انتقال مخفیانه تسلیحات از هند به اسراییل

تابناک سه شنبه 01 آبان 1403 - 18:01

نقش پنهان هند در انتقال تسلیحات مخفیانه به اسرائیل

به گزارش «تابناک» به نقل از مسیر اقتصاد؛ الجزیره اعلام کرد، در حالی که دهلی نو تلاش می‌کند از طناب محکم دیپلماتیک عبور کند، اسناد الجزیره و بیانیه‌های شرکت‌ها نشان می‌دهند که اسرائیل در حال دریافت سلاح‌های هندی در جنگ علیه غزه است. در ساعات اولیه صبح روز ۱۵ مه، کشتی باری بورکوم در سواحل اسپانیا متوقف شد و در فاصله کوتاهی از بندر کارتاخنا توقف کرد. در این بندر، معترضان پرچم‌های فلسطین را به اهتزاز درآوردند و از مقامات خواستند بر اساس ظن حمل سلاح به اسرائیل، کشتی را بازرسی کنند. 

توقف کشتی حامل سلاح به اسرائیل در اسپانیا؛ اعتراضات گسترده و فشار بر دولت

اعضای چپ‌گرای پارلمان اروپا نامه‌ای به پدرو سانچز، رئیس‌جمهور اسپانیا، ارسال کردند و از او خواستند که اجازه پهلو گرفتن این کشتی را ندهد. این گروه از طرف نه نماینده پارلمان اروپا هشدار دادند: «اجازه دادن به کشتی حامل سلاح‌های مقصد اسرائیل، به معنای اجازه عبور سلاح‌ها به کشوری است که در حال حاضر تحت تحقیق برای نسل‌کشی علیه مردم فلسطین قرار دارد.»

قبل از اینکه دولت اسپانیا بتواند موضعی اتخاذ کند، بورکوم توقف برنامه‌ریزی شده خود را لغو کرد و به سمت بندر کپر اسلوونی به حرکت خود ادامه داد. اینیگو ارژون، سخنگوی حزب تندرو چپ سومار در این خصوص نوشت: «ما درست می‌گفتیم.» و استدلال کرد که تصمیم بورکوم برای نادیده گرفتن کارتاخنا تأیید کننده این سوءظن‌ها است.» اما آنچه در بحث درباره اینکه آیا این کشتی باید اجازه پهلو گرفتن در اسپانیا را داشته باشد، از دست رفت، منشا غیرمحتمل محموله بورکوم بود.

انتقال کشتی حامل مواد منفجره و تسلیحات هند به اسرائیل 

بر اساس اسناد مشاهده شده توسط الجزیره، این کشتی حاوی مواد منفجره بارگیری شده در هند بود و در مسیر بندر اشدود اسرائیل، در حدود ۳۰ کیلومتری (۱۸ مایلی) از نوار غزه بود. سایت‌های ردیابی دریایی نشان می‌دهند که در ۲ آوریل چنای در جنوب شرقی هند را ترک کرد و آفریقا را دور زد تا با از عبور از دریای سرخ، جایی که حوثی‌های یمن به تلافی جنگ اسرائیل به کشتی‌ها حمله می‌کنند، دور بزند.

کدهای شناسایی مشخص شده در اسناد، که به طور غیررسمی توسط شبکه همبستگی علیه اشغال فلسطین (RESCOP) به دست آمده است، نشان می‌دهد که بورکوم حاوی ۲۰ تن موتور موشک، ۱۲.۵ تن راکت با مواد منفجره، ۱۵۰۰ کیلوگرم (۳۳۰۰ پوند) مواد منفجره، ۷۴۰ کیلوگرم (۱۶۳۰ پوند) شارژ و پیشران برای توپ بوده است.

در یک بند مربوط به محرمانگی مشخص شده بود که کلیه کارمندان، مشاوران یا سایر طرف‌های مرتبط موظف هستند که «تحت هیچ شرایطی» نباید از سیستم‌های IMI یا اسرائیل نام ببرند. . IMI Systems، یک شرکت دفاعی است که در سال ۲۰۱۸ توسط Elbit Systems، بزرگترین تولیدکننده سلاح‌های اسرائیل، خریداری شد. مدیر بازرگانی کشتی، شرکت آلمانی MLB Manfred Lauterjung Befrachtung، در بیانیه ای به الجزیره گفت: «این کشتی هیچ سلاح یا محموله دیگری برای مقصد اسرائیل بار نکرده است».

نقش پنهان هند در بی‌ثباتی منطقه‌ غرب آسیا

یک کشتی باری دوم که از هند حرکت کرده بود، در تاریخ ۲۱ می از ورود به بندر کارتاخنا منع شد. روزنامه اسپانیایی ال پائیس گزارش داد که ماریان دانیکا از بندر چنای هند به سمت بندر حیفا اسرائیل با محموله ۲۷ تن مواد منفجره در حرکت بود. خوزه مانوئل آلبارس، وزیر امور خارجه، در یک کنفرانس خبری تأیید کرد که ورود این کشتی به این دلیل که محموله نظامی به اسرائیل حمل می‌کرد، ممنوع شده است.

این حوادث به شواهد فزاینده‌ای می‌افزاید که نشان می‌دهد قطعات تسلیحاتی هند، کشوری که مدت‌ها از گفت‌وگو بر سر اقدام نظامی برای حل و فصل مناقشات دفاع می‌کرده است، بی‌سروصدا راه خود را به سوی اسرائیل از جمله در طول جنگ چند ماهه جاری در غزه می‌کنند. تحلیلگران می گویند فقدان شفافیت در نقل و انتقالات هند به آنها کمک می کند تا از چشم‌ها پنهان بمانند.

منبع خبر "تابناک" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.