برای اولین‌ بار در تاریخ بشر، چرخه آب کره زمین از تعادل خارج شده است

دیجیاتو سه شنبه 01 آبان 1403 - 19:01
این رویداد می‌تواند زندگی میلیاردها نفر را تحت تأثیر قرار دهد. The post برای اولین‌ بار در تاریخ بشر، چرخه آب کره زمین از تعادل خارج شده است appeared first on دیجیاتو.

گزارشی تازه نشان می‌دهد چرخه آب در جهان «برای اولین‌ بار در تاریخ بشر» از تعادل خارج شده است و این اتفاق به فاجعه آبی فزاینده‌ای دامن می‌زند. این رویداد می‌تواند اقتصاد، تولید غذا و زندگی را مختل کند.

به‌ گزارش سی‌ان‌ان، طبق گزارشی که چهارشنبه کمیسیون جهانی اقتصاد آب منتشر کرد، کارشناسان هشدار داده‌اند دهه‌ها استفاده مخرب از زمین و سوءمدیریت آب با بحران آب‌وهوایی ناشی از فعالیت‌های انسان همراه شده است تا «فشار بی‌سابقه‌ای» بر چرخه آب جهانی وارد کند. این گزارش همچنین نشان می‌دهد اختلالات چرخه آب عمیقاً با تغییرات آب‌وهوایی مرتبط است.

فعالیت‌های انسانی چرخه آب در کره زمین را از حالت تعادل خارج کرده است

آب رودخانه

چرخه آب به سیستم پیچیده‌ای گفته می‌شود که آب را اطراف زمین به حرکت درمی‌آورد. آب از سطح زمین، ازجمله دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و گیاهان تبخیر می‌شود و به اتمسفر بالا می‌رود و رودخانه‌های بزرگی از بخار آب تشکیل می‌دهد که می‌توانند قبل از سرد و متراکم شدن و بارش به‌صورت باران یا برف، مسافت‌های طولانی را طی کنند.

اختلال در این چرخه زندگی میلیاردها انسان را تحت‌تأثیر قرار داده است. حدود ۳ میلیارد نفر با کمبود آب مواجه‌اند و محصولات کشاورزی دارند خشک‌ می‌شوند. همچنین شهرها به‌علت خشک‌ شدن آب‌های زیرزمینی درحال فرونشست هستند. بدون اقدامی فوری، عواقب این اتفاق می‌تواند بدتر هم بشود. این گزارش نشان می‌دهد بحران آب بیش از ۵۰ درصد تولید جهانی غذا را تهدید می‌کند و به‌طور متوسط ۸ درصد تولید ناخالص داخلی کشورها را تا سال ۲۰۵۰ کاهش خواهد داد.

«یوهان راکستروم»، رئیس مشترک کمیسیون جهانی اقتصاد آب و نویسنده گزارش، دراین‌باره می‌گوید: «برای اولین‌ بار در تاریخ بشر، داریم چرخه آب جهانی را از تعادل خارج می‌کنیم. دیگر نمی‌توان به بارندگی به‌عنوان منبع تمام آب‌های شیرین اعتماد کرد.»

همچنین به عقیده «ریچارد آلن»، استاد علوم آب‌وهوا در دانشگاه ریدینگ انگلستان، این بحران تنها از طریق مدیریت بهتر منابع طبیعی و کاهش گسترده آلودگی ناشی از گرمایش سیاره قابل‌حل است.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.