احیای جیران های مغان بعد از نیم قرن + ویدیو

همشهری آنلاین سه شنبه 01 آبان 1403 - 20:08
از وقتی آهوان تکثیر شده در دشت مغان در طبیعت رهاسازی شدند، حفاظت از این گونه با تلاش محیط‌بانان و همراهی عشایر درون منطقه حفاظت شده به ثمر رسیده است. امید می‌رود به زودی جیران‌های مغان به گله‌های ۵۰۰ راسی پیشین برسند.

همشهری آنلاین- زهرا رفیعی: ۱۹ آهویی که در درون سایت تکثیر در اسارت دچار اختلالات ژنتیکی ناشی از درون‌آمیزی شده بودند حالا با جمعیت‌های دیگری که به جمعیت اولیه معرفی شدند حالا در کمتر از سه سال به بیش از ۳۵ راس رسیده است.

احیای جیران های مغان بعد از نیم قرن + ویدیو

جمعیت آهوی دشت مغان رو به بهبودی است

حسن قاسم‌پور، مدیرکل محیط زیست استان اردبیل: در استان اردبیل دو مرکز تکثیر در اسارت وجود دارد. در مرکز فندقلو پیش از سال ۱۴۰۱ مرال تکثیر و نگهداری می‌شد. اما از آنجایی که این گونه در معرض انقراض نیست، تصمیم گرفته شد که در محدوده ۷ هکتاری آن گوزن زرد که گونه‌ای در معرض انقراض است، نگهداری و تکثیر شود. مرکز دوم مربوط به آهوان دشت مغان است. آهوان این منطقه روزگاری در جمعیت‌های بالای هزار راس در منطقه وجود داشتند. اما به دلیل توسعه کشاورزی، شکار بی‌رویه، تبدیل اراضی و تخریب زیستگاه در اوایل دهه ۵۰ به طور کلی از دشت مغان حذف شدند. بعدها طرحی برای تکثیر تدوین شد و در نهایت در سال ۸۹ محدوده‌ای ۱۷ هکتاری در درون «منطقه حفاظت شده دشت مغان» برای تکثیر در اسارت فنس‌کشی شد. آهوان در داخل سایت در دوره‌هایی حتی تا مرز ۶۰ راس نیز افزایش یافتند؛ اما در سال‌های آخر به دلیل فرسایش ژنتیکی، درون‌آمیزی و ... توان آهوان کاسته شد. بطوری که بالغین و بره‌ها به دلیل ضعف سیستم ایمنی تلف می‌شدند. تابستان سال ۱۴۰۱ تصمیم‌گرفتیم ۱۹ راس باقی مانده را در همان منطقه حفاظت شده دشت مغان که زیستگاه اصلی این گونه نیز هست، رهاسازی کنیم. جلساتی با عشایر منطقه برای جلب مشارکت آنها در حفاظت از این گونه برگزار کردیم. تابستان سال بعد، ۱۰ راس از کردستان و امسال ۵ راس از مرکز تکثیر استان زنجان آوردیم و در طبیعت مغان رهاسازی کردیم. اوضاع آهوان بهتر شد در همان بدو امر دوقلوزایی گزاش شد و پایش‌ها نشان داد که هیج فردی به دلیل شکار از طبیعت حذف نشده است. طرح احیای آهوی دشت مغان جزو طرح‌های برتر در کشور است. پیش بینی می‌کنیم در آینده گله‌های چندصد راسی بعد از ۵۰ سال دوباره در دشت مغان مشاهده شود. قرار است به زودی نقشه ژنتیکی آهوان دشت مغان نیز تهیه شود و اگر مشکلی پیش نیاید از جمعیت‌ آهوان کشور آذربایجان نیز به دلیل قرابت ژنتیکی، تعدادی به این منطقه معرفی شوند.

احیای جیران های مغان بعد از نیم قرن + ویدیو

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.