چشم امید زلنسکی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

اقتصادنیوز سه شنبه 01 آبان 1403 - 18:13
اقتصادنیوز: رئیس‌جمهور اوکراین ابراز امیدواری کرد که پس از انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا که متحدان کی‌یف به پذیرش طرح او برای پایان جنگ و عضویت اوکراین در ناتو نزدیک‌تر شوند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین امیدوار است که متحدان کشورش پس از انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا، موضع سازنده‌تری درباره «برنامه پیروزی» او در جنگ با روسیه اتخاذ کنند و در عین حال، اذعان کرد که خواسته اصلی این طرح، یعنی دعوت به ملحق شدن به ناتو از سوی شرکای غربی مورد استقبال قرار نگرفته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار این مطلب گزارش داد: زلنسکی می‌گوید روسیه هم برای ارزیابی امکان مذاکرات آتش‌بس منتظر سناریوی بعد از انتخابات آمریکا است. او مطرح کرد که اگر توافق‌های جزئی درباره حملات به زیرساخت‌های انرژی و مسیرهای دریانوردی دریای سیاه انجام شود، نشان‌دهنده پایان یافتن «مرحله حساس» جنگ خواهد بود.

زلنسکی در جمع خبرنگاران گفت فرانسه، انگلیس و ایتالیا نشانه‌هایی از حمایت‌ از برنامه او نشان داده‌اند. با توجه به این که آلمان ملاحظاتی دارد، زلنسکی بر این باور است که تنها چراغ سبز آمریکا می‌تواند برلین را به پذیرفتن این ایده متقاعد کند.

او گفت: مسلم است که آلمان درباره عضویت ما در ناتو مردد است. نظرم این است که موضع آن‌ها نسبت به گذشته تلطیف شده است. اما وقتی صحبت از دعوت است، منظورم الان است و آن‌ها از واکنش روسیه می‌ترسند.

رئیس‌جمهور اوکراین بیان کرد: به گمانم موضع آن‌ها توسط اتحادی بزرگ‌تر تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. اتحاد بزرگ‌تری از ما حمایت می‌کند که یک «بله» مصمم از سوی آمریکاست.

او گفت بسیاری از مسائل به تصمیماتی بستگی خواهد داشت که پس از انتخابات آمریکا اتخاذ می‌شوند.

زلنسکی اشاره کرد: امیدواریم پس از انتخابات، شاهد واکنش سازنده‌تری از سوی آمریکا باشیم، نه به دلیل تغییر رئیس‌جمهور، بلکه به این دلیل که تمرکز آمریکا در حال حاضر بر انتخابات است و به نظر من، در این برهه،‌ هرگونه اظهارات قاطع از سوی آمریکا ممکن است نامناسب یا پرمخاطره باشد. فکر می‌کنم آن‌ها به دنبال خطر کردن غیرضروری نیستند.

اوضاع میدان نبرد برای نیروهای اوکراینی دشوار پیش می‌رود و وضعیت آنها هم‌زمان با پیشروی‌های ارتش روسیه هر روز وخیم‌تر می‌شود و این درحالیست که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین برنامه‌ای را تحت عنوان «طرح پیروزی» به امید کسب دستاوردی در میدان نبرد ارائه داده اما حمایت‌ کشورهای غربی از تمامی بندهای آن در هاله‌ای از ابهام به‌سر می‌برد و می‌گویند که در حال رایزنی پیرامون این برنامه هستند.

«طرح پیروزی» که از سوی رئیس‌جمهور اوکراین به پارلمان این کشور ارائه شده، ۵ بند دارد و شامل دعوت برای پیوستن به ناتو، دورنمای دفاعی، بازدارندگی در مقابل روسیه، رشد و همکاری اقتصادی و معماری امنیتی پس از جنگ است.

«واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، روز دوشنبه در نشست شورای امنیت این سازمان پیرامون جنگ اوکراین عنوان کرد: «هیچکس توهم و خیالی در رابطه با مسئله عضویت اوکراین در ناتو ندارد و من مایلم هم‌اکنون تایید کنم که عضویت اوکراین در ناتو کاملا برای روسیه غیر قابل قبول است و نمی‌تواند بخشی از برنامه‌ها و توافق صلح باشد.»

او درباره وضعیت میدان نبرد و آنچه را که رئیس‌جمهور اوکراین تجربه می‌کند، گفت: «زلنسکی از شکست علنی در میدان نبرد رنج می‌برد و بر کشاندن ناتو به جنگی مستقیم با یک قدرت هسته‌ای شرط‌بندی می‌کند. لازم به ذکر است که حذف تهدیدات علیه امنیت روسیه بدون غیرنظامی‌سازی و نازی‌زدایی اوکراین میسر نیست.»

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.