سفیر آلمان در روسیه احضار شد

اقتصادنیوز سه شنبه 01 آبان 1403 - 18:32
اقتصادنیوز: وزارت خارجه روسیه از احضار سفیر آلمان در این کشور خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، وزارت خارجه روسیه عصر سه‌شنبه در بیانیه‌ای از احضار سفیر آلمان در این کشور در پی افتتاح مرکز فرماندهی نیروی دریایی تازه ناتو در منطقه دریای بالتیک خبر داد.

طبق گزارش خبرگزاری روسی ریانووستی، این وزارتخانه اعلام کرد که «روسیه اعتراض قاطع خود را نسبت به ایجاد مرکز ناتو به ابتکار برلین در روستوک ابراز و گسترش زیرساخت های نظامی ناتو در آلمان شرقی سابق بیشترین پیامدهای منفی را به همراه خواهد داشت و بی‌پاسخ نخواهد ماند.»

«بوریس پیستوریوس» وزیر دفاع آلمان روز گذشته مرکز فرماندهی تازه ناتو تحت عنوان «مرکز فرماندهی راهبردی بالتیک» را در دریای بالتیک در روستوک افتتاح کرد.

آلمان که دارای بزرگترین نیروی دریایی در دریای بالتیک در ائتلاف ناتو است، در اول اکتبر نقش رهبری منطقه‌ای را بر عهده گرفت.

این ستاد جدید وظیفه هماهنگی عملیات دریایی کشورهای عضو و رهبری نیروهای دریایی اختصاص داده شده توسط ناتو در صلح، بحران و جنگ را بر عهده دارد. ناتو قبلاً در سال ۲۰۱۷ تصمیم گرفته بود که مقرهای دریایی جدیدی ایجاد کند.

دریای بالتیک برای ناتو از اهمیت راهبردی برخوردار است و یک منطقه مرکزی تامین اقتصادی برای کشورهای همسایه است. اخیراً، ائتلاف نظامی ناتو مدعی شده است که جاسوسی بیشتری توسط روسیه در دریای بالتیک مشاهده کرده است که هدف نیز زیرساخت های کشورهای همسایه است.

علاوه‌بر آلمان، ۱۱ کشور دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، هلند، لهستان و سوئد نیز در این مرکز فرماندهی حضور خواهند داشت.

به ادعای وزیر دفاع آلمان، این مرکز فرماندهی، پاسخی مستقیم به مناقشه در اوکراین نیست، بلکه «این مرکز فرماندهی در پاسداری از منافع کشورهای ناتو علیه هرگونه تجاوز، به‌خصوص با توجه به نزدیکی روسیه نقشی کلیدی ایفا خواهد کرد.»

پیستوریوس در دیگر اظهارات خود در طول افتتاحیه این مرکز فرماندهی مدعی شد: «دشمن اصلی پوتین (رئیس جمهور روسیه)، استقلال، آزادی و شیوه زندگی دموکراتیک ما است.»

از طرفی، طبق گزارش خبرگزاری «رویترز»، در زمان صلح، ۶۰ سرباز از کشورهای دیگر و 120 سرباز آلمانی در این مرکز فرماندهی حضور دارند. در صورت بروز بحران یا درگیری، تعداد کارکنان را می‌توان تا ۲۴۰ نفر افزایش داد.

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.