میلیارد تومان و صنایع فرهنگی، صنایع خلاق و علوم انسانی و اجتماعی با ۵.۵ میلیارد تومان بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند.

صندوق نوآوری بیش از ۸۰ خدمت به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌کند که بخش مهمی از آن در حوزه تسهیلات طبقه‌بندی شده است.

صندوق نوآوری و شکوفایی مبلغ تسهیلات مختلف خود را نیز به‌تفکیک اعلام کرده است. بنا به اعلام این صندوق در مدت یادشده،‌ ۲.۶۴۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات رشد تولید، ۶۹۶ میلیارد تومان تسهیلات توسعه اشتغال و ۸۰۶ میلیارد تومان تسهیلات فعالیت‌های تولید صنعتی از محل بند ب تبصره ۱۸ به شرکت‌ها اعطا شده است.

در این مدت، تسهیلات لیزینگ (فروش اقساطی) به میزان ۲۰۵ میلیارد تومان، توسعه اشتغال از محل بند ب تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۲ (فناور) به میزان ۱۸۱ میلیارد تومان و تسهیلات پایه صندوق‌های پژوهش و فناوری به میزان ۱۴۴ میلیارد تومان در اختیار دانش‌بنیان‌ها قرار گرفته است.

تسهیلات اشتغال‌زایی پایدار (قرض‌الحسنه)، تأمین مالی قراردادها، تسهیلات خاص جعاله، توسعه اشتغال از محل بند ب تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۲، توسعه خدمات تأمین مالی جمعی، توسعه زنجیره‌های ارزش، خرید محل کار، ودیعه رهن محل کار، سرمایه در گردش، سفارش ساخت، فروش اقساطی، فعالیت‌های قبل از تولید صنعتی، نمونه‌سازی (قرض‌الحسنه) و تسهیلات ورود به بازار از دیگر تسهیلاتی است که صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌کند.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.