۳۶۶ معدن در خراسان جنوبی غیر فعال است

خبرگزاری مهر سه شنبه 01 آبان 1403 - 19:47
بیرجند-مدیر اجرایی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس گفت: براساس آخرین ارزیابی ۵۲ درصد معادن خراسان جنوبی غیر فعال است در حالیکه فعال‌سازی این معادن بر ایجاد اشتغال نقش مهمی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس جرجانی عصر سه شنبه در شورای معادن خراسان جنوبی اظهار کرد: بر اساس آخرین ارزیابی ۵۲ درصد معادن خراسان جنوبی غیر فعال است در حالی که فعال‌سازی این معادن بر ایجاد اشتغال در استان تأثیرگذاری مستقیم دارد.

وی ادامه داد: در این راستا ۴۱۸ معدن در این استان فعال و ۳۶۶ معدن هم غیر فعال است و در مجموع ۸۰۱ معدن دارای پروانه بهره‌برداری در خراسان جنوبی وجود دارد.

مدیر اجرایی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن عنوان کرد: در مجموع میزان استخراج سالانه معادن خراسان جنوبی ۴۸ میلیون تن است و ۱۳ هزار و ۷۵۸ نفر در این بخش فعالیت دارند.

جرجانی بیان کرد: در صورت فعال سازی ۳۶۶ معدن غیرفعال در استان، ۶ هزار شغل پایدار و در مجموع ۲۴ هزار اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در این بخش ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه احیا، فعال سازی و توسعه ۶۰ معدن در سال جاری در خراسان جنوبی هدف گذاری شده، افزود: در سال گذشته ۲۶ معدن یعنی هفت درصد معادن غیر فعال استان احیا شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه حقوق دولتی معادن خراسان جنوبی بر اساس استخراج واقعی پرداخت می‌شود، گفت: یکی از مهمترین طرح‌هایی که در وزارت صمت در حال اجراست، طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس است که اهمیت آن در راستای اشتغالزایی و توسعه اقتصادی بسیار بالاست.

علیرضا عباس زاده افزود: بیش از ۹۸ درصد معادن کل کشور و تمام معادن خراسان جنوبی کوچک مقیاس هستند.

وی بیان کرد: در خراسان جنوبی ۸۰۱ معدن داریم که تعداد بسیار بالایی از این معادن راکد و غیرفعال است که در این جلسه دلایل مختلف غیرفعال بودن این معادن مورد بررسی قرار گرفت که رفع موانع حقوقی و تأمین سرمایه از مهمترین موانع فعالیت این معادن بود و قرار شد سرمایه گذارانی که توانایی داشته باشند، به این موضوع ورود پیدا کنند.

وی یادآور شد: سیر حرکتی خراسان جنوبی در زمینه فعال سازی معادن راکد قابل قبول است اما نیاز است در راستای توسعه اقتصادی و اشتغال زایی، تمام معادن راکد، فعال شوند و باید در راستای فعال سازی معادن از ظرفیت‌های استان و کشور استفاده کنیم.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.